Cas Bohodot: mare, filla i els banyadors sostenibles d’alta gamma

La Peque és una dissenyadora de moda amb un talent per transformar teles i colors en peces úniques de roba de bany

Bohodot presenta les creacions per a la temporada que ve | Cedida Bohodot presenta les creacions per a la temporada que ve | Cedida

L'any 2012 sorgeix Bohodot, una empresa familiar catalana amb una història inspiradora. Tot va començar quan la dissenyadora Peque de Fortuny i la seva filla Cristina Torras van decidir associar-se per explorar els banyadors sostenibles d'alta gamma i altres peces de complement femení en aquest nínxol. A mesura que avança el negoci, exploren diverses estratègies en línia i a través de les xarxes socials. La seva innovació i esforç va consolidar una base sòlida de consumidors i una comunitat robusta amb una àmplia projecció internacional. Aquest cas s’ha redactat a la Càtedra Retail de la BSM-UPF i al CCAM de la Generalitat de Catalunya.

La Peque és una dissenyadora de moda amb un talent per transformar teles i colors en peces úniques de roba de bany que transmeten passió pel mar i la platja. Juntament amb la Cristina, una estudiant d'Administració i Direcció d'Empreses (ADE), van observar com l'ofici familiar artesanal desapareixia gradualment de Catalunya a causa de la globalització, traslladant-se al sud-est asiàtic i a altres regions perifèriques.

No obstant això, mare i filla no es van rendir davant d'aquest repte, enfrontant-lo amb intel·ligència i passió. Van decidir fusionar les seves habilitats i experiències per crear una nova empresa. La mare aportava tota l'experiència i coneixement en el disseny i la confecció de roba; mentre que la filla, la visió de jove emprenedora, acabada d'adquirir amb la seva formació. Amb una inversió modesta de gairebé 1.000 euros, van encendre la flama del seu somni empresarial creant la seva primera col·lecció de banyadors, destinada inicialment als amics i als coneguts de confiança.

La Peque és una dissenyadora de moda amb un talent per transformar teles i colors en peces úniques de roba de bany que transmeten passió pel mar i la platja

El camí cap a l'èxit no va ser bufar i fer ampolles, sinó un viatge de treball intens, perseverança i aprenentatge constant. La primera col·lecció va ser modesta, una prova per als amics, un petit test per avaluar les aigües. Per sorpresa de totes dues, la resposta va ser molt positiva, superant totes les expectatives i obrint les portes cap a l'èxit. La següent etapa va ser intentar créixer i arribar encara més lluny.

Més info: El cas Project Lobster, l’estudiant que veia més enllà

Els dos primers anys encara no disposaven d'un comerç electrònic, que no va ser creat fins un any més tard, el 2014. Malgrat això, el 2013, sense tenir ni botiga física ni lloc web, van aconseguir vendre 1.200 banyadors. Van lluitar per vendre cada peça, venent només a través de les comandes que arribaven per correu electrònic o les gestions de la Cristina a la recerca de mercats o punts de venda, fins i tot a casa seva, obrint pop up stores per tota Catalunya, Madrid i València.

La Cristina va intuir que el potencial de creixement es produiria a mesura que ampliessin la presència en xarxes socials. D'aquesta forma va establir contacte amb influencers emergents, quan aquesta professió encara no era reconeguda com a tal, col·laborant amb elles. Aquest impuls va sembrar les llavors de la comunitat Bohodot a les xarxes socials, que aviat es convertirien en una comunitat extraordinària de seguidores i clientes apassionades.

Amb una inversió modesta de gairebé 1.000 euros, van encendre la flama del seu somni empresarial creant la seva primera col·lecció de banyadors

Al mateix temps que les demandes superaven les expectatives, Bohodot es va enfrontar a la necessitat d'expandir la producció sense comprometre els seus valors centrals de qualitat i sostenibilitat. Van forjar una col·laboració amb un petit taller local que finalment es va convertir en el seu fidel proveïdor, treballant per la marca gairebé de forma exclusiva. El punt culminant va arribar quan en Xavier Antúnez, tecnòleg, es va unir a l'equip. Aquesta presència va permetre establir les bases perquè l'empresa prengués el vol digital definitiu. El 2017 van redissenyar completament el seu lloc web, que no s'havia modificat en tres anys. Després de diversos mesos de retocs i optimitzacions, el nou lloc web es va convertir en un comerç electrònic intuïtiu i atractiu, amb moltes més funcionalitats. Amb aquest suport intern, la Cristina es podrà centrar en un dels futurs impulsors de l'empresa: expandir exponencialment la presència de Bohodot a les xarxes socials i crear una sòlida imatge de marca.

Un any després, Bohodot obre la primera botiga física, un punt de venda que complementa la seva activitat en línia i la presència de la marca en botigues multimarca. Aquí, els clients poden experimentar físicament la màgia dels banyadors i l'entorn inspirador. De fet, la botiga no fa més que expandir el que les xarxes socials i l'e-commerce obren, representant el 50% dels ingressos actuals. Amb l'ajuda d'una agència de publicitat, Cristina va transformar tota la presència en línia de l'empresa en plataformes encara més interactives i captivadores.

Sortejos, jocs i continguts interactius van atraure més seguidors, convertint la comunitat Bohodot en un moviment. Durant la crisi tripliquen les seves vendes en línia

El 2020 posa a prova la força i la flexibilitat de l'empresa; la pandèmia obre un nou capítol de desafiaments. Malgrat tenir totes les eines digitals i una botiga en línia ben establerta, la situació canvia dràsticament. Davant del que semblava una situació catastròfica sense remei, la visió de Cristina va convertir la pandèmia mundial en una oportunitat per créixer. Les xarxes socials es van convertir en la clau mestra d'aquesta nova fase. Sortejos, jocs i continguts interactius van atraure més seguidors, convertint la comunitat Bohodot en un moviment. Durant la crisi tripliquen les seves vendes en línia, demostrant que la resiliència i la visió poden convertir l'adversitat en oportunitat. Al final de la pandèmia, segueixen a Bohodot 124.000 seguidors a Instagram, 4.000 a TikTok i produeixen una alta interacció amb una base de clients que supera totes les expectatives: converteixen el 70% dels seus seguidors en línia en clients.

D’empresa local, a internacional

La botiga de Bohodot al Carrer de Laforja Barcelona | Cedida
La botiga de Bohodot al carrer de Laforja Barcelona | Cedida

Bohodot no només conquereix el mercat català i espanyol, sinó que fa un salt audaç cap a la internacionalització. La visió global es materialitza durant la pandèmia, quan van decidir traduir el seu lloc web a l'anglès. En tan sols una setmana obren les portes virtuals a Europa. El seu èxit transcendeix les fronteres espanyoles per primer cop. Durant la pandèmia, no només expandeixen l'empresa per Catalunya, sinó que de manera orgànica (especialment per les seves xarxes socials), capten també l'atenció dels mercats europeus veïns. La seva pàgina web encara no estava preparada per al públic estranger, de manera que per no perdre l'oportunitat, l’actualitzen completament a l'anglès en tan sols una setmana. Després d'aquest avenç, les vendes en línia a l'estranger és disparen i, en l'actualitat, el 30% de les seves vendes en línia provenen de la Unió Europea. Amb aquest èxit europeu a les seves espatlles, l'objectiu ara és penetrar als Estats Units, el mercat més dur i competitiu del món.

Optimització de la seva presència en l'àmbit digital

Desfilada de Bohodot en Gran Canaria en la Swim Week del 2023 | Cedida
Desfilada de Bohodot en Gran Canaria en la Swim Week del 2023 | Cedida

Les vendes en línia han esdevingut una peça fonamental del funcionament de l'empresa. La seva estratègia actual distribueix les vendes de manera equitativa, amb un 50% procedent de les vendes en línia i l'altre 50% de les botigues físiques. Bohodot ha apostat amb fermesa pel màrqueting digital, centrant-se exclusivament en canals com Google i les xarxes socials. Aquests canals no només dirigeixen trànsit al seu lloc web, sinó que també incrementen les visites a les botigues físiques.

No obstant això, l'objectiu és clar i ambiciós: continuar creixent en ambdós canals, però especialment en línia. L'empresa aspira al fet que el 80% de la seva facturació procedeixi de les vendes en línia en els anys vinents.

Bohodot ha apostat amb fermesa pel màrqueting digital, centrant-se exclusivament en canals com Google i les xarxes socials

La millora contínua és un pilar essencial del negoci. Bohodot inverteix de manera constant en els seus sistemes digitals. L'empresa analitza constantment el rendiment del seu lloc web, identificant punts de desinterès on els clients abandonen els carros de la compra. La taxa de conversió és baixa, del 0,5%, però cal tenir present que a l'hivern no es fan compres de banyadors, encara que les visites a la pàgina web no es redueixen ni molt menys.

Ara centren els seus esforços en dos àmbits. El primer, l'eficiència i l'experiència dels usuaris. En aquest sentit, l'equip ha après què és el que funciona i què no al llarg de les diverses temporades. Una cosa ha aclarit: l'experiència de compra és crucial. Han invertit molts esforços per aconseguir una experiència fluida i agradable per als usuaris, treballant amb professionals per crear imatges de productes de qualitat, assegurant-se que la informació sigui completa i útil, transmetent seguretat als possibles clients i assegurant-se que la navegació pel lloc web sigui intuïtiva. Aquesta transformació ha estat possible gràcies a la col·laboració amb diversos proveïdors externs. El segon àmbit és l'experiència personalitzada a la seva base de consumidors. Per això, el desenvolupament d'un sistema CRM va ser un desafiament en si mateix. El perfeccionament en la seva gestió ha permès aplicar estratègies de màrqueting per correu electrònic i ofertes personalitzades basades en els hàbits de compra i el comportament dels seus milers de clients, millorant la seva fidelitat. Tot i els desafiaments, aquesta iniciativa es veu com un objectiu essencial per a l'empresa, ja que amb una base de consumidors en línia cada cop més gran, el potencial d'utilitzar les dades de què disposen d'ells i adaptar i personalitzar l'experiència dels seus clients és molt gran.

Més info: Cas Concha Blanch: va anar a París a aprendre francès i va tornar pintant sobre seda

Finalment, l'empresa s'ha hagut d'enfrontar a un altre gran repte, la logística per gestionar el lliurament de comandes als clients i administrar les devolucions. Això és especialment desafiador en territoris com Alemanya, que va arribar a suposar el 40% de les vendes internacionals. Les tendències de compra són diferents. Aquest país té, per exemple, interioritzades les devolucions de productes online en una proporció molt superior a la mitja europea, del 30%, multiplicant per tres la mitjana europea; aquest factor ha posat a prova l'agilitat de l'empresa i l'ha obligat a desinvertir, adreçant-se cap a països, com França i Itàlia, més propers a estils de compra més coneguts i amb tasses de devolucions semblants.

Mirada cap al futur

Un bikini de Bohodot a Instagram | Cedida
Un bikini de Bohodot a Instagram | Cedida

Bohodot ha arribat lluny, amb més de 45.000 peces de roba venudes el 2022, creixent en les vendes en línia. El gran objectiu ara se centra en desestacionalitzar els seus productes. Els banyadors són peces d'estiu i, per primera vegada aquest any, mantindran la seva botiga a Barcelona oberta durant tot l'any.

El següent pas és buscar mercats que no siguin tan influenciats per l'estacionalitat, i és aquí on entra els Estats Units

L'estratègia de Bohodot és la següent: en primer lloc, ampliar la seva gamma de productes perquè no estiguin lligats a restriccions estacionals, com ara el llançament de la seva pròpia línia de pijames. El següent pas és buscar mercats que no siguin tan influenciats per l'estacionalitat, i és aquí on entra els Estats Units. A diferència del mercat europeu, els estatunidencs no estan tan limitats per les estacions, mantenint una demanda relativament estable durant tot l'any.

L'objectiu de Bohodot és continuar creixent. Tot i que la seva mirada estigui posada a l'altra banda de l'Atlàntic, tant la producció com l'obertura de noves botigues físiques les prefereixen realitzar a prop de casa. Actualment, amb una facturació d'1,5 milions d'euros, estan considerant la possibilitat d'obrir un nou punt de venda a Madrid i fins i tot d'establir un taller propi.

Més informació
Paula Aragall, la noia que va fer gran la botiga dels pares
Turris, pa a domicili
Avui et destaquem
El més llegit