Citibeats, o com es prediuen les tendències socials

La startup catalana utilitza intel·ligència artificial per escoltar i entendre en temps real les opinions de la gent arreu del món

Des del 2018 la startup catalana ha recopilat un bilió de dades | iStock Des del 2018 la startup catalana ha recopilat un bilió de dades | iStock

"Quants caramels hi ha en aquest pot?" Aquest és el típic exemple que s'utilitza per explicar el concepte de The wisdom of the crowd -la intel·ligència col·lectiva, la saviesa de la multitud-. A l'hora d'endevinar el nombre de caramels que hi ha en un pot, en general, la gent falla individualment, però encerta de manera col·lectiva. És a dir, la mitjana dels resultats sol estar molt a prop de la xifra real de caramels. Com més respostes, més a prop s'està de la veritat. El punt de partida, per tant, és escoltar.

Això és el que fa Citibeats, escoltar allò que diu la societat abans que es converteixi en tendència, abans que arribi als mitjans o a aquells que prenen decisions. La startup catalana ofereix una representació del que s'està parlant a la societat, especialment a les xarxes, i ho processa amb intel·ligència artificial. Recopila tot allò que es diu a Twitter, Facebook i alguns fòrums i blogs d'arreu del món -tot fonts obertes- i converteix aquestes dades qualitatives i desestructurades en guidelines per aquelles organitzacions, entitats i administracions que han de prendre decisions al respecte.

"No fem només una escolta social, sinó un enteniment de la societat", indica Matteo Mezzanote, relacions públiques i cap de continguts de Citibeats. Aquest és el seu valor afegit. "La nostra finalitat és entendre què opina la gent i què li interessa i entregar aquesta informació als nostres clients", que són, principalment, alts directius d'empreses, organitzacions transversals i governs.

La startup fundada el 2018, que va ser una de les finalistes de l'última competició del Barcelona Deep Tech Node, de Barcelona Activa, ha recopilat en aquests quatre anys un bilió de dades. "Processem, netegem i estructurem aquestes dades perquè els decision makers de la societat siguin conscients de què es parla i cap a on es dirigeixen les tendències socials".

Mezzanote: "Comprendre els canvis socials d'avui requereix dades en temps real"

Fa un temps, per exemple, van detectar una problemàtica de fam a una zona de Colòmbia a través d'uns comentaris a Internet. Ho van detectar, de fet, abans que fos tendència: 13 dies abans que el New York Times en parlés, 15 dies abans que es viralitzés a les xarxes socials i gairebé 45 dies abans que el govern competent prengués mesures.

També han ajudat a l'Organització Mundial de la Salut en la gestió de la infodèmia, les teories conspiratives al voltant de la covid-19. Per exemple, a una zona d'Amèrica Llatina van detectar que hi havia una informació falsa que una part de la població estava donant per bona: creien que la vacuna de la covid-19 podia provocar infertilitat. Aquesta informació va provocar que una gran quantitat de gent no es vacunés, "fet que té un impacte social, cultural i fins i tot econòmic i laboral -detalla Mezzanote- doncs tens una comunitat més vulnerable davant del virus".

La mina de dades

Citibeats recol·lecta opinions, preguntes i comentaris en forma de text. No processa vídeos, imatges ni àudios. Ni tampoc dades personals, volen mantenir l'anonimat dels emissors de les dades. Es centren en les temàtiques més rellevants per a la societat actual, com les migracions, la igualtat, la seguretat, el risc social, la sostenibilitat i la salut. Abans funcionaven per projectes, però fa poc es van passar al model Spotify, on el client paga una subscripció per un servei total. Concretament, 2.000 euros per cada usuari. En aquest cas, paga l'accés al dashboard de Citibeats amb totes les dades recopilades durant els quatre anys de la startup envers aquests temes. Destaca, a més, la immediatesa de la informació: es mostren les dades en temps real, "perquè comprendre els canvis socials d'avui requereix dades en temps real". "Nosaltres entreguem uns recursos, però la interpretació i les decisions ja les han de liderar les organitzacions", matisa Mezzanote.

Escollir el client

Citibeats té un alt component vocacional social i, per això, escull els seus clients a partir de l'impacte social del seu projecte. Amb només quatre anys de trajectòria compten amb una cartera de clients internacionals de molt de renom, com l'Organització Mundial de la Salut (OMS), el Banc Interamericà de Desenvolupament (IADB) i la UNESCO, entre d'altres. També han treballat amb el sector privat i governs locals i regionals, com el de Navarra o Dublin, però Mezzanote diu que el client potencial per a Citibeats són les companyies multilaterals, les publicoprivades, que tenen més recursos i un objectiu en comú: ajudar a construir una societat més justa, igualitària i ètica.

El 65% de la seva facturació prové del mercat estatunidenc, on tenen previst consolidar la seva presència amb unes oficines. I aquesta no és ben bé una predicció, però podríem dir que sonen campanes de ronda d'inversió.

Més informació
Process Talks, què es pot automatitzar del que dius?
MeetOptics, el Google català de la llum
The Predictive Company té la bola de vidre del consum energètic
Avui et destaquem
El més llegit