
27
de Maig
de
2013
Act.
28
de Maig
de
2013
Des de la popularització de Verkami les plataformes de crowdfunding s'han multiplicat, però poques d'elles semblen respondre a les necessitats d'un projecte empresarial on els inversors no busquen ni reconeixement ni recompenses, sinó participacions, i on els volums d'inversió requerits són més alts que els que es solen trobar en els sites de microfinançament habituals. Lemon Fruits va néixer per saltar l'espai que separa el crowdfunding del món de l'empresa. La companyia mataronina té el seu origen en la unió d'una firma tecnològica i una empresa especialitzada en la busca de finançament tradicional que ha decidit donar el salt a la xarxa.
Què pot oferir el crowdfunding a l'empresa?
El director general de Lemon Fruits, Xavier Olivella, explica com el projecte està pensat "per empreses joves" i que volen aprofitar el microfinançament en dues situacions diferents: "En una ampliació de capital o en la prevenda de productes i serveis". Aquest segon apunt és clau, ja que la plataforma vol oferir projectes a realitzar, no ja completats. "No volem ser una botiga online", apunta Olivella.
Tothom pot penjar el seu projecte?
El model de plataforma dissenyat per Lemon Fruits inclou un filtre per escollir quines de les propostes rebudes poden aspirar al crowdfunding. De fet, Olivella assegura que han rebutjat més projectes que no pas acceptat. Aquest paper selector el compleix un Consell Assessor, que té com a funció verificar la part financera de l'empresa, avaluar l'equip i comprovar que la companyia sigui mínimament tangible. "Treballem amb empreses joves, però han de moure's amb una mínima cartera de clients pròpia", explica Olivella.
Com prepara un projecte crowdfunding?
Així doncs, quins són els requisits per superar el filtre del Consell Assessor? "Cal tenir un ecosistema de clients propis que et puguin finançar, que s'impliquin i s'interessin en fer créixer el projecte. La primera preguntar a fer-se és 'puc trobar clients pel meu servei'?". Aquest és el punt de partida que marca Olivella. A partir d'aquí, l'indispensable és un model de negoci d'èxit demostrat, ja sigui en la pròpia empresa o en casos equiparables.
Quin és el paper de la plataforma?
Requerir un mínim de clients previs a penjar el projecte a la plataforma no suposa que el paper de Lemon Fruits sigui passiu. Al contrari de la majoria de portals de crowdfunding, Lemon Fruits ajuda activament a la busca de potencials clients per a l'empresa. "Busquem potencials col·laboradors segmentant-los per geografia, tipus de negoci al que es dediquen, indústria, etc.".
I dels inversors?
Igualment, el seu paper ha de ser més actiu. Les recompenses a canvi d'una aportació són en forma d'accions o del propi producte, el que suposa una implicació en el desenvolupament del projecte. "Cada trimestre enviem un report als inversors informant sobre l'evolució del programa en que han invertit, el compliment dels temps previstos i revisant el que està passant a l'empresa", explica Olivella.
Què passa un cop s'assoleix l'objectiu de finançament?
Un cop el projecte ha arribat a l'objectiu fixat, Lemon Fruits encarrega una petita due dilligence a una empresa externa que comprova les dades fiscals i financeres de la companyia que ha impulsat el crowdfunding. Si tot està en ordre, es crea una comunitat de béns entre els inversos, als que s'informarà trimestralment sobre l'evolució del projecte, i s'estableix el timing que ha de seguir. Si no s'arriba a l'objectiu, es retornen els diners als inversors.
Què pot oferir el crowdfunding a l'empresa?
El director general de Lemon Fruits, Xavier Olivella, explica com el projecte està pensat "per empreses joves" i que volen aprofitar el microfinançament en dues situacions diferents: "En una ampliació de capital o en la prevenda de productes i serveis". Aquest segon apunt és clau, ja que la plataforma vol oferir projectes a realitzar, no ja completats. "No volem ser una botiga online", apunta Olivella.
Tothom pot penjar el seu projecte?
El model de plataforma dissenyat per Lemon Fruits inclou un filtre per escollir quines de les propostes rebudes poden aspirar al crowdfunding. De fet, Olivella assegura que han rebutjat més projectes que no pas acceptat. Aquest paper selector el compleix un Consell Assessor, que té com a funció verificar la part financera de l'empresa, avaluar l'equip i comprovar que la companyia sigui mínimament tangible. "Treballem amb empreses joves, però han de moure's amb una mínima cartera de clients pròpia", explica Olivella.
Com prepara un projecte crowdfunding?
Així doncs, quins són els requisits per superar el filtre del Consell Assessor? "Cal tenir un ecosistema de clients propis que et puguin finançar, que s'impliquin i s'interessin en fer créixer el projecte. La primera preguntar a fer-se és 'puc trobar clients pel meu servei'?". Aquest és el punt de partida que marca Olivella. A partir d'aquí, l'indispensable és un model de negoci d'èxit demostrat, ja sigui en la pròpia empresa o en casos equiparables.
Quin és el paper de la plataforma?
Requerir un mínim de clients previs a penjar el projecte a la plataforma no suposa que el paper de Lemon Fruits sigui passiu. Al contrari de la majoria de portals de crowdfunding, Lemon Fruits ajuda activament a la busca de potencials clients per a l'empresa. "Busquem potencials col·laboradors segmentant-los per geografia, tipus de negoci al que es dediquen, indústria, etc.".
I dels inversors?
Igualment, el seu paper ha de ser més actiu. Les recompenses a canvi d'una aportació són en forma d'accions o del propi producte, el que suposa una implicació en el desenvolupament del projecte. "Cada trimestre enviem un report als inversors informant sobre l'evolució del programa en que han invertit, el compliment dels temps previstos i revisant el que està passant a l'empresa", explica Olivella.
Què passa un cop s'assoleix l'objectiu de finançament?
Un cop el projecte ha arribat a l'objectiu fixat, Lemon Fruits encarrega una petita due dilligence a una empresa externa que comprova les dades fiscals i financeres de la companyia que ha impulsat el crowdfunding. Si tot està en ordre, es crea una comunitat de béns entre els inversos, als que s'informarà trimestralment sobre l'evolució del projecte, i s'estableix el timing que ha de seguir. Si no s'arriba a l'objectiu, es retornen els diners als inversors.