• Empresa
  • Catalunya encén la flama d’una nova generació d’enginyeres

Catalunya encén la flama d’una nova generació d’enginyeres

El projecte 'Mujer e Ingeniería' arriba al territori per primera vegada després de nou edicions en diferents ciutats de l’Estat per donar visibilitat i al talent femení en sectors STEM

Avui qualsevol perfil 'STEM' ha d’interactuar amb gent de tot arreu | iStock
Avui qualsevol perfil 'STEM' ha d’interactuar amb gent de tot arreu | iStock
Ana M. Gonzalez, periodista de VIA Empresa
Periodista
01 de Novembre de 2025 - 05:30

Mujer e Ingeniería debuta a Catalunya. La Reial Acadèmia d’Enginyeria (RAI) i la Fundació Caixa d’Enginyers han presentat aquest dijous, a l’Hotel Cotton House de Barcelona, el programa de mentoring que impulsa el talent STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques) dins del projecte Mujer e Ingeniería. El projecte arriba a Catalunya per primera vegada després de nou edicions en diferents ciutats de l’Estat, com Madrid o València, amb la voluntat de donar visibilitat i suport al talent femení en l’àmbit tecnològic i científic.

 

La iniciativa s’adreça a joves estudiants d’enginyeria i altres titulacions STEM (mentorades) que cursen l’últim any de Grau o de Màster, i a professionals del sector empresarial (mentors i mentores) disposats a compartir la seva experiència. Amb una durada aproximada de quatre o cinc mesos, el programa té com a objectiu empoderar les dones i enfortir el vincle entre el món acadèmic i el professional, fomentant vocacions i inspirant futures carreres dins del camp STEM.

La Fundació Caixa d’Enginyers impulsa el programa a Catalunya i hi destinarà 10 beques per formar 10 parelles (mentors i mentorades) que participaran en aquesta iniciativa amb l’objectiu de reforçar la presència de les dones en els àmbits de l’enginyeria, la ciència i la tecnologia. “En gairebé deu anys, hem aconseguit crear una comunitat de prop de 3.000 persones dins del projecte Mujer e Ingeniería, apostant pel talent femení en l’àmbit STEM, un talent escàs, però molt demandat”, explica Sara Gómez, directora del projecte Mujer e Ingeniería de la Reial Acadèmia d’Enginyeria.

 

El programa té com a objectiu empoderar les dones i enfortir el vincle entre el món acadèmic i el professional

A Espanya, les dones representen només el 34% de la força laboral en els sectors de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques (STEM). En aquest context, la directora del projecte Mujer e Ingeniería de la Reial Acadèmia d’Enginyeria destaca la importància d’aquest programa per definir accions concretes que fomentin una major participació femenina en l’àmbit STEM.

Segons Gómez, el que diferencia aquest programa de mentoring d’altres iniciatives similars és l’esperit amb què es duen a terme els processos de selecció, tant dels mentors i mentores com de les mentorades. “A les mentorades els recordem que tenen el privilegi de gaudir d’una beca i que, per tant, han de retornar allò que reben. És a dir, cal que mantinguin aquest esperit col·laboratiu”, explica Gómez.

Trencar barreres, inspirar vocacions

Iñaki Irisarri, coordinador de la Fundación Caixa d'Enginyers y Sara Gomez,directora del projecte Mujer e Ingeniería de la Reial Acadèmia d’Enginyeria
Iñaki Irisarri, coordinador de la Fundación Caixa d'Enginyers i Sara Gómez, directora del projecte Mujer e Ingeniería de la Reial Acadèmia d’Enginyeria | Cedida

Així doncs, els demanen que es converteixin en ambaixadores als col·legis i instituts, per inspirar vocacions des d’edats primerenques: “Amb les universitàries comencem a abordar el problema, però què passa amb les escoles i instituts?”, reflexiona.

Davant d’aquesta situació, Díaz assenyala diversos reptes clau per reduir la bretxa de gènere en STEM. Un dels més importants és l’àmbit educatiu, on cal potenciar l’autoconfiança de les nenes, visibilitzar referents femenins en ciència i tecnologia, i connectar aquestes disciplines amb el seu impacte social, perquè les nenes entenguin com poden contribuir-hi i sentir-s’hi identificades. Com a curiositat, Gómez explica que als centres educatius segregats per sexes, hi ha més vocacions STEM entre les noies que en els centres mixtos. 

Gómez explica que als centres educatius segregats per sexes, hi ha més vocacions STEM entre les noies que en els centres mixtos

Un altre repte que destaca Gómez és el nom. Segons explica, “als anys vuitanta, la carrera d’Enginyeria era una llicenciatura i hi havia prop d’un 40% de dones. Ara, des que vam passar de llicenciatura a enginyeria, amb prou feines arribem al 10%". Aquest fet demostra la importància de la semàntica, ja que el canvi de denominació -de llicenciatura a enginyeria- pot haver accentuat l’associació històrica que vincula l’enginyeria i altres camps tecnològics amb professions tradicionalment masculines. 

Per concloure, Gómez assenyala que en els darrers deu anys s’ha perdut prop del 25% de l’alumnat d’enginyeria i més del 70% dels estudiants actuals són homes, fet que suposa una pèrdua significativa de talent femení en aquest àmbit.

Així doncs, el programa esdevé una experiència transformadora per a les joves mentorades: les ajuda a reconèixer el seu talent, enfortir el seu lideratge i afrontar els reptes amb confiança, alhora que guanyen claredat sobre el seu futur professional i troben en la seva mentora una font d’inspiració i empenta per continuar creixent.