El sector de l'automòbil busca el seu accelerador

La indústria dels cotxes lluita contra un mercat intern en caiguda i s'esforça en l'exportació

Concentra el 12% de l'ocupació de l'estat espanyol, llueix un nivel de contractes indefinits del 85% i representa el 15% de les exportacions. Amb aquestes xifres, el president del Govern espanyol, Mariano Rajoy, ha anunciat aquest divendres a la inauguració del Saló de l'Automòbil de Barcelona més números positius. Els fabricants, que tenen 17 plantes de producció, invertiran 1.000 milions d'euros aquest any.

Malgrat això, el sector lluita contra un mercat intern en caiguda lliure, s'esforça amb les exportacions i aposta pels vehicles sostenibles.

Un mercat intern que cau un 6,7%
Fins l'abril, es van comprar al mercat espanyol 243.042 vehicles, segons la patronal dels fabricants, Anfac. Abans de la crisi, al 2007, les vendes a aquestes alçades de l'any eren d'uns 525.000 cotxes. La compra de vehicles ha caigut a mes de la meitat. En les últimes setmanes, el mercat ha experimentat un augment del 10,8%, però acumulava set mesos de davallades consecutives. "La situació econòmica, amb una elevada taxa d'atur, juga en detriment del consum i de la confiança del consumidor", lamenta David Barrientos, portaveu de la patronal.

Vuit de cada deu compres amb finançament
Que la gran majoria de compres de cotxes exigeixin demanar un crèdit o buscar altres formes de finançament, no ajuda. Pel president de la patronal Ganvam, Juan Antonio Sánchez, la baixada dels tipus d'interès pot ajudar, però "cal que el crèdit comenci a fluir" des de les entitats financeres, va advertir la setmana passada.

Descomptes de 4.000 euros
Els vehicles s'han abaratit un 4% a Catalunya, amb dades de la federació estatal de concessionaris Faconauto publicades a finals de març. El preu de venta al públic -l'oficial dels catàlegs- se situa de mitjana en 22.867 euros per vehicle, però el preu efectiu –el que acaben pagant els consumidors- baixa fins els 18.734. Els descomptes són un fet: "Les promocions es mantindran altes", preveia fa unes setmanes el president de la federació de concessionaris, Jaume Roura. En els darrers mesos, les promocions se situen en els 4.133 euros per cotxe.

Un 27% més d'ocasió
És l'altre cara de les vendes: el mercat d'ocasió. En els primers dos mesos de l'any va créixer un 27,6% en comparació amb el mateix període de l'any anterior, segons la patronal del sector. Al febrer, per cada cotxe nou a Espanya, se'n van vendre 2,6 d'usats. Però el que fa posar-se les mans al cap als concessionaris i fabricants és el tipus de vehicle: el 43% dels venuts fa més de deu anys que van sortir de fàbrica. "Molt barats, amb molt de quilometratge i que, en altres circumstàncies econòmiques, sortirien del mercat per ser fets ferralla", adverteix Faconauto.

150 milions per incentivar
L'esperança del sector és el Pla Pive 2, que contempla ajudes per renovar els cotxes. Amb els resultats del mes d'abril a la mà, el president de Faconauto, Jaume Roura, va assegurar en un comunicat que els resultats són visibles: "El pla PIVE ha assolit una velocitat de creuer (...) i els concessionaris estem notant un creixement sostingut". Les ajudes per incentivar la compra de vehicles nous són de 3.000 euros, finançades a parts iguals pel Ministeri d'Industria i les marques. En dades del 6 de maig, el Pla Pive 2 ha venut 65.342 vehicles nous, cosa que suposa de l'entorn del 40% de la totalitat del programa aprovat pel govern espanyol amb una dotació de 150 milions d'euros.

Més de la meitat de cotxes nous no paga l'impost de matriculació
Són càlculs del sector, però és l'efecte de vendre el 60% dels vehicles amb una emissió menor a 120 grams per quilòmetre recorregut. En suma, 108,052 cotxes de baix consum venuts en els primers mesos de l'any.

Un tímid 0,6% més d'exportacions
Els fabricants d'automòbils tenen clar que el contrapès és el mercat exterior. El primer trimestre suma unes 557.000 unitats de vehicles produïdes a l'Estat i 481.304 unitats exportades. Vendre a l'exterior és un impuls pels productors, però amb matisos. D'una banda, prenen força zones extracomunitàries, com Turquia o països nord-africans, per vendre-hi producte propi. De l'altre, els consumidors europeus mostren símptomes d'apatia, a excepció del mercat britànic. Per això, les exportacions gairebé no han crescut en el primer trimestre i, fins i tot, al març van caure un 4,5%.
Avui et destaquem
El més llegit