El ‘boom’ del BIM: Coloma+Armengol i la clau per digitalitzar el sector de la construcció

La firma ofereix serveis de consultoria i formació per evolucionar cap a un sector de la construcció més digital

Montserrat Armengol i Eloi Coloma, fundadors de Coloma+Armengol | Cedida Montserrat Armengol i Eloi Coloma, fundadors de Coloma+Armengol | Cedida

La digitalització és la conseqüència dels avenços tecnològics que s’han produït (i s’estan produint) en les darreres dècades, i ha transformat molts dels aspectes del nostre dia a dia, des de la forma de comunicar-nos fins a l’accés a la informació. En aquest context, Catalunya disposa d’un grau de digitalització del 63,96%, un indicador superior a la mitjana de la Unió Europea (52,27%) que situa el territori com el cinquè país més digitalitzat d’Europa, segons l’estudi DESI Catalunya 2022. Per quart any consecutiu, l’informe ubica a Catalunya a la capdavantera d’Europa en digitalització i subratlla el progrés del capital humà, la connectivitat, la integració de la tecnologia digital i els serveis públics digitals. 

Malgrat que són molts els sectors els que s’estan digitalitzant, n’hi ha que mostren una certa resistència, com ara el de la construcció. “Les persones són resistents als canvis, i la digitalització suposa un canvi en els rols dels agents del sector i en la manera de treballar que, a més, requereix una inversió econòmica”, apunta a VIA Empresa Montserrat Armengol, sòcia fundadora i gerent de Coloma+Armengol, una empresa incubada a Barcelona Activa que ofereix serveis de consultoria i formació per "ajudar al sector de la construcció a digitalitzar-se".

Catalunya disposa d’un grau de digitalització del 63,96%

El Bimness: l'especialitat de Coloma+Armengol

“Preparem a les persones, a les organitzacions i a la societat per aconseguir un món més sostenible, eficient i humà”, explica Armengol, qui detalla que l’eina per assolir-ho és el Building Information Modeling (BIM). Aquesta és una metodologia de treball col·laborativa per a la creació i la gestió de projectes de construcció. “Per a nosaltres també és una eina que promou la comunicació i que permet controlar millor el cost d’un projecte, fer bessons digitals o optimitzar molts processos que fins ara eren manuals”, afegeix l’empresària.

Montserrat Armengol, sòcia fundadora i gerent de Coloma+Armengol | Cedida
Montserrat Armengol, sòcia fundadora i gerent de Coloma+Armengol | Cedida

Armengol, que es defineix com una apassionada pel món de l’emprenedoria, va decidir fer realitat el “somni de joventut” de treballar juntament amb la seva parella, l’Eloi Coloma, arquitecte i impulsor de Coloma+Armengol. L’any 2009, Coloma va fer una tesi doctoral entorn del BIM que, tot i ser aleshores quelcom de desconegut i la poca informació accessible que existia es trobava en anglès, l’empresari va considerar que aquesta eina era el futur. Per aquest motiu, la seva recerca va ser un èxit: “La seva tesi en català va generar molt d’impacte, va ser molt llegida a l’Estat i a Llatinoamèrica”, explica la fundadora.

Formació i bessons digitals 

No va ser fins a l’any 2012 quan va començar l’activitat de Coloma+Armengol, malgrat que l’empresa es va constituir el 2014. Des d’aleshores el projecte ha evolucionat a un equip de 10 persones i ja disposa de clients com la Generalitat de Catalunya, el FC Barcelona, DSL enginyeria i arquitectura, o els ajuntaments de Castelldefels, Sant Boi i Sant Feliu de Llobregat. A més de la tecnologia BIM, l’empresa també posa el focus en ​​proporcionar assistència en la direcció, gestió i producció de bessons digitals, una tecnologia clau per optimitzar el processament de dades.

La firma, a més, destina els seus esforços a l’àmbit de l’educació i dirigeix el màster de BIM Management: transformació digital i nous models de negoci que s’ofereix a la UPC School en format virtual i té una durada d’onze mesos. “Nosaltres ens encarreguem de la direcció acadèmica del màster, i també l’oferim als nostres clients”, comenta Armengol, qui detalla que aquests estudis compten amb uns 45 alumnes de mitjana.

"Si no decidim, no creixem"

De cara al futur, Armengol explica que les intencions de la firma són créixer pel que fa a l’equip humà i als consultors que estan vinculats, però també en nombre de clients. Així, el BIM, els bessons digitals i la formació són els tres eixos a partir dels quals Coloma+Armengol pretén avançar en un sector de la construcció cada vegada més digital. 

Coloma+Armengol disposa de clients com la Generalitat de Catalunya, el FC Barcelona, DSL enginyeria i arquitectura

“Hem après a no tenir por a equivocar-se i prendre decisions”, comenta l’empresària. “Sempre serà millor decidir i equivocar-se, que no decidir”, afegeix, reconeixent la dificultat que de vegades suposa prendre una decisió: “L’Eloi i jo som molt analítics i, de vegades, donem massa voltes a certes qüestions. Però és que si no decidim, no avancem i, per tant, no creixem”.

Avui et destaquem
El més llegit