Les copes menstruals catalanes que volen canviar les regles

L'empresa catalana eCareyou ha patentat diversos sistemes per facilitar l'ús de les copes menstruals i ja tenen presència en 7.000 farmàcies

El Joan, l'Emma i la Dolors, fundadors d'eCareyou | Cedida El Joan, l'Emma i la Dolors, fundadors d'eCareyou | Cedida

Joan Garriga, Emma Molero i Dolors López van iniciar el 2015 un projecte per revolucionar el sector de les copes menstruals i estendre el seu ús entre les dones. Així va néixer eCareyou, que vuit anys després lidera el sector de les farmàcies i ha innovat amb nous productes per facilitar l'accés i l'ús d'aquest producte per la menstruació.

L'Emma i la Dolors provenien de multinacionals farmacèutiques, mentre que el Joan venia del món del màrqueting. "Vam arrencar sense saber quin producte fer, però teníem clar que volíem estar a les farmàcies", recorda Garriga. Tot i que es veu com un producte més saludable i respectuós amb el medi ambient, el seu ús és residual per les barreres que existeixen. 

Joan Garriga: "Les copes pràcticament no tenien presència destacada en les farmàcies"

Ràpidament, van veure un buit en les copes menstruals: "Elles dues van identificar que les copes pràcticament no tenien presència destacada com a concepte de salut i en les farmàcies, es vinculaven més al món verd i a espais com herboristeries. I ens vam preguntar per què passava". I van decidir entrar-hi de ple: "No hi havia molta oferta i el producte tenia molt marge de millora".

El primer pas va ser fer un estudi qualitatiu per esbrinar per què les copes menstruals no es feien servir gaire, a diferència d'altres països del nord d'Europa on estaven més esteses. Els dos conceptes que més van detectar eren pors i prejudicis.

Innovació i revolució

"Amb aquesta informació vam crear un producte nou que intentés trencar tots els tabús i rebutjos que hi havia amb les copes", afegeix Joan Garriga, fent referència a temors per no saber posar-se-la bé, manies a l'hora de netejar-la o d'extreure-la.

I, un a un, van provar de deixar enrere aquests perjudicis amb el seu nou producte. Per exemple, creant un aplicador per posar-se la copa, que s'introdueix com si fos un tampó. Són l'única empresa al món amb aquest sistema, que ja han patentat a una desena de països. I tots els seus paquets van amb dues copes, per facilitar-ne també el seu ús.

"Una altra queixa era l'angúnia d'esterilitzar la copa en la mateixa olla on es fa el menjar. Per això, donem un pot que permet posar la copa al microones amb una mica d'aigua i s'esterilitza", descobreix el cofundador. Un últim pas era facilitar la seva extracció, que van resoldre-ho amb una nova copa, batejada com a Easy, que en facilita i simplifica el procés.

Líders en farmàcies

El disseny el van crear durant el 2016 i el 2017 ja estaven al mercat. En sis anys, tenen presència en unes 7.000 farmàcies i són líders del sector, desbancant l'anterior companyia que ho feia. "Ens va costar molt que els nostres propis delegats entenguessin el producte per tots els prejudicis típics que hi havia. A poc a poc, hem creat un discurs de venda més enfocat en l'ús i la salut, que no pas en conceptes verds o de medi ambient com predominaven fins ara", recalca Garriga.

I és que una de les idees que tenen clares a eCareyou és promocionar la copa especialment pels beneficis per la salut: "La copa és un dels mitjans de recollida de menstruació que no afecten el cos. Amb els tampons i compreses et poses químics a dins i, amb els tampons, també absorbeixes tota la mucosa vaginal i la desprotegeixes".

Joan Garriga: "Les copes a Espanya es consideren producte de consum i no sanitari"

A més, també destaquen la comoditat i l'estalvi que suposa, ja que una mateixa copa pot tenir una vida útil de fins a deu anys. "Hi havia molta gent amb ganes de provar-ho. I la pandèmia ens va ajudar, perquè es va perdre la por en provar-ho a casa. El 2015 o 2016 es parlava molt poc de les copes menstruals, ha estat una feina de picar molta pedra, entre les usuàries i a les farmàcies", explica el cofundador.

Una de les seves estratègies de venda ha estat tenir molta presència i visibilitat a la farmàcia, amb una mostra de producte: "Abans, les copes a les farmàcies estaven amagades en una secció, nosaltres les hem posat en un estand com a producte propi i no un accessori".

A més, també fugen de la venda en grans superfícies: "Les copes a Espanya es consideren producte de consum i no sanitari, però nosaltres li donem totes les garanties d'un producte sanitari i tenim totes les certificacions". "Nosaltres som un producte de salut i el nostre lloc és farmàcia", insisteix Garriga.

Joan Garriga: "El lobby del tampó i la compresa és molt fort i té molta força"

I, picant pedra, ja tenen més del 50% de quota de mercat a les farmàcies: "A l'inici hi havia una altra empresa de copes que estava en farmàcia i els hi hem anat retallant marge fins a donar-li la volta. Ens diferencia que el nostre producte està molt pensat per l'usuari, per combatre aquelles pors o prejudicis amb les copes. Fem molta pedagogia". I, alhora, amb un servei a l'úsuari que volen cuidar, per exemple amb un web on, a partir d'unes preguntes, et recomanen quina talla o producte utilitzar. 

També anant a congressos i fires, on havien de combatre amb les grans empreses de tampons o compreses, amb un gran arrelament i molt poder. Una prova són els anuncis que s'han quedat a l'imaginari col·lectiu. "El lobby del tampó i la compresa és molt fort i té molta força. És molt complicat fer-hi front, és una guerra de guerrilla", assegura Garriga.

El cofundador reconeix que hi ha barreres per accedir a utilitzar les copes, però està convençut que, un cop es proven, les persones en surten guanyant per la "salut i la cartera", a més dels beneficis pel medi ambient.

Fet a casa

Una altra aposta que sempre ha mantingut eCareyou és la proximitat i gairebé tots els seus productes i materials es fan a Espanya: "La copa, encara que no ho sembli, és molt tècnic. A l'inici, hi havia molt pocs proveïdors que ho fessin".

Durant aquest temps també han guanyat presència internacional, amb implantació a Portugal, Regne Unit, Irlanda, República Dominicana, Guatemala o Costa Rica. Aquesta expansió els ha permès creixements importants fins a aproximar-se als 3 milions d'euros de facturació el 2021 i una quota de mercat en farmàcies i parafarmàcies del 57%.

Diversificació per créixer

Però és evident que el mercat de les copes menstruals és limitat, ja que és un producte que té una vida de deu anys. Per això, han anat ampliant el catàleg i també disposen de productes per la incontinència, treballar el sol pelvià o afavorir la fertilitat, amb el qual volen introduir-se al sud-est asiàtic. I seguint amb les innovacions, han patentat una tireta que es posa a la copa i que ajuda a mantenir el pH regulat i evitar les infeccions: "Anem a buscar productes molt tècnics".

Amb aquestes innovacions i pensant en l'usuari, el seu objectiu és estendre l'ús de la copa com a alternativa als tampons i les compreses, insistint en els missatges de salut, sense oblidar el benefici pel medi ambient. Tot plegat fet des de Catalunya.

Avui et destaquem
El més llegit