• Empresa
  • Clica, recull i competeix: el supermercat català davant el "tsunami" digital i logístic

Clica, recull i competeix: el supermercat català davant el "tsunami" digital i logístic

Com aconseguir que l'experiència positiva d'una botiga física es converteixi en digital?

Marc Monfort (Sorli), Jordi Bacaria (Col·legi d'Economistes), Laura López (Cambra de Barcelona), Elena Busquets (VIA Empresa), Clara Lloveras (Shopopop), Eulàlia Planas (Veritas) i Roger Ripoll (Veritas) durant la taula rodona | Marc Llibre
Marc Monfort (Sorli), Jordi Bacaria (Col·legi d'Economistes), Laura López (Cambra de Barcelona), Elena Busquets (VIA Empresa), Clara Lloveras (Shopopop), Eulàlia Planas (Veritas) i Roger Ripoll (Veritas) durant la taula rodona | Marc Llibre
Gemma Fontseca, cap de redacció de VIA Empresa | VIA Empresa
Cap de redacció
Barcelona
22 de Maig de 2025
Act. 22 de Maig de 2025

Els supermercats catalans tenen, avui en dia, alguns fronts oberts. No només han d’atreure talent i despertar noves vocacions, sinó que també han d’equilibrar sostenibilitat i rendibilitat, afrontar una burocràcia que "ofega", contenir el cost energètic i, alhora, millorar l’experiència d’un consumidor cada cop més digital i exigent. De fet, les compres en línia s’han disparat els darrers anys: les transaccions s’han multiplicat per 14 en una dècada, tot i que el tiquet mitjà ha caigut de 110 a 75 euros. Davant aquest escenari, les preguntes s’acumulen, sobretot en el comerç digital: com optimitzar la logística sense sacrificar qualitat? Quin pes ha de tenir la sostenibilitat en el repartiment a domicili? Com integrar eines digitals sense perdre el factor humà del comerç de proximitat? I, sobretot, com competir amb gegants de la talla d'Amazon, que sacsegen el mercat amb cada pas que fan?

 

Aquestes han estat algunes de les qüestions que s'han posat sobre la taula en un debat organitzat per VIA Empresa i moderat per la directora, Elena Busquets, i que ha comptat amb diversos agents del sector, des de Sorli, fins a Veritas passant per l'empresa emergent Shopopop i dos experts de la Cambra de Comerç de Barcelona i del Col·legi d'Economistes. "Un dels principals reptes del comerç en línia dels supermercats és aconseguir l'equilibri entre sostenibilitat i rendibilitat, a més de la importància del relat", declara intencionadament Roger Ripoll, Customer Experience Manager de Veritas. 

I és que sovint, els membres de la taula perceben en el seu dia a dia que el client no és conscient de tot el que hi ha darrere de la comanda i d'aquí la responsabilitat de fer d'altaveu. Una circumstància que també comparteix Clara Lloveras, country manager de Shopopop, que afirma taxativament que "els clients majoritàriament no són conscients del cost de la logística". I un element a tenir en compte: Amazon ha arribat a fer "molt mal al sector" i a canviar les regles del joc. Els enviaments ultraràpids, els preus baixos i agressius i un catàleg enorme, poden afectar directament a negocis de barri, llibreries, ferreteries, botigues de roba o els mateixos supermercats que, tot i tenir una gran infraestructura o superar els centenars de milions d'euros de facturació, els pot suposar més d'un maldecap.

 
Clara Lloveres es la country manager de Shopopop en España y experta en logística | Marc Llibre
Clara Lloveres és la country manager de Shopopop a Espanya i experta en logística | Marc Llibre

En aquests moments, els supermercats catalans busquen fer front a aquesta competència oferint el màxim de possibilitats dins del seu ventall d'opcions, com per exemple la selecció en línia de diversos productes que en conjunt superin els 60 o 90 euros, fan que no sigui necessari pagar les despeses d'enviament i el transport. Al final, "el client ho té tot a les seves mans", continua Eulàlia Planas, Logistics Manager a Veritas. Per exemple, molts d'ells tenen a disposició el model de click & collect, poden comptar amb diversos col·laboradors, com ara Glovo o Just Eat o, fins i tot, poden pagar perquè els arribi de forma exprés al domicili, en qüestió de poques hores.

El consumidor... ho té tot a les mans?

Laura López, directora de Competitivitat de la Cambra de Comerç de Barcelona, esgrimeix que la comoditat en els repartiments és perquè "algú ho paga". "Sovint sento que com a consumidors podem arribar a ser bipolars, ja que ens preocupa el planeta i en quines condicions laborals treballen els repartidors, però es pot veure a molts d'ells en bicicleta per a tots els carrers de la ciutat", continua. Per a la membre de la Cambra és vital que hi hagi pedagogia i lamenta que, sovint, de l'etapa de la covid-19 no ens en recordem de quan van tancar gran part dels comerços i es van "buidar" barris sencers.

López també qüestiona que "com pot ser que hi hagi usuaris que s'arribin a comprar tres talles d'una brusa i en retornin dues al cap de poques hores?". "Qui ho paga això? Quin CO₂ significa aquestes dues accions"?, reflexiona. 

Laura López és directora de Competitivitat de la Cambra de Comerç de Barcelona | Marc Llibre
Laura López és directora de Competitivitat de la Cambra de Comerç de Barcelona | Marc Llibre

Paral·lelament, tot i que els vehicles elèctrics poden ajudar a evitar la contaminació i ser l'antídot a aquest fenomen, una gran part d'ells s'han convertit en part del problema, a causa de l'augment del 20% d'accidents per "culpa del silenci" -segons els últims estudis- o que no funcionin des de bon principi, puix que es troben descarregats. "Un camió elèctric pot arribar a costar més de 400.000 euros per portar mercaderies als supermercats", afirmen els líders dels supermercats. Per exemple, un gegant de la talla de Danone només n'ha arribat a invertir en tres d'ells per l'elevat cost que suposa.

Una startup "revolucionària" de l'economia col·laborativa

Una de les empreses emergents que ha participat en la taula rodona és Shopopop, una plataforma francesa que permet a qualsevol encarregar-se del repartiment d'un comerç a canvi d'una petita remuneració. És a dir, que la persona aprofiti el seu viatge, tal com succeeix amb BlaBlaCar. L'aplicació ja té més de 1.300 negocis donats d'alta a Espanya i ara té el focus posat a Catalunya, després d'aterrar a Barcelona fa un any i mig. Aquests comerços poden ser des de supermercats, fins a floristeries o pastisseries. Això sí, amb una gran diferència si es compara amb aplicacions com Glovo: hi ha un màxim d'ingressos a l'any -3.000 euros- per evitar que es pugui convertir en un altre cas d'economia submergida.

Shopopop permet a qualsevol encarregar-se del repartiment d'un comerç a canvi d'una petita remuneració

Per a Clara Lloveras, country manager de Shopopop a Espanya, un dels grans reptes del sector de l'alimentació és la logística de l'última milla, ja que gran part dels consumidors no estan disposats a pagar de més pel servei. També pot afectar a les ciutats turístiques de la costa, per exemple, per culpa de la intermitència dels enviaments i la varietat de població durant tot l'any.

Una mirada... a llarg termini

Quines tecnologies o solucions seran clau per al futur del comerç electrònic? Com visualitzen els experts del retail el supermercat català online d'aquí a 5 anys? Jordi Bacaria, vicepresident de la Comissió Retail del Col·legi d'Economistes Catalunya opina que els models col·laboratius, com per exemple Shopopop, s'han d'explorar o almenys "intentar". A parer de Bacaria és interessant continuar fomentant les relacions personals i tenir present que és una indústria necessària per al país. "Tothom menja cada dia", afirma i d'aquí la seva funció mediambiental, a més del paper social. A més, segons l'expert, "en el món online, la distribució alimentària perd el control de les seves tècniques per a incrementar la rotació de producte; un dels pilars de la rendibilitat".

"Hi ha una part de la població sènior que, possiblement per a ells, anar al supermercat és l'únic moment social del dia i d'aquí el naixement de les caixes lentes als Estats Units o als Països Baixos, per exemple". D'aquí, el paper dels supermercats Jumbo que han instal·lat unes caixes lentes destinades a totes aquelles persones que tinguin ganes de mantenir una "xerrada amb el caixer". Una iniciativa amb què pretenen combatre el sentiment de soledat. A Holanda, segons les últimes estadístiques, la meitat dels majors de 75 anys confessa sentir-se molt sol.

Eulàlia Planas, Logistics Manager a Veritas durant la taula rodona | Marc Llibre
Eulàlia Planas, Logistics Manager a Veritas durant la taula rodona | Marc Llibre

Un altre element a tenir en compte té a veure amb l'eficiència, que combinada amb la sostenibilitat i la rendibilitat, permetin fer un pas endavant als supermercats. Caldrà posar el focus, segons apunten els experts de la taula, en el preu final i mentalitzar a gran part de la població que la logística és cara en el preu final. Mercadona, de fet, ja fa pagar 8,20 euros per la majoria d'enviaments de productes a les llars, siguin d'import petit o elevat. També podria ser interessant, segons els experts de la taula, introduir les emissions de CO₂ que ha tingut l'enviament a domicili de la comanda per conscienciar, encara més, al consumidor.

El fre a Temu i Shein des d'Europa

A més, sovint en les diverses plataformes dels supermercats "es fa molt difícil de fer una compra compulsiva online o agafar un producte extra", com sí pot succeir a una botiga física gràcies als descomptes o l'aparença. D'aquí que Marc Monfort, online marketing manager de Sorli, confessi que un proveïdor li va ensenyar una prova pilot en la qual el mateix consumidor podria entrar a la pàgina web del supermercat i que aquest estigués recreat virtualment, tot i que va ser una situació massa complexa i que van descartar de pressa. Monfort ho té clar: el consumidor vol rapidesa i senzillesa, a més de personalització i humanització de la venda.

Finalment, iniciatives recents com les de la Unió Europea (UE) que ha posat la lupa a gegants com Temu i Shein, caldrà tenir-les en compte. En aquest cas, la UE està estudiant imposar una taxa de 2 euros als paquets petits que entrin a Europa amb un valor inferior als 150 euros.