
07
de Febrer
de
2014
Explica una faula anglesa, després adaptada a l'àmbit empresarial, que per fer un bon esmorzar es necessiten ous i cansalada, però en aquesta combinació les dues parts, la gallina i el porc, no s'hi impliquen en igual mesura. Mentre la gallina només pon, el porc hi deixa la vida. Per tant, mentre un exclusivament col·labora i participa amb el projecte, l'altre realment s'hi compromet.
"En una empresa el compromís és un valor clau, amb els clients, però també amb els treballadors si aquesta vol tenir valor de continuïtat", assegura Àngel Castiñeira, professor del departament de Ciències Socials d'ESADE. I és que un treballador compromès genera confiança, energia, contribueix a la cohesió organitzativa, s'implica el 100% amb l'empresa, ofereix el millor de si mateix, genera estabilitat i, finalment, a través d'una major satisfacció dels clients, aporta un augment els beneficis.
Els diners no fidelitzen
El compromís dels treballadors, encara que molts empresaris ho pensin, no s'obté a través dels incentius econòmics. "Una reducció salarial o una baixa retribució no ajuda a tenir treballadors compromesos, però un augment salarial tampoc provoca un augment del nivell de compromís", afirma Jordi Assens, professor del departament de Recursos Humans d'EADA Business School i autor del llibre "Huevos con baicon" (Ed. Granica).
Per guanyar-se el compromís dels treballadors cal tenir en compte altres elements que formen part del que s'ha anomenat el salari emocional, per exemple, oferir flexibilitat laboral, però també és imprescindible tenir ben definits els valors de la marca, potenciar les relacions humanes, l'acollida i disposar d'un bon lideratge, que actuï com a testimonis de compromís.
"Abans es tenia un alt concepte d'algú que dedicava tota la seva vida a l'empresa. Ara, possiblement molts el creurien digne de compassió per no tenir vida personal", ha escrit en aquesta línia Steven Poelmans, professor d'EADA i consultor d'empreses com Nike, Iberia, Nestlé o Novartis.
Valor en crisi
Malgrat avui el compromís és molt necessari, no és un valor en alça. "Si el treball és precari, el compromís també és precari", afirma Castiñeira. "El vincle amb l'empresa s'ha afeblit perquè abans de la crisi es van fer servir els treballadors com a mocadors de paper, un dia es deia a la gent que era imprescindible i un altre se l'acomiadava", explica.
Dit d'una altra manera, la crisi i l'experiència ens ha fet més desconfiats: "Ara els treballadors ja no es casen amb un projecte amb els ulls embenats, perquè saben que després de dedicar deu anys a una empresa poden ser igualment acomiadats", reafirma Assens.
De fet, si avui els treballadors no marxen d'una empresa no és per fidelitat, sinó per manca d'altres ofertes. Però què passarà quan superem aquesta crisi econòmica? Segons aventuren els experts, si no s'ha treballat el valor del compromís, tornarà la mobilitat. I per això Assens recorda als empresaris que avui el treballador només es compromet amb allò que "li genera il·lusió i li permet fomentar la seva creativitat" i només amb aquells projectes que "estan en la línia dels seus valors".
Ara bé, com tots els valors, aquest també demana mesura. Un accés de demanda de compromís per part de les empreses pot ser perillós. "Les empreses sectàries són aquelles que porten tant a l'extrem la petició de compromís que poden perjudicar a la persona", un fenomen que segons l'autor de "Huevos con baicon" pot produir-se de forma natural en petites empreses familiars però també en grans corporacions. "I d'aquestes n'hi ha més de les que ens pensem", adverteix.
La secció Valors d'empresa és una col·laboració de la revista Valors amb VIAempresa.
"En una empresa el compromís és un valor clau, amb els clients, però també amb els treballadors si aquesta vol tenir valor de continuïtat", assegura Àngel Castiñeira, professor del departament de Ciències Socials d'ESADE. I és que un treballador compromès genera confiança, energia, contribueix a la cohesió organitzativa, s'implica el 100% amb l'empresa, ofereix el millor de si mateix, genera estabilitat i, finalment, a través d'una major satisfacció dels clients, aporta un augment els beneficis.
Els diners no fidelitzen
El compromís dels treballadors, encara que molts empresaris ho pensin, no s'obté a través dels incentius econòmics. "Una reducció salarial o una baixa retribució no ajuda a tenir treballadors compromesos, però un augment salarial tampoc provoca un augment del nivell de compromís", afirma Jordi Assens, professor del departament de Recursos Humans d'EADA Business School i autor del llibre "Huevos con baicon" (Ed. Granica).
Per guanyar-se el compromís dels treballadors cal tenir en compte altres elements que formen part del que s'ha anomenat el salari emocional, per exemple, oferir flexibilitat laboral, però també és imprescindible tenir ben definits els valors de la marca, potenciar les relacions humanes, l'acollida i disposar d'un bon lideratge, que actuï com a testimonis de compromís.
"Abans es tenia un alt concepte d'algú que dedicava tota la seva vida a l'empresa. Ara, possiblement molts el creurien digne de compassió per no tenir vida personal", ha escrit en aquesta línia Steven Poelmans, professor d'EADA i consultor d'empreses com Nike, Iberia, Nestlé o Novartis.
Valor en crisi
Malgrat avui el compromís és molt necessari, no és un valor en alça. "Si el treball és precari, el compromís també és precari", afirma Castiñeira. "El vincle amb l'empresa s'ha afeblit perquè abans de la crisi es van fer servir els treballadors com a mocadors de paper, un dia es deia a la gent que era imprescindible i un altre se l'acomiadava", explica.
Dit d'una altra manera, la crisi i l'experiència ens ha fet més desconfiats: "Ara els treballadors ja no es casen amb un projecte amb els ulls embenats, perquè saben que després de dedicar deu anys a una empresa poden ser igualment acomiadats", reafirma Assens.
De fet, si avui els treballadors no marxen d'una empresa no és per fidelitat, sinó per manca d'altres ofertes. Però què passarà quan superem aquesta crisi econòmica? Segons aventuren els experts, si no s'ha treballat el valor del compromís, tornarà la mobilitat. I per això Assens recorda als empresaris que avui el treballador només es compromet amb allò que "li genera il·lusió i li permet fomentar la seva creativitat" i només amb aquells projectes que "estan en la línia dels seus valors".
Ara bé, com tots els valors, aquest també demana mesura. Un accés de demanda de compromís per part de les empreses pot ser perillós. "Les empreses sectàries són aquelles que porten tant a l'extrem la petició de compromís que poden perjudicar a la persona", un fenomen que segons l'autor de "Huevos con baicon" pot produir-se de forma natural en petites empreses familiars però també en grans corporacions. "I d'aquestes n'hi ha més de les que ens pensem", adverteix.
La secció Valors d'empresa és una col·laboració de la revista Valors amb VIAempresa.