Estamp, el disseny català de poms que ha fet la volta al món

Estamp va néixer pocs anys abans de la Guerra Civil i va obrir les portes de l'expansió internacional als anys 60

Estamp en una fira internacional | Cedida Estamp en una fira internacional | Cedida

Va ser el 1928 quan es va fundar Estamp, una companyia familiar ara gestionada per la tercera generació i que s'ha convertit en un dels líders del sector dels poms i de tiradors per mobles. Gairebé 100 anys després del seu naixement, els seus productes arriben a més d'una vuitantena de països i treballen amb algunes de les principals marques de mobles del món.

Vergés: "Eren uns moments amb moltes oportunitats, el mercat estava totalment lliure"

J. José Verges va ser l'impulsor de la idea. "Eren uns moments amb moltes oportunitats, el mercat estava totalment lliure", explica Josep Vergés, actual propietari d'Estamp. Tot i això, no van ser uns inicis fàcils, hi havia dificultats per aconseguir matèries primeres o per promocionar els productes. "Però a base d'esforç i d'enginy, van aconseguir iniciar un projecte que ha sigut d'èxit, durant gairebé 100 anys".

Guerra Civil i Segona Guerra Mundial

J. José Vergés tenia maquinària per construir peces metàl·liques i ho va aprofitar per endinsar-se en el sector dels poms i tiradors per a mobles. Sobretot venia al mercat català, a fabricants de mobles i comerços minoristes. Però no van ser temps fàcils: vuit anys després del naixement d'Estamp, va esclatar la Guerra Civil. "Els primers anys van ser molt complicats, amb la Guerra Civil, la Segona Guerra Mundial i crisis econòmiques brutals. Va ser una època amb un cribratge molt important. Molta gent va caure i va desaparèixer del mercat", recorda Vergés.

Va ser una època de supervivència. I tot va començar a canviar a partir dels anys 60, quan l'economia espanyola va començar a enlairar-se. "Es van obrir nous sectors i oportunitats i la nostra empresa, com moltes d'altres, va créixer ràpidament". Una de les claus, explica l'actual propietari, és que els beneficis es reinvertien en l'empresa. S'apostava per nova maquinària i en contractar dissenyadors capdavanters per crear productes innovadors. "Vam estar molt actius i es van treure molt bons productes", destaca Vergés.

Fins a l'Orient Mitjà

I va ser a partir de mitjans dels anys 60 quan Estamp va fer un pas endavant i va apostar per la internacionalització: "Es van obrir nous mercats, primer a tot Espanya i després ens vam endinsar a mercats europeus i d'altres com Orient Mitjà". I tot plegat, com passa moltes vegades, va començar de casualitat. Van ser altres empreses qui es van posar en contacte amb Estamp.

De fet, l'empresa no ho necessitava: tota la producció que podien fer, ja la tenien sempre venuda al mercat espanyol. Tot i això, hi van apostar: "Vam creure que entrar a mercats exteriors era una garantia d'expansió i de futur i ens hi vam llançar a fons". La qualitat i atractiu del producte van fer la resta: en poc més de deu anys ja exportaven a una trentena de països.

El seu primer client, als anys 60, va ser Jordània. I després s'hi van afegir Aràbia Saudita, Dubai o Líban, que encara continuen sent mercats rellevants per Estam. Avui en dia, exporten a uns 80 països, mantenint el lideratge en molts d'ells. Però, França, Alemanya i Anglaterra són avui els principals mercats, tot i que el Pròxim Orient continua sent una regió important.

Innovació i disseny

Una de les claus d'Estamp ha estat sempre l'aposta pel disseny: "És fonamental", reconeix Vergés. Per això, des de fa dècades, compten amb professionals espanyols i italians, que estan molt cotitzats. "Hem de tenir dissenyadors capaços de percebre les tendències del mercat per adaptar el producte i crear tendència", explica.

Això es tradueix en el llançament d'entre quatre o sis col·leccions l'any, amb un catàleg de 2.000 referències per a mobles de tota mena que venen a algunes de les principals marques del sector. Un dels canals principals de venda continua sent les ferreteries, a banda de les grans superfícies dedicades al bricolatge.

Guerra amb Ikea?

Un dels grans canvis en el sector dels mobles en els últims anys ha estat la irrupció d'Ikea, que ha acabat amb molts negocis locals. Per Estamp, no ha estat mai una amenaça: "Ens interessa treballar amb fabricants de mobles que valorin la qualitat i siguin capaços de pagar una mica més per un tirador". "El mercat d'Ikea no és el que més ens interessa, no hi entrem. Són grans volums de compra, però amb un preu molt baix", afegeix.

Estamp actualment compta amb les oficines centrals a Esplugues, inaugurades el 1989, i una fàbrica a Tortosa. A més, compren part dels productes de l'Àsia tot i que els dissenyen des d'aquí. La diferència de preus els va decantar. Compten amb gairebé uns quaranta treballadors i tancaran l'any amb uns cinc milions d'euros de facturació, venent unes 30.000 peces al dia.

Vergés: "L'important no és el benefici d'avui, sinó la capitalització perquè l'empresa pugui subsistir"

Però 100 anys d'història són molts, i també hi ha hagut moments de crisis. Les guerres, la postguerra, la crisi del petroli dels anys 70, la dels 90 o la financera del 2008. Però Estamp ha sobreviscut. Josep Vergés dona les claus: "L'ADN de l'empresa ha estat, primer de tot, la prudència. I ser financerament molt autònoms". I, també, entendre els beneficis com una "eina fonamental" per la millora de l'empresa.

"L'important no és el benefici d'avui, sinó la capitalització perquè l'empresa pugui subsistir", resumeix l'actual propietari i tercera generació d'Estamp.

Més informació
Esperant que Apple obri les portes del cel
James Brand, la creativitat d'Inditex o Adidas feta a Catalunya
Hilaturas Arnau, de fabricar fils per Burberry a reciclar armilles antibales
Avui et destaquem
El més llegit