Delishop: gurmets a peu de carrer

La cadena d'alimentació de gastronomia del món arrenca l'expansió amb franquícies i exportacions

A una botiga Delishop no és estrany trobar-s'hi un empleat que surt de l'oficina per comprar quelcom per dinar, ni una jove barcelonina a la recerca d'un regal diferent d'aniversari, ni tampoc una parella ben mudada que busca un vi internacional per quedar bé en un sopar. Vol ser alhora alimentació i gurmet, botiga i boutique. Malgrat néixer el novembre de 2006, al prèambul de la crisi, la cadena barcelonina de botigues ha sabut créixer: quatre locals a Barcelona, dos a Madrid i exportacions a sis països europeus.

1. Desvincular el producte gurmet de l'exclusivitat
Aquest és un dels principis de Delishop i també clau per al seu èxit. "Buscàvem una marca d'alta categoria però parlant amb un altre llenguatge", explica Mònica Navarro, copropietària i cofundadora. Amb 18 anys dedicats a grans multinacionals com Loewe i Unilever, cansada de llevar-se "cada dia a un lloc del món", Navarro i el seu marit, el novaiorquès Ricky Mandle, van cuinar (a foc lent) i emplatar (a Barcelona) el seu propi projecte. "Delishop vol ser un passeig per les cuines del món", explica Mónica Navarro. 

2. Apostar per la marca pròpia i també el producte importat
El passeig pel món el fan amb una gamma de productes que representen les principals cuines internacionals. Un dels diferencials és que fins a 300 referències són de marca pròpia: "No volíem fer marca blanca, sinó pròpia", matisa. Olivada, risottos, allioli, patè d'escarxofa, romesco... L'autoria dels plats recau en el confundador, Ricky Mandle, i la producció la subcontracten a fàbriques d'alta categoria de Catalunya i Itàlia. La marca pròpia la combinen amb 1.200 referències de gastronomia internacional importada. "És una gamma que funciona molt bé", subratlla Miquel Soler, director d'Expansió per franquícies.

3. Exportar la marca
Un dels passos que ha fet recentment la cadena, amb una facturació de 1,1 milions, és exportar aquesta marca pròpia, basada en cuina mediterrània, a l'estranger. Per Navarro, les botigues d'alimentació al mercat espanyol segueixen sent un mercat molt conservador, cosa que no passa en la restauració. Ara mateix han començat a exportar a França, Itàlia, Regne Unit, Luxemburg, Suècia i Dinamarca. La cofundadora destaca que són mercats molt més permeables als productes gurmet.

4. Reinventar la botiga d'alimentació convencional
Les botigues Delishop han introduït una línia de 40 referències de menjar per emportar i unes 500 més de bogeda del món. Però un dels grans canvis introduïts és el concepte de cooking space. Això implica instal·lar la cuina dins les botigues, però no només per dinar-hi al migdia. L'empresa organitza cursos, tasts i showcookings, també sopars privats, tallers de cuina, festes per aprendre a cuinar i lloguers de l'espai.

5. Posar en marxa el sistema de franquícies
L'empresa catalana, amb quatre botigues a Barcelona i dues a Madrid, ha optat per continuar la seva expansió a través de les franquícies. El director de franquícies defensa que generin autoocupació, que el franquiciat estigui darrera del taulell i que sigui fidel a l'estètica i el servei de la matriu. "Franquiciar no és clonar", explica Soler, "té sentit quan dependre de la central serveix de molt més que tenir una marca". 

6. Ser fidel al pla de negoci
La idea de Delishop és va idear a foc lent, durant tres anys. Per això, cada pas que fa la companyia està molt en la línia del business plan. Navarro destaca: "Ho tenim molt estudiat, amb uns fonaments molt sòlids de la marca i no anem fent tombs. Així, quan tot vagi millor en el mercat, ressurgirem amb més força".

7. Cuidar el disseny
La imatge i el disseny li ha valgut a Delishop diversos premis internacionals. És un dels principis contemplats en el pla de negocis funcional. Han buscat un "packaging funcional però a través d'un dissenyador gràfic, que multiplica l'efecte". El codi de barres és l'identificatiu de la marca Delishop: "Tot producte té un codi de barres, però també és l'element més banalitzat", justifica. I això ho sap Mónica Navarro, perquè quan van obrir la primera de les botigues ella i el seu marit eren darrere del mostrador.

Avui et destaquem
El més llegit