Un clúster TIC turisme de 1.000 milions d'euros

La iniciativa del Govern reuneix empreses que exploraran la digitalització amb universitats i centres tecnològics

Presentació del clúster TIC turisme, amb la consellera d'Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, en el marc del Sònar+D a Barcelona. | ACN Presentació del clúster TIC turisme, amb la consellera d'Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, en el marc del Sònar+D a Barcelona. | ACN

El Govern ha impulsat la creació d’un clúster TIC turisme amb l’objectiu de fomentar la innovació, la competitivitat i la cooperació al sector. Ho ha anunciat aquest dijous la consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, en un acte amb empreses especialitzades al Sònar+D. La trobada ha servit com a punt de partida del clúster de TIC turisme, que reunirà companyies dedicades a la tecnologia i el turisme, així com universitats i centres tecnològics.

Més info: Catalunya, el territori on més diners gasta el turisme

El clúster es focalitza en un sector amb un alt potencial de creixement que està format per 371 empreses a Catalunya —un 76% de les quals són pimes—, que ocupen 9.100 treballadors i facturen més de 1.000 milions d’euros.

Turisme responsable, sostenible i prescriptor

El clúster TIC turisme, impulsat per la Direcció General d’Indústria i la Direcció General de Turisme, se centra en les noves tendències que acompanyen la progressiva digitalització del sector, entre les quals destaquen una major personalització i segmentació dels serveis, l’auge del turisme responsable i sostenible i el valor creixent del turista com a prescriptor.

En aquest sentit, el clúster posarà la mirada en tecnologies emergents com el Big Data o la intel·ligència artificial, que cada cop té més projecció al sector i que facilita la predicció del comportament del consumidor a través del reconeixement facial o les ordres de veu. En concret, les companyies que impulsa la iniciativa es dediquen a la tecnologia de viatges, la consultoria, la gestió de reserves i la connectivitat, el programari de gestió d’establiments o la millora de l’experiència d’usuari, entre d’altres àmbits.

L'estratègia del clúster

Durant la jornada, s’ha presentat l’anàlisi estratègica del sector, el primer pas necessari per crear el clúster, que està previst que es constitueixi formalment el 2020. En els propers mesos s’implementarà un pla d’accions i un equip tècnic d’Acció assumirà el rol de clúster manager temporalment. Després, un grup d’empreses constituiran la junta directiva i incorporaran el clúster manager. Així doncs, es tracta d’un procés que comença amb una iniciativa pública, però que posteriorment es liderarà des del sector privat.

El govern espera que el clúster TIC turisme ajudi a impulsar l’economia mitjançant la transformació del teixit empresarial i la generació de llocs de treball estables i de qualitat. Per fer-ho, la iniciativa articularà polítiques com la del foment de la competitivitat del sector turístic i la política de clústers.

 

Més informació
Turisme sobre un tanc i a cop de destral
El turisme per Setmana Santa apuja l'IPC
Avui et destaquem
El més llegit