• Empresa
  • El Rosal, les galetes centenàries catalanes fetes per "bones persones"

El Rosal, les galetes centenàries catalanes fetes per "bones persones"

El Rosal va néixer com un petit obrador a Tàrrega el 1920 i avui en dia està gestionat per l'Associació Alba, que treballa amb persones amb discapacitat

Els arrugats, el producte estrella d'El Rosal que va començar com un fracàs | Cedida
Els arrugats, el producte estrella d'El Rosal que va començar com un fracàs | Cedida
Bernat Bella
Periodista
Barcelona
12 de Setembre de 2022
Act. 13 de Setembre de 2022

"Galetes bones fetes per bones persones". Aquest és el lema d'El Rosal, una empresa social dedicada a l'elaboració de dolços que va començar el 1920 com un petit obrador a Tàrrega. A principis dels 2000, el projecte va passar a mans de l'Associació Alba, entitat que treballa per a millorar la qualitat de vida de les persones amb discapacitat i malaltia mental

 

Des de llavors, El Rosal ha crescut exponencialment fins a arribar als 22.000 quilos l'any i donar feina a una quinzena de persones amb discapacitat.

Un petit obrador a Tàrrega

La història del Rosal es remunta al 1920, quan Josep Serra impulsa un petit obrador a Tàrrega per fer-hi unes galetes úniques a partir de les neules. Pastisser d'ofici, havia perfeccionat els seus coneixements a establiments emblemàtics com la Pastisseria Boix de Sarrià.

 

A Tàrrega disposaven d'una petita botiga i ben aviat les seves galetes neules, cubans, vanos i carquinyolis van aconseguir molta popularitat a la comarca. Tot gràcies a una recepta secreta i ben guardada. Les galetes El Rosal també es comercialitzaven per tota Catalunya en forns de pa i pastisseries amb marca El Rosal o amb marca blanca, fins a assolir un alt reconeixement en el territori. Gent d'arreu del país es desplaçava fins a Tàrrega per comprar-ne, especialment les neules per Nadal.

El relleu a El Rosal

El negoci es manté a la família i el fill del fundador, Lluís Serra, pren el relleu. Es manté l'aposta per un producte de qualitat i artesà. Fins que el 1998 es jubila i, sense possibilitat d'un relleu generacional, es planteja el tancament. Però va aparèixer l'oportunitat de passar el negoci a l'Associació Alba.

I amb el traspàs, també reben la recepta secreta, com explica Núria Cendoya, responsable del Rosal: "Quan el senyor Serra ens va ensenyar la formulació, ens va dir que si treballem amb mantega bona, no fracassaríem. Treballem amb els mateixos ingredients". I així ho van fer.

Cendoya: "La clau de l'èxit és fer un producte que sigui honrat"

I en dues dècades han passat de produir 1.000 quilos l'any a fer-ne 22.000, exportant alguns dels seus productes a Rússia, Bèlgica o Alemanya. I donant feina a persones amb discapacitat. "La clau de l'èxit és fer un producte que sigui honrat", resumeix Cendoya.

I al Rosal tenen clara la seva missió, que és al centre del projecte: "L'objectiu és donar feina a persones amb discapacitat". Per aquest any esperen superar els 500.000 euros de facturació: "Facturem poc, però donem molta ocupació, és un dels nostres èxits".

el rosal associacio alba tarrega

L'obrador d'El Rosal | Cedida

Un producte artesà i de qualitat

El Rosal ha mantingut pràcticament igual la recepta original i l'aposta per l'artesania i la qualitat. "La galeta es fa manual, una a una. I la qualitat són els ingredients", resumeix Cendoya. Mantega del Cadí, farina d'Artesa de Segre i ous de veritat. Els tres pilars del producte.

Una aposta important va ser el redisseny dels embalatges, que els va obrir les portes de botigues gurmet de països com Alemanya o Rússia. Una aventura que es va acabar quan van decidir canviar el disseny per un més econòmic. Actualment, els seus productes es poden trobar a botigues de proximitat de tot el país i algunes grans superfícies com Bon Preu o Caprabo.

A hores d'ara, bona part de la facturació d'El Rosal provés de les vendes de Nadal i un dels objectius és la desestacionalització. Ho han fet amb unes roses comestibles per Sant Jordi i volen continuar explorant-ho.

L'arrugat, l'èxit d'un fracàs

El 2009, El Rosal guanya gran popularitat amb la invenció d'un nou dolç: l'arrugat. La seva història d'èxit té l'origen en un fracàs. "A un dels treballadors de l'obrador no li sortien bé les neules. Cada dia teníem muntanyes d'un producte lleig i arrugat, però molt bo", explica Cendoya. I van decidir col·locar-lo al restaurant de l'Associació Alba. Agradaven molt.

Així, van apostar per construir el relat de l'arrugat, contant la "bonica història que hi ha darrere". "Molt lligat als nostres propòsits: donar oportunitats a persones que aparentment els hi costaria treballar en altres llocs", afegeix. I potencien l'arrugat, un producte que simbolitza "una segona oportunitat, aparentment lleig, però que amaga una galeta molt bona i amb molt valor social". Ja és el 80% de la seva producció.

El compromís social

Com remarca la Núria, el projecte del Rosal és molt més que fer galetes i dolços: "El nostre fi és créixer, però sempre conservant els nostres valors de qualitat, artesà i ocupació social. Com més puguem vendre, més gent ocuparem".

Aquesta filosofia és que va portar a Núria Cendoya fins a l'Associació Alba i El Rosal. Després de 17 anys com a propietària d'un gimnàs, va fer un canvi radical: "Quan vaig fer 40 anys, vaig decidir que m'agradaria entrar en un projecte social". I això ho va fer. Primer, a la Fundació Trueta de Vic i, després, ja a Alba.

Cendoya: "Jo pagaria per treballar aquí"

"Jo pagaria per treballar aquí. És una feina molt agraïda, perquè veus que, en el teu dia a dia, beneficies gent que no treballaria en altres llocs. En economia social, els beneficis van directe a la persona i no a engrossir les butxaques d'un cap, és el sentit de la vida".

I destaca la importància de donar oportunitats a les persones amb discapacitat: "Imagina't que et lleves cada dia sense treballar. Són persones que no les contracten enlloc. El sou és bàsic per tenir casa, menjar i tenir una vida digna. És un dret vital bàsic per ells".