Anima, el disseny fet a Catalunya que revoluciona el món

Anima Design va néixer el 2002 i els seus dissenys han estat reconeguts internacionalment

Volta, dissenyada per Anima Design i escollida bicicleta elèctrica de l'any 2021 | Cedida Volta, dissenyada per Anima Design i escollida bicicleta elèctrica de l'any 2021 | Cedida

Una bicicleta elèctrica sense radis a la roda del davant, una moto elèctrica reconeguda mundialment, màquines i electrodomèstics per les principals marques mundials formen part del portafoli d'Anima Design, un estudi de disseny i desenvolupament industrial fundat per Diego Quiroga i Joanma Baqués el 2002 a Barcelona.

Vint anys després, és un referent global en el seu sector, treballant amb grans corporacions com Siemens, Black+Decker o Repsol i han estat reconeguts amb diversos premis internacionals com el Red Dot, els Òscars del disseny. La seva base són uns dissenys estèticament molt atractius, gairebé futuristes, i amb una alta funcionalitat pels usuaris,.

Diego Quiroga: "Volíem donar ànima al disseny, crear el nostre propi estil"

"Venia de treballar en una altra empresa de disseny de molt èxit, però volia fer les coses a la meva manera", explica Diego Quiroga, CEO d'Anima, que resumeix la filosofia de la companyia: "Volíem donar ànima al disseny, crear el nostre propi estil. Hi havia molts estudis que feien productes com a xurros i nosaltres volíem fer projectes més elaborats".

Així, es van posar en marxa i van començar a treballar per marques com Cola Cao o Freixenet, però sempre a través d'agències de publicitat: "Grans marques com Audi o Volkswagen tenen els seus propis centres de disseny. Només podíem aspirar a fer una peça subcontractada o fer productes per empreses més petites".

Casualitat i la Xina

Tot va començar a canviar quan van posar-se a treballar per Casals, una empresa catalana del sector de les eines amb més de 130 anys d'història. Van rebre l'encàrrec de dissenyar molts dels seus productes i s'hi van especialitzar. Un dels aparells de Casals es fabricava a la Xina: "A un fabricant xinès li va agradar molt i ens va convidar. Vam trobar un dels millors clients que tenim, líder mundial d'eines estacionàries".

Des de llavors, han dissenyat més de 500 màquines per algunes de les empreses del sector més conegudes al món, com Black+Decker, Makita o Bosch. "Van veure que nosaltres havíem analitzat molt bé la màquina, miràvem com funcionava i li donàvem noves funcions per millorar l'experiència dels usuaris. No fèiem només una rentada de cara", destaca Quiroga.

Quiroga: "Els dissenyadors asiàtics no entenen tan bé el producte per vendre a Europa"

La seva bona feina es va anar coneixent per la Xina i, en poc temps, el 80% de la seva facturació provenia de projectes amb el gegant asiàtic. De fet, compten amb una oficina a Shenzhen. I van obrir una altra porta, dels electrodomèstics, amb clients finals com Rowenta o Electrodux. Anima Design rebia la petició de grans fabricants que produïen per altres marques globals: "Els dissenyadors asiàtics no entenen tan bé el producte per vendre a Europa".

La revolució d'Anima

Moto Volta

Volta, la moto elèctrica dissenyada per Anima Design

 

Anima Design va obrir el seu ventall i va entrar al sector de la mobilitat. Diego Quiroga era professor d'IADE Escola de Disseny i liderava el projecte final d'un grup d'alumnes per dissenyar una moto elèctrica, que comptava amb el patrocini d'un inversor. I van crear la Volta, una moto elèctrica amb característiques d'alt valor innovador com un kit de connectivitat que des d'una app mòbil permet saber l'estat de la càrrega de bateria i programar-la en hores de menor cost, geoposicionament i desconnexió en cas de robatori. Entre altres, és utilitzada per la Guàrdia Urbana de Barcelona

Aquest disseny els hi va valer un premi Red Dot, guardons coneguts com els Òscars dels dissenys. "Amb aquest producte vam ser molt coneguts, es va fer molt famós. Vam poder accedir a altres clients amb empreses com Peugeot. Va ser una fita important, que truqués una companyia com Peugeot per fer una moto elèctrica", destaca Quiroga.

No és l'únic reconeixement que ha rebut Anima en l'àmbit de la mobilitat. El 2021 van llançar al mercat Oohbike, una bicicleta urbana amb la roda davantera sense radis, nomenada bicicleta elèctrica de l'any 2021 i reconeguda el guardó GoodDesign. Un disseny que permet portar mercaderies a la roda de davant o publicitat estàtica.

anima tramontana 03

El Tramontana XTR, un vehicle de gran velocitat dissenyat per Anima i que triomfa al Regne Unit

 

De la caiguda de la Xina al sorgiment del triangle europeu

A poc a poc, Anima Design es va anar fent més gran i va voler anar més enllà del disseny, per oferir un servei integral als seus clients, cobrint tota la cadena. Des d'estudis de mercat per nous productes, fins a enginyeria, prototips, fabricació i llançament. S'encarreguen de buscar les millors peces i oportunitats per cada producte. Justament, l'oficina de la Xina es dedica sobretot a buscar fàbriques per produir peces i productes pels seus clients.

Però la pandèmia està capgirant aquesta tendència. Els preus de transport de mercaderia s'han disparat i moltes marques europees volen tornar a treballar amb fabricants més locals. "El 70% dels projectes nous que han entrat a Anima en els últims mesos són de clients que fabricaven a Xina i ara ho volen fer aquí. És una allau", ressalta Quiroga.

Però no és fàcil. Els anys de deslocalitzacions va destruir part del teixit industrial europeu: "El que més costa és trobar indústria que tingui capacitat de produir el que es feia des de Xina". Una àrea que està guanyant pes i on Anima vol entrar amb força és al triangle de Polònia, República Txeca i Eslovàquia, on la indústria juga un paper important i on cada vegada treuen més productes propis.

La innovació per Almirall

salut anima design

Casc de monitorització de l’activitat cerebral dissenyat per Anima Design per Starlab.

Amb els anys, Anima ha anat obrint cada vegada més sectors i ara treballa, a banda de les eines i la mobilitat, en àmbits com la salut: "No ho fem per un tema de voler abastar molt, sinó per salut empresarial i no tenir-ho tot concentrat en un sector, que pot ser volàtil. La salut pot ser més estable i. Gràcies a aquest sector, hem crescut un 49% durant la pandèmia.

Un exemple de producte desenvolupat pel sector salut és un dispensador de medicaments per persones amb esclerosis múltiple per l'empresa Almirall, de mecanisme similar al que seria un ventolin. Els pacients amb la malaltia avançada no poden prémer el botó de l'esprai.

Així van resoldre el problema: "Vam veure que els nens petits, quan li poses el dit, tanquen la ma. I ho vam replicar. Quan el pacient agafa l'aparell i tanca la ma, convertim aquest moviment com si premés el botó. Es poden dispensar la medicació. Abans necessitava una persona que li donés, han guanyat autonomia".

De Barcelona al món

Més del 70% dels seus treballs són per empreses de fora d'Espanya. Alemanya, Itàlia, Suècia o Anglaterra són alguns dels principals països on treballen. "Fer disseny per italians pot semblar estrany, però treballem molt amb ells", destaca Quiroga.

A més, també compten amb una seu a Donosti, amb l'objectiu de ser més a prop de grans clients industrials del nord d'Espanya, amb empreses com BH, Orbea o Bellota. "Si ets dissenyador industrial, has d'estar on està la indústria. A Espanya està sobretot al nord. I per això anem ara també a Polònia", apunta el CEO d'Anima.

Líders mundials?

Anima va tancar el 2021 amb una facturació d'1,2 milions d'euros, el doble que l'any anterior. A més, han comprat un edifici a Barcelona, al barri de Les Corts, per instal·lar la nova seu. "Amb el sector de les eines ja som bastant líders, treballem amb els més grans. Ara, volem posicionar-nos en l'àmbit de la mobilitat i de salut a Europa", explica Diego Quiroga sobre el futur de la companyia, que dona feina a gairebé una trentena de persones amb dissenyadors industrials i enginyers.

Avui et destaquem
El més llegit