• Empresa
  • El luxe es contracta a Barcelona

El luxe es contracta a Barcelona

El client vip no entén de crisi. Ho demostra la llarga llista de serveis premium que contracten amb dues empreses catalanes directius de grans empreses, polítics internacionals i, fins i tot, xeics

    Transport en vehicle d'alta gamma
    Transport en vehicle d'alta gamma
    Neus Navarro | VIA Empresa
    Exdirectora de VIA Empresa
    30 d'Abril de 2014
    Act. 30 d'Abril de 2014
    Tot i els indicadors econòmics, la crisi ha passat de puntetes per les grans fortunes. Ho confirma la darrera llista dels més rics publicada per Forbes i que mostra que la riquesa espanyola pertany en un 25% a Catalunya. Però si un fragment de la riquesa està aquí, també hi ha una altra que passa i fa llargues estades de vacances i de la qual també en fan negoci algunes empreses catalanes, que converteixen la gestió dels serveis de luxe en un èxit creixent.

    És el cas de l'empresa The Golden Wheels, ubicada a Molins de Rei. Propietat d'Ahmad Al-Khatib Aiesh, l'empresa de lloguer de cotxes d'alta gamma amb conductor va començar l'any 1990 viatjant amb un únic vehicle. És el que conta Jaume Vilamajó, director financer de la firma i treballador de l'empresa des dels seus inicis: "En aquella època era més aviat un taxi de luxe que portava els clients, però el negoci ha crescut molt més. A Barcelona deu n'hi do la demanda que hi trobem", expressa Vilamajó.

    Amb una flota de 30 vehicles que es renova cada cert temps (per mantenir l'alt nivell), l'empresa catalana The Golden Wheels té 25 treballadors i la seva facturació s'ha situat, aquest passat 2013, en els dos milions d'euros. Són proveïdors d'ambaixades, delegacions governamentals i palaus reials del Marroc, els EUA, la Xina, Dubai, Qatar o Jordània, entre molt altres països. Tot i que la crisi l'han viscut –i la viuen, encara- com tots, Vilamajó afirma que els seus comptes no estan gairebé afectats. "Hi ha hagut un retraïment, perquè si abans un client venia dues vegades a l'any ara ha vingut una, però en el sector del luxe la crisi no s'ha notat tant", apunta.

    El seu volum de negoci va créixer en 2011 un 10% en volum i en 2012, entre un 15 i un 20%. L'any 2013, el creixement assolit ja era del 25% i les previsions apunten que en 2014 la facturació serà tan o més important que la de l'any anterior. Vilamajó revela que el volum de serveis en els últims 10 anys ha estat superior als 145.000 i aquí s'inclouen transports d'ambaixadors, xeics, directius i personalitats reconegudes com, per exemple, l'ex entrenador del F.C. Barcelona, Johan Cruyff.

    Barcelona's Guest, l'assistència completa
    Una altra empresa especialitzada en la gestió de serveis de luxe és Barcelona's Guest, que ofereix assistència personal a qui es trasllada a la ciutat comtal i necessita tot tipus de gestions. Ells ho organitzen tot, des del lloguer d'un pis al centre de la ciutat fins a la compra d'un cotxe o la contractació de serveis d'una nany per als nens. És, en opinió de Christian Rodríguez, director de l'empresa, "un luxe diferent". Aquí, el luxe resideix a pagar tot tipus de gestions, delegar al 100% la vida domèstica.

    Els clients de Barcelona's Guest són principalment públic nord-americà, que ve a viure a Barcelona per un llarg període o per fer un any sabàtic, i que ha descobert l'empresa catalana a través del boca-orella. Tanmateix, el perfil del seu client és d'un nivell econòmic alt. "L'any passat va marxar de la ciutat una família habitual de la llista Forbes i també ha estat client nostre el creador de Gmail o alguns inversors de renom", apunta Rodríguez. També altres magnats que, des de l'anonimat, miren per viure el més còmodament a Barcelona i que no dubten a pagar una factura que pot oscil·lar entre els 500 i els 7.000 euros per una setmana d'estada a la capital catalana.

    Això si, a canvi, el client demana confiança. "Venen aquí però no tenen ningú, ni saben on anar i volen en qualsevol moment qualsevol tipus de gestió i a qui poder recórrer. Volen una persona de confiança que sigui testimoni de la seva intimitat familiar", raona el directiu.

    Amb aquest perfil, la crisi tampoc ha tingut grans seqüeles en el seu compte de resultats. Tot i que no desvela la facturació, apunta que han crescut i consolidat el seu negoci nascut, amb l'agosarament de l'emprenedor, fa cinc anys i en plena crisi. "Ens va costar molt arribar, que la roda girés sola, però tampoc hem notat la crisi, vam començar amb ella", afirma. Segons assegura, no considera que la situació actual de l'empresa sigui molt diferent de quan acabi (del tot) la crisi perquè a la vida dels seus potencials clients no repercuteixen els indicadors macroeconòmics ni el pessimisme arrossegat des de fa anys.

    Estades excepcionals, més clients
    Barcelona és epicentre de negocis, de cultura i d'esdeveniments internacionals i aquí les empreses dedicades a aquest sector trobem grans oportunitats. D'aquesta manera ho expliquen ambdues empreses, que al passat Mobile World Congress Barcelona (MWC) a han augmentat considerablement el seu volum de treball. 

    "Hem tingut un responsable durant el MWC que s'allotjava a la suite d'un important hotel de la ciutat i que ens demanava una cuidadora pels seus nens que estigués tot el temps amb ells", conta Rodríguez. També l'empresa de xofers va créixer en treballadors i activitat durant aquells dies. "Vam estar al 200%, fins i tot la setmana d'abans, i vam haver de contractar gent –entre 30 i 40 treballadors de fora-, cotxes de Madrid i fins i tot de l'Alemanya", afirma Vilamajó. Una situació excepcional, per clients excepcionals, que no veuen fons a l'amplitud de la butxaca.