Com aconseguir un càmping amb un 70% de clients fidels

Present a la Costa Daurada des del 'boom' del turisme, la família Blasi gestiona dos càmpings de referència gràcies a la fidelització del client, una central de reserves potent i entreteniment dins del recinte

Quan Esteve Blasi va néixer, l'any 1926, Salou era un poble molt diferent a l'actual. No va ser fins als anys 60 que la Costa Daurada va començar a experimentar el boom que el convertiria en una de les destinacions turístiques més importants de la península. La família Blasi és un dels noms propis d'aquest esclat, un clar exemple d'aquelles persones que van apostar pels negocis turístics de qualitat i van aconseguir situar Salou en el mapa del turisme europeu i mundial.

Xavier Blasi, el seu fill, és el director general dels dos càmpings familiars, el Cambrils Park i el Sangulí Salou, reconegut en nombroses ocasions com a millor càmping d'Europa. Blasi també és l'impulsor d'un projecte totalment inèdit a la Costa Daurada: el complex esportiu Futbol Salou.

Què diferencia la seva oferta turística de la competència?
En el cas del Sangulí, ens diferencien la varietat de serveis, la qualitat del producte i, sobretot, un servei de reserves innovador. La gent escull la seva parcel·la o el seu bungalow directament, i això fa que l'expectativa estigui coberta al 100% i que la fidelització sigui molt elevada: fins al 70% dels clients repeteixen. A més, vam ser els primers que vam apostar fort pel tema de l'animació, amb un amfiteatre per a espectacles amb capacitat per 2.000 persones.

I al Cambrils Park?
El 80% dels clients que tenim fan reserves directament del client, sense venir de tour operadors. Això és molt difícil d'aconseguir i significa que tenim una central de reserves molt potent. I un altre element diferenciador és l'espai: una edificació horitzontal, amb molt d'espai lliure per gaudir i per estar en família.

Com a empresari turístic de la Costa Daurada, com veu el Barcelona World?
És un segment de mercat que encara no tenim, i que no representa competència per nosaltres. És molt positiu. El turisme xinès i d'altres llocs demana el joc i el model que representa Barcelona World. Ens hem d'anticipar, avançar-nos a allò que es demanarà d'aquí a un temps.

Cap on els porta el futur?
A consolidar tot allò que tenim ara. Al Cambrils Park tenim pendent construir un edifici dedicat al turisme esportiu, una de les nostres apostes més importants. Serà un edifici d'aigües termals, amb gimnasos i saunes. També ampliarem la part de restaurant: un 20% dels nostres clients demana mitja pensió, així que hem d'apostar per reforçar el tema de restauració i bufet.

Volen seguir creixent.
Tot l'esforç se centra, doncs, en comercialitzar allò que tenim i en anar creixent. Sí que demanaria a l'Administració que fos més àgil i no posés tants impediments als empresaris a l'hora de muntar un nou negoci o millorar l'existent.

Per què la família Blasi va decidir apostar pel negoci turístic a Salou?
El boom de l'automòbil dels anys 60 va fer que comencessin a arribar turistes a Salou, moguts també pel preu i el clima. El meu pare i els seus germans van decidir obrir uns supermercats dins d'uns càmpings que hi havia en actiu. Però tenien un terreny petit on avui en dia hi ha el Sangulí, i al cap de poc van decidir obrir ells mateixos un petit càmping de dues hectàrees i 200 tendes. Si ho feien els altres, per què no ells?

Com va ser aquest moment, el de l'inici de l'activitat turística a Salou?
Quan nosaltres vam obrir, el 1972, jo era molt petit. Recordo que la gent anava obrint i tancant negocis de forma anàrquica, no hi havia la manera de funcionar regulada que hi ha avui en dia.

Com ha estat l'evolució del negoci?
El 1972, quan va néixer, el càmping Sangulí només tenia uns 10-15 treballadors. Dels tres germans, el meu pare finalment es va quedar amb el càmping, que vam fer créixer entre ell i jo. Des de llavors, el càmping ha fet una transformació enorme en la qualitat i en els serveis per donar resposta a allò que demana el client, passant de 2 hectàrees a 30, i de 10 treballadors a 300, que donen servei a 5000 persones.Fins que el 1996 va arribar el Cambrils Park.

Quina era la diferència?
Vam decidir impulsar el primer càmping de luxe de la Costa Daurada, el Cambrils Park. Funcionava molt bé, però el sector del càmping continuava evolucionant i un concepte guanyava molt de terreny: les mobile homes. Mentre el càmping tradicional s'estancava, el sector de les caravanes mòbils i prefabricades creixia molt any rere any. Li vaig dir al meu pare que creia que el futur passava per aquí. Vam decidir impulsar un ressort de bungalows, vil·les i apartaments. En els últims cinc anys hem estat creant i ampliant les àrees de la Polinèsia, el Carib i la Mediterrània, aquesta última amb l'aspecte típic d'un poblat mediterrani.

Recentment han impulsat el projecte Futbol Salou...
El maig de 2012 vam inaugurar aquest complex esportiu per a la pràctica del futbol. En un terreny de 16 hectàrees, disposem de sis camps de futbol, quatre d'ells de gespa natural, amb les mides oficials de la UEFA, juntament amb vestidors, oficines, aules, etc. Sabíem que hi havia demanda de camps on els clubs de futbol poguessin fer stage, i vam decidir obrir el primer complex privat que s'hi dedica. Però no només això. També acollim torneigs i un nou segment de mercat: les multinacionals que fan estades per als treballadors. Aquest mes de maig vam acollir el campionat europeu de notaris, i el 2015 tenim previst acollir el campionat d'Europa de controladors aeris. També acollim campus de futbol d'estiu per a nens.
Avui et destaquem
El més llegit