
15
de Juliol
de
2013
Act.
16
de Juliol
de
2013
L'excel·lència, des de finals dels anys 80, és un valor emergent en l'àmbit econòmic. Des d'aleshores les marques cerquen a través de premis, certificats de qualitat i acreditacions obtenir aquesta preuada etiqueta. El terme, però, nou és pas nou. Aristòril ja definia "l'excel·lència com l'art que s'aconsegueix a través de l'entrenament" i destacava que "no es tracta d'un acte, sinó un hàbit". Una definició que el filòsof i teòleg, Francesc Torralba modernitza descrivint l'excel·lència com "la intolerància a la mediocritat i a la inèrcia".
Treball i treball
A l'excel·lència no s'hi arriba amb un cop de sort, sinó després d'haver fet una cursa de fons. I per mantenir-la cal l'aplicació d'altres valors. "L'excel·lència no s'aconsegueix sense constància, hores de treball, esforç i innovació", apunta l'expert en història econòmica, FrancescCabana.
A més, també cal "rigor, perseverança, autocrítica, superar una constant lluita contra la fatiga i la mandra, una formació permanent, esperit obert i aprendre del saber fer de les generacions més grans", afegeix Torralba. Valors igualment necessaris per mantenir-la, ja que els certificats i les acreditacions s'han de renovar.
Un bon equip humà
Però, quin és el principal secret de l'excel·lència? "L'equip humà sempre és la part més important de l'empresa" afirma JulioPrada, director general i uns dels socis de la tecnològica Inbenta; marca catalana de software amb seu a Estats Units (Silicon Valley), França i Brasil i guanyadora durant dos anys consecutius del Premi European Seal of e-Excellence.
Resposta que comparteixen Miguel Angel Bonachera i Sergi Audivert, cofundadors i consellers delegats de la gironina AB-Biòtics, empresa del camp de la biotecnologia que comercialitza a diversos països d'Europa, Amèrica i Àsia. "Sense un bon equip, una empresa pot fracassar malgrat tenir un producte nou i especialitzat", asseguren.
Curiosament, els empresaris, com Aristòtil, continuen pensant que és una qüestió d'hàbits. "Quan contractem algú mirem l'expedient acadèmic" explica Bonachera "perquè les persones que tenen excel·lents ja han demostrat abans ser treballadores i responsables". En aquest sentit, des d'Inbenta, adverteixen que els valors "no poden ser imposats per la direcció si nó que els han d'anar reconfigurant els propis treballadors".
Un valor en alça
"Si parlem d'excel·lència vol dir que les coses s'estan fent bé", afirma Prada. "I no hi ha dubte que viure en un país en el qual cada dia la seva gent s'esforça per fer la feina millor, és un actiu molt potent", diu Torralba. I és que avui l'excel·lència "ha passat de ser un luxe a una aspiració absolutament necessària" perquè una empresa pugui ser competitiva. De fet, es tracta d'un valor que distingeix l'empresa que triomfa de la que fracassa.
Ara bé, encara que només algunes empreses podran assolir certificats de qualitat o premis, ningú pot excusar-se d'intentar assolir l'excel·lència. És important tenir l'actitud, encara que no tothom hi arribi. "L'excel·lent no és la persona que es distingeix dels altres, sinó qui fa bé la feina i, per tant, ha de ser tant excel·lent un Nobel com un manobre", sentencia Cabana.
La secció Valors d'empresa és una col·laboració de la revista Valors amb VIAempresa
Treball i treball
A l'excel·lència no s'hi arriba amb un cop de sort, sinó després d'haver fet una cursa de fons. I per mantenir-la cal l'aplicació d'altres valors. "L'excel·lència no s'aconsegueix sense constància, hores de treball, esforç i innovació", apunta l'expert en història econòmica, FrancescCabana.
A més, també cal "rigor, perseverança, autocrítica, superar una constant lluita contra la fatiga i la mandra, una formació permanent, esperit obert i aprendre del saber fer de les generacions més grans", afegeix Torralba. Valors igualment necessaris per mantenir-la, ja que els certificats i les acreditacions s'han de renovar.
Un bon equip humà
Però, quin és el principal secret de l'excel·lència? "L'equip humà sempre és la part més important de l'empresa" afirma JulioPrada, director general i uns dels socis de la tecnològica Inbenta; marca catalana de software amb seu a Estats Units (Silicon Valley), França i Brasil i guanyadora durant dos anys consecutius del Premi European Seal of e-Excellence.
Resposta que comparteixen Miguel Angel Bonachera i Sergi Audivert, cofundadors i consellers delegats de la gironina AB-Biòtics, empresa del camp de la biotecnologia que comercialitza a diversos països d'Europa, Amèrica i Àsia. "Sense un bon equip, una empresa pot fracassar malgrat tenir un producte nou i especialitzat", asseguren.
Curiosament, els empresaris, com Aristòtil, continuen pensant que és una qüestió d'hàbits. "Quan contractem algú mirem l'expedient acadèmic" explica Bonachera "perquè les persones que tenen excel·lents ja han demostrat abans ser treballadores i responsables". En aquest sentit, des d'Inbenta, adverteixen que els valors "no poden ser imposats per la direcció si nó que els han d'anar reconfigurant els propis treballadors".
Un valor en alça
"Si parlem d'excel·lència vol dir que les coses s'estan fent bé", afirma Prada. "I no hi ha dubte que viure en un país en el qual cada dia la seva gent s'esforça per fer la feina millor, és un actiu molt potent", diu Torralba. I és que avui l'excel·lència "ha passat de ser un luxe a una aspiració absolutament necessària" perquè una empresa pugui ser competitiva. De fet, es tracta d'un valor que distingeix l'empresa que triomfa de la que fracassa.
Ara bé, encara que només algunes empreses podran assolir certificats de qualitat o premis, ningú pot excusar-se d'intentar assolir l'excel·lència. És important tenir l'actitud, encara que no tothom hi arribi. "L'excel·lent no és la persona que es distingeix dels altres, sinó qui fa bé la feina i, per tant, ha de ser tant excel·lent un Nobel com un manobre", sentencia Cabana.
La secció Valors d'empresa és una col·laboració de la revista Valors amb VIAempresa