"Catalunya és la zona de l'Estat amb més fabricants de gasoses"

Pilar Puértolas, directora general de Sanmy, la marca catalana de begudes i gasoses que ha sobreviscut a l'arribada de grans marques, celebra el seu 120è aniversari amb l'objectiu d'internacionalitzar els productes

Les begudes refrescants i les gasoses són un dels elements gastronòmics imprescindibles en el nostre dia a dia. Aquest és un sector, però, que ha anat canviant durant les darreres dècades i moltes marques clàssiques han hagut de tancar per obsoletes o bé s'han reinventat per adaptar-se a les noves tendències. Aquest és el cas de l'empresa que lidera Pilar Puértolas, directora general de Sanmy, la marca de begudes i gasoses més antiga d'Espanya ubicada a Terrassa i que aquest dijous ha celebrat els seu 120è aniversari.

Sanmy ofereix productes tan coneguts com el Sifó Geiser, la Gasosa Sanmy, la beguda Guaraná o begudes típiques d'altres països. En aquest sentit, actualment l'empresa no només fabrica begudes pròpies, sinó que distribueix productes d'altres marques estrangeres que acudeixen a la firma vallesana per introduir les seves novetats a l'estat espanyol aprofitant la seva estructura de clients consolidada. Amb l'objectiu d'augmentar les exportacions, Sanmy va facturar l'any passat 6,5 milions d'euros i aquest any preveu un creixement del 10% facturant un total de 7 milions d'euros.

Quin és el secret per seguir amb èxit durant 120 anys? 
Sobretot haver perdurat en el temps, la constància, l'esforç i conèixer perfectament les tendències canviant dels hàbits de consum dels consumidors. Però també és important aprofitar els nínxols que hi ha en el mercat en cada moment. Un exemple és la moda dels gintònics i dels mojitos, a partir dels quals nosaltres hem creat productes adaptats a aquestes necessitats que requereix el consumidor. A més, el meu pare va tenir la visió als anys 80 de començar a fabricar per molts distribuïdors que en aquell moment provenien d'altres marques que havien tancat per costos i requisits sanitaris que no podien assumir. Hem de tenir en compte que als anys 70 hi havia 300 fabricants, i actualment a Catalunya n'hi ha 25 sent així la zona de l'estat amb més fabricants de gasoses.

Quin moment viu l'empresa ara mateix? 
L'empresa està en un moment de diversificació i d'introduir altres fabricants de refrescos però també aprofitar les sinergies que permeten arribar al 75% de distribució d'altres productes que no són nostres per tot l'Estat. Per exemple, el Limon Fresch (beguda de llima-llimona i menta) és d'una casa Suïssa i ens van demanar que ens encarreguéssim d'introduir i distribuir el producte a Espanya. I això també ha passat amb altres productes com ara una cervesa aromatitzada de Ginebre. Per aquesta raó, ara mateix estem diversificant cada vegada més el nostre negoci en el món dels líquids i aprofitar al màxim la nostra estructura de clients. En total fem la distribució de 60 marques diferents.

Els productes clàssics, però, tornen a estar de moda... 
Exacte. El nostre producte més important i amb més de pes al mercat és el Sifó Geiser. També tenim la Gasosa Sanmy i ara, per celebrar el 120è aniversari, hem tret les edicions limitades de 6 ampolles vintage de reproduccions autèntiques de la Gasosa Fernández del Masnou, la Perla de Mataró, la Immortal de Girona i la Santiago Puértolas. Aquestes ampolles de gasosa contenen la recepta original amb 100% de sucre sense edulcorants i amb escènica de llimona. Hem llançat una primera fabricació de 25.000 ampolles i doblarem el nombre en breus.

Com va començar tot fa 120 anys? 
El meu besavi, Santiago Puértolas, i el seu germà Francisco van venir d'Osca per fer el servei militar aquí. Van comprar una fàbrica al Carrer Aribau de Barcelona i posteriorment es van traslladar a l'Avinguda de Roma. Després que Agustí Puértolas crees Geiser pel seu afany de creativitat, l'any 1965 va néixer a Terrassa Sanmy i ja als anys 80 la marca Geiser anava a menys raó per la qual el meu pare la va comprar centralitzant tot el negoci a Terrassa sota el nom de Sanmy.

De tots aquests anys, quin seria el moment més crític i quin el punt d'inflexió? 
N'hi ha hagut varis, però potser la guerra ja que va comportar que utilitzessin la fàbrica de Badalona per usos militars. El negoci mai ha estat fàcil. El canvi a Terrassa segurament va ser un punt d'inflexió, ja que ens vam poder començar a especialitzar en noves tendències.

Com ha sobreviscut l'empresa a l'arribada de marques internacionals com Coca Cola? 
Precisament la Coca Cola es coneixia als anys 60, quan va arribar a casa nostra, com la gasosa negra. En aquell moment l'empresa es va estrènyer el cinturó amb la fabricació del sifó i la gasosa. De fet, les multinacionals obliguen a reinventar-se perquè si no ho fas no te'n surts i la mostra és que a Espanya hi havia 5.000 fabricants de gasoses i refrescs als anys 50 i ara en queden ben pocs.

Creieu que els gustos dels consumidors d'aquest producte han anat canviant? 
Hem hagut d'adaptar-nos a l'actualitat de cada moment. La gent necessita diversificació perquè la monotonia acaba estancant els negocis. Ara hem aprofitat la moda del vermut impulsant de nou el sifó i també la dels gintònics. La part positiva és que Sanmy és flexible i dinàmic, i en tres setmanes podrem treure un refresc que s'adapti a l'exigència del consumidor, cosa que una multinacional no pot perquè necessita fer tirades més llargues de productes.

Els productes diferents tenen a veure amb els consumidors diferents? 
Correcte. De fet tenim productes adaptats als gustos de cultures africanes, sud-americanes i d'altres punts. Nosaltres oferim una beguda que es diu Guaraná destinada al consumidor sud-americà que viu a casa nostra. La Jutso japonesa o les tòniques de diferents sabors com ara de fruits del bosc per fer gintònics als bars són altres exemples del que la societat d'avui dia exigeix. I tot plegat ho fem coneixent molt la tendència de nit i de begudes, posant-nos a la moda de seguida i fomentant la innovació pròpia en el sector.

Cap a on va l'empresa amb tanta experiència al darrere? 
El nostre objectiu és no només ser fabricants sinó ser distribuïdors de productes de refrescos, cerveses, gasoses, etc. De fet, la nostra assignatura pendent és la internacionalització de l'empresa, ja que no hem estat proactius. Fins ara, tot el que tenim de fora és perquè algunes marques ens han vingut a buscar per distribuir el seu producte i aprofitar la nostra estructura de clients. És un tema que haurem de desenvolupar l'any que ve amb l'objectiu que passem del 5% actual d'exportacions al 15%.

La crisi us ha afectat? 
A tothom li ha passat factura. No hem baixat en cap moment en bandes però sí que hem descendit en termes de marges perquè no ens han deixat apujar els preus en cap moment.

Què li diries a algú que vol començar el seu propi negoci? 
Que en aquesta vida has de ser molt lluitador, optimista i posar-hi mola passió. És molt important tenir il·lusió, però sobretot la constància i el coneixement del mercat perquè molta gent es centre en desenvolupar el producte sense coneixences prèvies i aquest no és un bon camí cap a l'èxit.

Avui et destaquem
El més llegit