Els llibres d'empresa que no fallen

Recollim la segona part de les recomanacions dels col·laboradors de VIA Empresa pel Nadal, que aposten per descobrir l'èxit de grans firmes com Tesla o Toyota

Són molts els llibres que aprofiten la història real d'un empresari o empresària d'èxit per construir un relat interessant. És el cas del llibre al qual fa referència Xavier Ferràs, qui posa com a exemple la història d'Elon Musk, CEO de Tesla. Aquest és una de les recomanacions que els col·laboradors de VIA Empresa, en un segon volum, ofereixen als lectors. Són idees de llibres d'empresa que els han fet reflexionar durant l'últim any i els quals valoren tant com per a recomanar la seva lectura. Propostes de regals per als Reis d'Orient.

Xavier Ferràs recomana How the Billionarie CEO of Space X and Tesla is shaping our future, d'Elon Musk
"El llibre explica l'emergència d'un geni de la tecnologia i els negocis
, Elon Musk, personatge que sembla cridat a ser el nou Steve Jobs del segle XXI. Enginyer, inventor, inversor i emprenedor en sèrie, va esdevenir multimilionari amb la venda a eBay de la seva start-up Paypal, el 2002. Tot seguit, va crear l'empresa d'enginyeria aeroespacial SpaceX, amb la missió de millorar la tecnologia de coets i la visió d'enviar missions tripulades a Mart en 20 anys. I, el 2003 va fundar Tesla Motors, creada sobre una idea original: seria possible substituir un motor d'automòbil per una gran bateria de PC?

Sobre aquest principi, Tesla desenvolupa la millor tecnologia de bateria elèctrica i fa un forat en la competitivitat del sector de l'automòbil. Si Jobs va reinventar la indústria de la música, del telèfon mòbil, i dels ordinadors personals, Musk està en camí de redefinir la indústria de les finances online, de les missions espacials, i la indústria mare de totes les indústries: la de l'automòbil". 

Marc Roca recomana Audaz, Productivo y Feliz, de Robin Sharma
"Sharma és un dels majors experts mundials en lideratge, creixement personal i formació d'executius i ens ofereix les claus imprescindibles per a sentir-nos, sobretot productius en el nostre dia a dia, i ens permet que recuperem la sensació de productivitat, possiblement perduda en la rutina del dia a dia.

En aquest llibre s'ensenya tot un seguit de propostes pràctiques per assolir el màxim potencial de cadascú de nosaltres i assolir l'excel·lència professional i personal. Dividit en 36 capítols classificats de forma coherent, el llibre ens convida a l'autoreflexió constant, amb la finalitat que ens acabem comprometent amb nosaltres mateixos i puguem aplicar els canvis necessaris per arribar a horitzons personals i professionals més elevats". 

Oriol López recomana Publicidad Científica, de Claude Hopkins
"No es tracta d'un llibre de l'any 2015, però sí que ha estat un redescobriment d'un clàssic que crec que agradarà als lectors i que, a més, es pot trobar gratuïtament a Internet, de forma legal i en castellà. Probablement és el millor llibre sobre la publicitat i el màrqueting que s'hagi escrit mai. Escrit fa gairebé 100 anys, Hopkins va escriure-ho sense saber que passaria a ser aclamat.

De fet, en tan sols 72 pàgines estableix 21 principis pràctics que són tan valuosos avui dia com ho van ser aleshores. D'acord amb un col·lega especialista en màrqueting, "quan llegeixes el llibre, entens d'on totes les ments més brillants del màrqueting d'avui dia obtenen la seva inspiració. Realment és un llibre que tothom responsable de fer créixer un negoci ha de llegir". 

Juna Albert recomana Les claus de l'èxit de Toyota, de Jeffrey K. Liker 
"A Toyota es parla de Quality, Cost, Delivery, Security, Moral (QCDSM). La S i la M asseguren preservar i cuidar la capacitat de producció de la companyia. D'aquesta manera, qualsevol activitat o procés que vagi en contra de la seguretat i l'ètica quedarà fora de joc per més que afegeixi alts estàndards de qualitat, per més que rebaixi els costos i per més que gaudeixi d'un servei d'entrega excel·lent i eficient.

Com es comprova al llibre, afegir la S i la M, amb l'estil de lideratge que les fa possibles, aconsegueix que les millores en Q, C i D siguin sostingudes i sostenibles. I que l'empresa es constitueixi en una empresa d'èxit que lidera el mercat". 

Francisco López recomana La gestión orientada al margen comercial, d'Hermann Simon i Frank Bilstein
"És un recorregut per la filosofia del marge a partir d'exemple molt didàctic de casos reals, com sempre, als EUA. Una manera molt amena d'entrar en la gestió orientada al marge a través de l'experiència i que dóna una idea de la potència que representa implantar aquesta filosofia en qualsevol empresa de qualsevol volum.

Escrit pel fundador de la consultora Simon-Kucher, dedicada al pricing -una variant de la gestió del marge-, amb qui tinc la sort de col·laborar en grans clients, parla de les conseqüències del marge, com apujar sous sense perdre competitivitat quant tots pensen el contrari; apujar preus quant tots estan obsessionats per abaixar-los i com eliminar la guerra de preus i entrar en el món del valor afegit". 

Immaculada Amat recomana 0 Neuromarketing, el nervio de la venda, de Patrick Renvoise i Christophe Morin
"Aquest llibre es va publicar per primera vegada a l' any 2006 i tot i que han passat anys, és encara un llibre molt actual. Fa una revisió de quins són els punts claus per aconseguir èxits en la venda, al màrqueting i a la comunicació.

Saber preguntar, buscar solucions úniques i personalitzades, diferents formes d'aconseguir explicar i demostrar la nostra proposta de valor i les claus per potenciar el nostre missatge: com ens dirigim al nostre interlocutor, la credibilitat, la creativitat, l'audàcia, l'entusiasme, la integritat, l'afinitat.... Tots són conceptes molt ben desenvolupats amb exemples que els fan molt entenedors".

Avui et destaquem
El més llegit