"Els gais són els primers a acceptar innovacions"

Una empresa familiar catalana dedicada a les copes de sostenidor es passa al banyador d'home per salvar el negoci

La botiga d'Es-Collection que la marca té al Gaixample de Barcelona està plena de clients durant tot l'estiu, especialment aquests dies que se celebra el Circuit Festival a la capital catalana. Els seus dependents parlen diversos idiomes i atenen als compradors d'una de les marques més apreciades pel mercat homosexual i que a la seva etiqueta llueix el made in Barcelona.

Es-Collection apareix derivada d'una antiga empresa tèxtil anomenada Denier, dedicada a la producció de foam i preformats per a sostenidors de dona. La segona i tercera generació d'aquesta empresa familiar nascuda el 1958 van haver de remuntar l'empresa. Per fer-ho van redirigir el negoci cap al mercat masculí de banyadors aportant innovació.

L'empresa ha patentat un sistema per donar forma a la part frontal del banyador, anomenat pack-up, una mena de conquilla que va sortir al mercat el 2006 fent coneguda la marca i revolucionant el mercat del swimwear. "Els gais són els primers a acceptar innovacions, sobretot en la moda", adverteix Héctor Aguilar, portaveu de la marca de banyadors dirigida a l'home i nascuda a Barcelona.

Un mercat que accepta la innovació
L'antiga Denier, a part de foams, coquilles i copes per sostenidors també feia teixits per cotilleria, un producte totalment orientat al mercat femení que es va veure fagocitat per la producció xinesa. L'empresa familiar es va veure immersa en la crisi del tèxtil i això explica la necessitat d'aquesta de fer un gir de 180 graus en la seva orientació. La de Denier és una d'aquelles històries de renovar-se o morir.

Aprofitant la mateixa tecnologia dels sostenidors i després de fer un estudi de mercat, la família va decidir llançar-se a la piscina del banyador masculí. Segons expliquen des de l'empresa, l'any 2006 el mercat del vestit de bany estava estancat i van entrar-hi després d'inversions en R D. L'aposta pel mercat homosexual ve donada, segons Aguilar, perquè aquest és un mercat fidel a les marques, que absorbeix les novetats, sobretot en tema de moda, "com ara presentar aquest pack-up". La patent l'ofereixen en diferents mides i colors i, a més, és hidròfug. El departament de recerca de la companyia no ha descansat des d'aleshores i ha presentat innovacions en cremalleres i teixits que permeten passar els rajos solars.

Tot i que inicialment la marca es va centrar en aquest nínxol de mercat, Aguilar explica que en aquests moments s'està obrint al mercat masculí en general: "El 2009 vam crear Addicted que vol concentrar el mercat homosexual, amb un disseny més senzill, jove i agressiu i Es-Collection passaria a ser més universal". A més a més, l'empresa també s'està expandint cap al disseny i producció de roba interior, accessoris (com ara tovalloles, calçat o bosses) i recentment ha llançat una línia de streetwear amb texans, jaquetes, shorts i cinturons.

Producció catalana
L'empresa té 28 butiques a tot el món i 250 punts de venda entre les dues marques a més de botiga on-line. Aquestes botigues són a grans ciutats i països com ara Grècia, Alemanya, Holanda, Itàlia, Varsòvia, Polònia, Praga, París, Santiago de Xile i un llarg etcètera que s'estén pels cinc continents.

La majoria de facturació és a fora de l'estat, de manera que "al voltant del 90% de les vendes són a l'estranger, sent França el nostre principal client".

En les etiquetes d'Es-Collection pot llegir-se en anglès que estan molt orgullosos de fabricar i dissenyar els seus productes a la capital catalana. La producció i disseny es concentren al Poblenou i l'empresa dóna feina a més de mig centenar de persones. ÉS-Collection treu al mercat al voltant de 40 models de bany a l'any, als quals cal sumar les varietats de color que poden arribar a ser fins a 200. Entre les dues marques arriben a tenir 180 referències a l'any.

Sortir del barri gai
El posicionament de la marca i el públic objectiu que es van marcar han donat molt bons resultats. Dur la marca Es al banyador és una declaració d'intencions i el model d'home escollit per la seva imatge de marca ja és una icona. Ara cal, però, "universalitzar el target" i redirigir-lo per tal que interessi a "l'home en general que es pugui sentir interessat per la moda de bany o l'underwear", explica Aguilar.

Aquesta estratègia implica obrir més botigues. Fins ara s'han centrat en obrir els establiments en els carrers de les zones gais de les principals ciutats. Clar exemple d'això és les dues botigues que la marca té a la capital catalana, una d'Es-Collection a sota de l'Axel Hotel al carrer d'Aribau i l'altre d'Addicted al carrer del Consell de Cent cantonada amb Casanova, a l'epicentre al Gaixample.

Segons afirma el portaveu de l'empresa, "la cultura i ment oberta que té la ciutat de Barcelona que acull a tot tipus de cultures i moviments ha fet possible que aquesta marca hagi crescut. En un altre context una marca com la nostra no hagués pogut desenvolupar-se ni sentir-se acollida com ho ha fet a Barcelona".

No obstant això, després de deu anys de vida, l'empresa vol créixer. És per aquest motiu que el futur d'Es-Collection demana implantar una "nova política i dirigir-nos a tots els homes", diu el portaveu. Per això, segons Aguilar, "hem de dur la marca allà on tot tipus d'home ens pugui trobar".
Avui et destaquem
El més llegit