Comansi, llicència per superar el fortí

La mítica marca catalana fa negoci amb la venda de figures no articulades de personatges infantils

Juguete completo, juguete Comansi. Aquest és l'eslògan d'una de les marques de joguines més conegudes de Catalunya, sobretot pel seu mític Fuerte Comansi. Amb els Reis Mags a punt de picar a la porta, aquesta empresa de joguines explica a VIA Empresa com ha encarat la nova etapa des del 2009 recollint el testimoni d'una companyia amb història per reenfocar-la per afrontar el futur.

Comansi avui és una empresa especialitzada en figures no articulades amb llicència, és a dir, "les que veiem a les mones de Pasqua, nou de cada deu són Comansi". I sempre són figures amb llicència com Disney, Pixar, Nickelodeon, Marvel o "les que els nens demanen", explica Daniel Rossinés, director general la marca de joguines. La firma, a part, encara conserva i produeix el conegut Fuerte Comansi i altres jocs com La bola loca o El tesoro hundido.

El salvament d'una marca mítica
La companyia va ser fundada l'any 1959 pel senyor Josep Maria Vergés. La central d'aquesta companyia familiar estava ubicada a Barcelona al carrer Ricart i la fàbrica era a València.

Durant la dècada dels 70 l'empresa del famós el fortí de l'oest va tenir un gran èxit gràcies a les pel·lícules del Far West. Hi va arribar a haver fins a 15 models del fortí en un moment en què la competència internacional era inexistent pel proteccionisme franquista. A mesura que Espanya es va obrir al mercat internacional, Comansi va entomar el cop de la competència però "no es va reinventar". L'empresa va tirar endavant liderada per la vídua de Vergés, Antònia Ortin, després que l'any 2000 Vergés morís.

Fins a l'any 2009. "Es va donar la circumstància que ni la senyora Ortín ni el director general de l'època tenien qui continués el negoci". En aquell moment, Rossinés, que havia treballat a la companyia, va proposar a uns inversors quedar-se amb l'empresa.

La firma de puericultura El Bebé Aventurero va comprar Comansi. Es va quedar un 80% de les accions de l'empresa, Rossinés un 10% i el director comercial la resta.



Nova estratègia
Comansi distribuïa una marca alemanya de figures no articulades que té la llicència de Disney, però no tenia producte propi. Des d'aleshores ençà l'empresa s'ha centrat a captar i ampliar la seva pròpia cartera de llicències i ja en té 40 que es van renovant periòdicament. Aquesta nova estratègia els ha permès créixer un 80% i doblar la facturació "en un moment de crisi en què el mercat ha caigut un 20%".

Una nova estratègia de producció i la unificació de les plantes de treball ha beneficiat aquest creixement. Així, mentre abans la producció a la Xina representava el 80% del total, actualment només suposa el 20%. La resta es fa a Espanya, Portugal, Macedònia i Bòsnia. "El fet de fabricar a Europa ens fa flexibles i poder arribar al mercat més ràpid", apunta. Mentre a la Xina Comansi produeix els grans estocs de producte, a Europa produeix les tirades més curtes.

A més, tota l'activitat logística i de gestió de les plantes de l'Hospitalet i Viladecans es va unificar en una planta a Sant Boi de Llobregat el 2011. "Això ens ha fet molt més flexibles i guanyem rapidesa per donar resposta a la demanda", apunta Rossinés.

Cuidar el client per obrir el mercat exterior
La marca també s'ha obert al mercat internacional des de l'any 2012. Les vendes a 11 països de la Unió Europea ja representa un 20% de la facturació total i amb perspectives que arribi a ser del 50% en cinc anys. L'empresa preveu tancar el 2016 amb un volum de negoci similar al de l'any passat arribant als 6,7 milions d'euros. Un 80% de la facturació es recolza en els quatre milions de figures que ven a l'any i l'altre 20% en "productes de temporada, sobretot d'estiu, que a Espanya és una campanya molt important", explica Rossinés.

La via per obrir més mercats és reproduir el seu model a altres països. Comansi procura "facilitar-li la vida al client" amb una forta inversió en exposició al punt de venda, creant lleixes ad hoc i altres materials similars. "Som un complement", per aquest motiu Rossinés sap que cuidar el client és la millor inversió.

I precisament per això la campanya de Nadal no és una preocupació per Comansi. "Tot i que tenim puntes de producció com Pasqua, les figures no articulades són un producte que es ven tot l'any perquè es consumeix per impuls", apunta el directiu. Això també permet a la marca tenir una facturació molt més lineal al llarg de l'any i poder treure més rendiment als recursos disponibles. "Amb moltes llicències és més fàcil ser estable que dependre només d'un producte llançat al Nadal", explica Rossinés.

De cara al futur Comansi preveu mantenir l'estratègia de ser referent en el camp de les llicències. "Encara tenim recorregut en adquirir-ne més i de potents, si bé ja tenim les més importants", però cada any en sorgeixen de noves i cal estar alerta de les tendències. "Hi ha molts canals temàtics que tenen 24  hores de dibuixos infantils i això permet que hi hagi moltes més llicències al mercat", diu. Caldrà estar alerta. Però pels nostàlgics sempre hi haurà el fortí.
Avui et destaquem
El més llegit