Monlau, l'escola catalana que va revolucionar la Formació Professional

En els seus quaranta anys d'història, Monlau s'ha convertit en un referent en Formació Professional i, especialment, en el sector de l'automoció

Monlau és un nom fonamental per entendre la competició de motor a Catalunya | Cedida Monlau és un nom fonamental per entendre la competició de motor a Catalunya | Cedida

El 1982 van obrir per primera vegada les aules de la Monlau a Barcelona, un projecte d'escola de formació professional que ha esdevingut un referent en les últimes dècades. Quaranta anys després, el centre ofereix cicles formatius de diverses àrees com turisme, hostaleria, informàtica o empresa, ensenyament d'ESO i Batxillerat i formació per empreses. A més, ha estat un dels pilars del sector de l'automoció a Catalunya.

Iban Ventura: "Eren anys de creixement industrial i era necessari formar uns perfils concrets"

Monlau va néixer de la iniciativa de Pío Ventura i Carlos Camí, que van inaugurar el primer edifici de l'escola a la Sagrera. "En aquells anys, la Formació Professional era incipient en el nostre país i van veure necessari oferir una alternativa acadèmica més enllà de la universitat", explica Iban Ventura, actual director general.

"Eren anys de creixement industrial i era necessari formar uns perfils concrets", afegeix el fill del fundador, assenyalant que la Sagrera era llavors un barri dominat per naus industrials. El nom de l'escola no té secret: va prendre el del carrer on es va ubicar.

Evangelitzant sobre la Formació Professional

Monlau va començar oferint formació en àmbits com l'administratiu, l'empresa, el màrqueting, l'educació infantil i l'electrònica, tot i que poc temps després es va endinsar en l'automoció. Els inicis no van ser senzills, ja que l'FP no era gaire coneguda ni reconeguda en la societat catalana del moment. "S'havia de lluitar contra la idea que els que anaven a l'FP, no servien per res més", detalla Ventura.

"Era un tabú contra el qual lluitava el meu pare, sobretot per combatre la mentalitat dels alumnes que entraven i la idea que havien fracassat. Pots aportar molt a la societat des d'una altra part que no la que diuen que és estàndard", resumeix el director general, que defineix la tasca de la Monlau com un "vaixell que anava obrint camí, trencant el gel".

Tot i que celebra que la mentalitat de la societat vers la Formació Professional ha canviat en aquests quaranta anys, reconeix que encara hi ha feina per fer.

Referents en l'automoció

Tot i que Monlau ofereix un ampli ventall de branques formatives, el seu nom està especialment vinculat al món de l'automoció. Aquesta nova oferta va arribar dos anys després de la inauguració de l'escola i es va ubicar a la zona de la Maquinista, on van adquirir un antic concessionari de cotxes. "Tenien unes instal·lacions molt preparades pel sector i va marcar la diferència: eren espais que utilitzava la indústria en l'automoció", destaca el director general de l'escola.

La decisió d'entrar en el món de la mecànica d'automoció va néixer tenint en compte el pes del sector de la moto a Catalunya i la presència d'empreses com Seat i Nissan. "Les empreses requerien aquesta formació. I la prova que va funcionar és que en deu anys es va passar a unes instal·lacions més grans", afegeix Ventura.

Ventura: "Pels nostres equips han passat pilots com Lorenzo, Màrquez, Elias o els germans Espargaró"

I el 1997 es va fer un pas més, creant Monlau Competició, el primer curs de mecànica especialitzada en motociclisme de competició a l'Estat. Així va començar la llarga relació, que encara perdura avui, de Monlau amb el món competitiu. Alumnes i professors de l'escola han col·laborat al llarg dels anys amb equips professionals i també han impulsat projectes i escuderies pròpies. Abans, pràcticament cap mecànic del circuit era espanyol i, a partir d'aquesta aposta, el segell Monlau ha estat present en Moto 3, 2 i GP. I el 2003 es va repetir el mateix amb l'automobilisme.

"Pels nostres equips han passat pilots com Lorenzo, Màrquez, Elias o els germans Espargaró. Vam guanyar amb Màrquez el campionat de MOTO 2, amb un 100% d'estructura de Monlau", emfatitza Iban Ventura.

Molts dels mecànics del món professional han passat per Monlau. Quan et passeges pels mundials juniors o de MOTO GP, està plagat d'antics alumnes", celebra el director general. Aquesta rellevància de l'escola fa que més d'un 30% dels alumnes dels cursos d'automoció en competició siguin de fora de Catalunya.

Empresa i educació, binomi obligat

"És fonamental. Les empreses volem talent jove i ben format. Perquè sigui possible, és molt important que es vinculi en el procés de formació. O van molt units o no acabaran tenint el talent jove ben preparat". És la reflexió d'Iban Ventura sobre la relació entre la Formació Professional i les empreses.

En aquest sentit, veu amb certa enveja com en països com França la implicació empresarial és molt major: "Veus com empreses d'automoció aporten material i vehicles cada any. Nosaltres tenim uns 50 cotxes que s'han de renovar cada any i no tenim ajuda per part de ningú. Tenim el centre d'automoció més gran de tot Espanya i potser d'Europa. I amb fabricants d'automòbils al costat, que ens podrien enviar cotxes de presèries que van directes al desguàs".

Ventura: "Hi ha empreses que llegeixen aquesta responsabilitat i s'impliquen o d'altres que se'n volen aprofitar i veuen els alumnes en pràctiques com mà d'obra barata"

També com a sortida laboral, les empreses tenen un paper fonamental: "Hi ha empreses que llegeixen aquesta responsabilitat i s'impliquen o d'altres que se'n volen aprofitar i veuen els alumnes en pràctiques com mà d'obra barata". En aquest sentit, Ventura destaca el departament d'orientació laboral del que disposen per crear aquesta xarxa entre empresa i formació.

"Un dels factors diferencials és que tenim un departament d'orientació laboral molt fort. Visitem les empreses, arribem a acords de col·laboració perquè les empreses aportin valor al procés formatiu. Crear una xarxa d'unió perquè tothom en surti guanyant", resumeix.

Les professions del futur

De la mateixa manera que Monlau van ser pioners en la formació en automoció de competició, no es volen quedar enrere i ja miren les noves oportunitats que s'obren. "Ens agradaria molt créixer en l'àmbit tecnològic i informàtica i afegir famílies com la robòtica. Tenim un nivell de demanda tant per part d'empreses com per futurs alumnes interessats en informàtica".

I, dins d'aquest món, una aposta que estan treballant són els e-sports. La idea és impulsar un centre de formació en els esports electrònics, que no existeix a Espanya. "No només crear algun curs, sinó el que vam fer en l'àmbit de competició d'automoció i formar tots els actors que intervenen en aquest sistema", apunta. És a dir, oferir formació per a jugadors, captadors de patrocinadors, entrenadors, etc. Un sector en clara expansió.

La normalització de la Formació Professional

Iban Ventura recordava el treball d'evangelització que va fer el seu pare per donar a conèixer l'FP. 40 anys després, la situació ha canviat: "Està molt més normalitzat i cada cop més és una opció més de futur". Això també es nota en els alumnes: "El perfil ha canviat, ja no se sent un bitxo raro. Abans, a cada classe de 4t d'ESO, un alumne feia FP. Ara són molt més".

Tot i això, el director general de Monlau reclama a l'administració pública que faci una aposta decidida per la Formació Professional, que a Catalunya encara està molt per darrere de la mitjana europea. "L'administració encara no impulsa l'FP com fa amb altres nivells educatius. "No només ha de ser un missatge polític perquè toca dir-ho, ens hem de creure de debò la Formació Professional", conclou.

Avui et destaquem
El més llegit