• Empresa
  • El valor d'una empresa en crisi

El valor d'una empresa en crisi

La companyia de telecomunicacions Jazztel ha passat en nou anys de tenir un deute de més de 200 milions d'euros a ser adquirida per Orange

    José Miguel García, conseller delegat de Jazztel ha participat en una jornada a Lleida organitzada per Esade Alumni
    José Miguel García, conseller delegat de Jazztel ha participat en una jornada a Lleida organitzada per Esade Alumni
    18 de Desembre de 2015
    Act. 18 de Desembre de 2015
    Quin és el valor d'una empresa en crisi? Es pot crear marca a través del creixement rendible? Aquestes són algunes de les preguntes que va respondre el conseller delegat de Jazztel, José Miguel García, en una conferència organitzada per Esade Alumni a Lleida. La sessió ha presentat Jazztel com un cas d'èxit empresarial que ha creat valor a través del creixement rendible.

    "La creació de valor era una tasca imprescindible perquè quan vam arribar la companyia estava molt malament des del punt de vista financer". Així explica García el seu desembarcament a Jazztel, una firma que acumulava un deute de 250 milions el 2006. Davant d'aquest escenari, afegeix, "només ens quedava l'opció de créixer molt i ràpid per tornar a ser atractius pels inversors". 10 anys després, les accions de la firma de telecomunicacions s'han revalorat més d'un 50% i el seu preu s'ha multiplicat per 10, passant d'1,20 a 13 euros l'acció. Aquesta és la xifra que va oferir Orange per cadascuna el passat mes de setembre després de llançar una oferta pública d'adquisició (OPA) sobre Jazztel que la valorava en 3.400 milions d'euros.


    José Miguel García, conseller delegat de Jazztel, durant la jornada a Lleida organitzada per Esade Alumni

    Innovació i nou model financer
    Les dificultats peraccedir al finançament bancari tradicional van empènyer a Jazztel a buscar nous camins alternatius. García recorda que "les nostres inversions les ha assumit el governxinès i amb el temps s'ha constatat que el valor en borsa ha millorat". El nou model financer va anar acompanyat d'una filosofia més global. "La nostra fórmula per pensar en gran es va concretar en la integració de serveis, com la veu i les dades d'Internet".

    Amb aquest camí emprès, Jazztel s'ha convertit en una de les empreses de telecomunicacions pioneres a l'Estat espanyol en la convergència de serveis. La següent fase del pla estratègic de la companyia va ser posicionar-se al mercat de forma decidida amb una aposta innovadora. García precisa que "un 40% de les nostres vendes són online i hem ofert abans que ningú l'ADSL amb 20 megues i la fibra òptica com a operador alternatiu".

    Atenció al client internalitzada i vendes
    García insisteix que el "rumbdisruptiu" ha sigut un dels que ha guiat el viatge de Jazztel durant l'última dècada. Una de les mesures se centra en el servei de l'atenció al client. "Vam internalitzar el call center d'atenció al client perquè no volíem que aquest tipus de tasques les gestionessin empreses externes".

    El canal de vendes s'ha convertit en el centre de l'activitat de Jazztel. Però més enllà del sistema clàssic de màrqueting i publicitat, el seu conseller delegat aclareix com afronta la companyia el pressupost de promoció. "No fem publicitat de marca, sinó de venda".

    En aquest sentit, García assegura que en les previsions anuals no es contemplen diners per aquest mètode de publicitat. "Intentem fer una estratègia de publicitat directa, basada en una inversió que rendibilitzi els costos, i que tingui un retorn immediat". La visibilitat pública li ha arribat a la firma de telecomunicacions mitjançant els anuncis televisius de famosos com els presentadors Pablo Motos i Jesús Vázquez.

    Des de setembre de 2015, Jazztel va a entrar a formar part d'Orange. Quatre mesos després, García considera que "s'han complert els objectius". A més, destaca que l'operació genera sinergies en les dues companyies. "A nosaltres ens convé per guanyar pes en l'àmbit de la fusió mòbil i a Orange, per entrar en el mercat de la fibra".

    Per al directiu de Jazztel, el valor de l'empresa es troba en haver aconseguit créixer i obtenir liquiditat en ple període de crisi en un sector competitiu com el de les telecomunicacions. García espera que "el client que comenci a treballar amb nosaltres per l'estalvi, es quedi pel servei d'atenció al client".