El client, sempre al centre | iStock
El client, sempre al centre | iStock

El client, sempre al centre

Les necessitats dels consumidors són el centre de tota empresa, una obvietat que no sempre ha estat clara i s'obviava en molts models de negoci

Avui dia, el mantra de què les necessitats dels clients han d'estar al centre de l'actuació d'una empresa està assumit per tothom. Fins i tot existeix el Dia del Consumidor, que se celebra aquest divendres. Però fa 10 anys, no s'aplicava gaire als models de negoci. Una de les excepcions la trobem a Zacaris.com, el portal estatal líder en la venda digital de calçat multi marca. "El 2008, teníem clar que no preteníem fer una revolució, sinó una evolució del que sempre havia fet la meva família: vendre sabates". Així explica, Toni Badias, soci fundador de Zacaris.com, el naixement de la firma: "Sempre he tingut present el que em deia la meva àvia, que el client ve a buscar solucions". 

Badias participa en una taula rodona sobre casos d'èxit de les empreses lleidatanes en el marc d'una jornada organitzada per Pimec. Acompanyant-lo, Andrés Bou i Jordi Barri, els CEO de Social Point i Teresa Carles.

El responsable de Zacaris recorda que fa una dècada l'impuls per iniciar el model de negoci el va trobar en un context de caiguda de les vendes detallistes i un creixement de les operacions en línia. El CEO de Zacaris.com creu que l'explicació perquè la firma s'hagi posicionat com a líder del seu sector rau en l'establiment d'un model full price amb un sistema d'enviaments i devolucions gratuït, la doble rotació de l'estoc (a la botiga i a la web) i una àrea d'atenció molt personalitzada. El client, sempre al centre.

D'aquesta visió i amb un esperit d'especialització, la companyia ha creat Yellow, centrada en la venda de calçat esportiu i amb una marca pròpia, que suposa el 80% de la seva oferta. Zacaris compta actualment amb quatre botigues Yellow: dues a Lleida, una a Bilbao i un altre a Reus.

Crear un joc cada dues setmanes 

L'especialització i la necessitat de sorprendre a l'usuari també van ser la guia de Social Point fa 10 anys. L'empresa barcelonina, però fundada pel lleidatà Andrés Bou, sempre ha viscut amb el temor de dependre en excés dels seus dos jocs d'èxit: Dragon City i Monster Legends. Enfocada als jocs gratuïts només per a dispositius mòbils, Social Point va aprofitar l'onada de l'arribada de Facebook a França l'any 2008. En aquell moment, Bou es trobava allà acabant els estudis.

Participants de la taula rodona 'Casos d’èxit d’empreses lleidatanes' | DR
Participants de la taula rodona 'Casos d’èxit d’empreses lleidatanes' | DR

Social Point s'ha convertit en un dels referents dels jocs socials. Tot i que inicialment es van concentrar en desenvolupar-los per Facebook, el Dragon City va ser escollit el 2012 com el millor joc a la xarxa social. "Ser competitiu en un àmbit que evoluciona tan ràpidament ens fa crear un joc cada dues setmanes", explica Bou. Desvincular-se de Facebook va fer que l'empresa canviés la seva estructura de dalt a baix en només una setmana.

Bou: "Cal posar el focus en saber dir que no, anticipar-se constantment als canvis i ser àgil i flexible en aplicar-los" 

Bou aconsella "posar el focus en saber dir que no, anticipar-se constantment als canvis i ser àgil i flexible en aplicar-los". Tot i que el CEO de Social Point lamenta haver arribat tres anys tard al negoci del mobile, assegura que encara "ens costa matar jocs". Segons afegeix, els nous desenvolupaments són "com petits fills dels quals no et vols desprendre encara que comprovis que no donen els resultats esperats".

Marques, productes i control

"Hem constatat que un model de negoci únic no funciona". Les paraules les va pronunciar Jordi Barri, CEO de Teresa Carles. L'empresa familiar lleidatana, pionera i referent de la cuina vegetariana i flexiteriana, obrirà quatre restaurants fins a l'any vinent i ha estrenat un centre de producció a Bell-lloc d'Urgell. Des de l'obrador, conrearà i elaborarà les matèries primeres dels plats que servirà als seus establiments.

Més info: Teresa Carles, de restaurant a indústria alimentària

L'obsessió de Teresa Carles està a controlar tot el procés de producció, de forma que l'empresa pugui subministrar de forma ràpida els nous aliments i formats que demanda el consumidor. D'aquesta inquietud surt la marca Flax & Kale, que es visualitza als restaurants healthy i flexiterians, on "els plats estan pensants per aconseguir el plaer gastronòmic i el valor nutricional". El canvi de Teresa Carles és passar de ser un restaurant a una empresa saludable.

Al Passeig de Gràcia de Barcelona, H&M va inaugurar el febrer de 2017 la primera botiga del món que integra un restaurant. L'establiment és l'espai gastronòmic Flax & Kale i està especialitzat en sucs creatius i cuina flexiteriana, amb majoria de plats vegetarians. Barri precisa que els passos de Teresa Carles s'enfoquen a generar nous canals de comunicació amb el consumidor i no només a través de restaurants, sinó amb gammes de productes o sistemes de gestió sol·licitats pels clients.

Més enllà d'aprofitar un futur que s'endevina totalment healthy, amb un augment de les vendes online o la necessitat de desenvolupar jocs socials pels dispositius mòbils, les empreses lleidatanes que van participar en la taula rodona van desvelar un secret fàcil d'explicar i difícil d'aplicar: escoltar el consumidor.

Més informació
Sharon Biggar: "El comportament de l'usuari és més important que la seva opinió"
"Es confonen les coses serioses amb les avorrides"
Avui et destaquem
El més llegit