Circutor, líders en la recàrrega de vehicles elèctrics

L'empresa catalana dispara els resultats gràcies a les solucions d’estalvi energètic i la mobilitat elèctrica

Ramon Comellas, fundador i president de Circutor, en l’acte sobre l’empresa familiar organitzat la setmana passada per Ibercaja i VIA Empresa | Marc Llibre Ramon Comellas, fundador i president de Circutor, en l’acte sobre l’empresa familiar organitzat la setmana passada per Ibercaja i VIA Empresa | Marc Llibre

El grup Circutor es consolida com a líder del mercat ibèric (Espanya i Portugal) de carregadors per a vehicles elèctrics amb una quota propera al 50%. Aquesta multinacional catalana, propietat de la família Comellas, amb seu central a Viladecavalls (Vallès Occidental), tancarà aquest 2022 amb una facturació al voltant dels 180 milions d’euros, un 30% més que l’any passat, segons avança la companyia.

Circutor ha disparat les vendes en solucions per al control de l’electricitat, l’eficiència energètica i, sobretot, en equips de càrrega per a vehicles elèctrics. L’aposta per la innovació, el producte propi i una estratègia de creixement sostenible els ha permès destacar en un sector dominat per grans companyies internacionals.

És un clar exemple de “campió ocult”: una empresa de mida mitjana, líder en el seu segment, altament tecnificada, amb un producte propi, globalitzada, però fortament vinculada al territori d’origen, segons la descripció que d’aquest concepte en fa el professor d’ESADE Xavier Ferràs.

Claus de l’èxit

Circutor ha superat amb èxit crisis mundials com la manca de subministres i, especialment, de semiconductors. No han arribat a parar mai la producció gràcies a una estratègia d’anticipació de compres. Bernat García, director de màrqueting, apunta que, en previsió de problemes greus en la cadena de proveïment, principalment de material electrònic, durant els anys 2020 i 2021 van dur a terme “un gran esforç per avançar i planificar el subministrament de materials crítics (com els semiconductors) perquè els terminis de lliurament superaven les 52 setmanes (un any)”. Aquesta estratègia d’anticipació va requerir “un important esforç financer” per part de la companyia, però els va permetre poder continuar donant “servei als nostres clients” i “salvaguardar completament el benestar social de tota la nostra organització”.

Les principals empreses del grup -Circutor i Circontrol– destinen prop d’un 12% de la facturació ala investigació de nous productes. L’any passat van inaugurar un laboratori d’assaig i validació per a carregadors de vehicles elèctrics, on es realitzen proves amb “càmera climàtica”. Això permet assegurar el correcte funcionament dels equips en qualsevol vehicle o situació.

Bernat García assenyala que el continu llançament de nous productes al mercat, durant els prop de 50 anys d’història del grup, “ha forjat una imatge de marca on la innovació i el client estan en el centre”. Subratlla que la innovació és la “palanca indispensable” per al creixement sostingut de la companyia.

Últimes novetats: estacions de càrrega d’alta potencia per a bateries de vehicles elèctrics

Pel que fa als carregadors elèctrics, les últimes novetats són les estacions de càrrega d’alta potència, amb capacitat per a subministrar fins a 400KW.

García recorda que ens trobem davant un “canvi de tendència” en l’ús del vehicle elèctric i que, en les infraestructures associades a la recàrrega, fins i tot en l’àmbit domèstic, s’està prenent “plena consciència sobre la necessitat de generar energia allà on es consumeix”. Això afavoreix la construcció de petites plantes de generació fotovoltaica per autoconsum. En aquest sentit, el grup Circutor està “afavorint i obrint el concepte d’energia circular”.

Dins del grup, Circutor SAU se centra en les solucions d’electricitat en general mentre que Circontrol està completament orientada al sector de la mobilitat elèctrica. Més del 50% de la producció del grup es destina a l’exportació i, en el cas de Circontrol, arriba fins al 70%. Entre els projectes executats destaca la instal·lació de tots els punts de càrrega per a vehicles elèctrics de la ciutat escocesa de Dundee o de l’aeroport londinenc de Heathrow.

Ramon Comellas, president i fundador del grup Circutor, amb els seus fills Joan i Núria Comellas, consellers delegats | Cecot | Youtube

Ramon Comellas, president i fundador del grup Circutor, amb els seus fills Joan i Núria Comellas, consellers delegats | Cecot | Youtube

En paral·lel a l’increment de les vendes, també ha crescut la plantilla, que en l’actualitat supera les 900 persones. Compten amb plantes de producció a Viladecavalls, Santa Perpètua de la Mogoda i Mèxic, a més d'oficines comercials arreu del món.

Circutor va néixer el 1973 quan, en plena crisi del petroli, els terrassencs Ramon Comellas Fusté, Ramon Pons Simón i Francisco López -aquest últim abandonaria la societat pocs anys després de la seva creació– van crear una empresa d’equips i serveis en el camp de l’electricitat centrada en el control i la seguretat elèctrica. Més endavant van entrar en l’estalvi energètic, les renovables i, finalment, en la mobilitat. A principis d’aquest any, la família Comellas va comprar la participació de la família Pons, de manera que en aquests moments controlen el 100% de la companyia.

Ramon Comellas, empresari self-made-man que ha aixecat una multinacional de l’eficiència energètica i la mobilitat elèctrica

Al capdavant del grup encara hi ha Ramon Comellas Fusté (Cercs, Berguedà, 1939), fundador i president, si bé ha cedit la gestió del dia a dia als seus fills Joan i Núria Comellas Cabeza, com a consellers delegats. Premi a la personalitat en l’última edició de la Nit Empresarial de Cecot. Un empresari prototip del self-made-man. Va néixer tot just acabada la Guerra Civil en una casa de pagès del Berguedà. A una edat molt primerenca se’n va anar a viure a Terrassa. Als 15 anys, ja treballava al taller d’electricitat Cortada mentre, per les nits, estudiava peritatge tècnic. Posteriorment, va cursar estudis universitaris d’enginyeria. Abans de cofundar Circutor va treballar en diverses companyies, totes elles referents en el sector elèctric.

Més informació
Una empresa sud-coreana de components de bateries invertirà 600 MEUR a Catalunya
Silence posa en marxa un model d'intercanvi de bateries per subscripció
Bold es llança a la fabricació de bateries elèctriques per a aviació, automoció i 'motorsport'
Avui et destaquem
El més llegit