• Empresa
  • Els reptes d'un Digital Manager

Els reptes d'un Digital Manager

Els responsables d'aquesta àrea de companyies com Cinesa, Skoda o Pronovias assenyalen els principals beneficis i obstacles d'un procés que ha arribat per canviar-ho tot

La tasca del Digital Manager ja va molt més enllà del màrqueting
La tasca del Digital Manager ja va molt més enllà del màrqueting
02 de Novembre de 2016 - 01:45
Act. 03 de Novembre de 2016 - 11:08
"La meva funció consisteix a destruir sistemàticament el meu lloc de feina". Amb aquesta cruesa parla Victor Ronco (@victorronco), Digital Communications Manager de Skoda (dins del grup Volkswagen), companyia on acaba d'aterrar procedent de Danone. És un dels professionals que ja fa anys que batalla per convèncer de la necessitat d'implantar una transformació digital que repensi la completa organització de l'empresa. "Els Digital Managers són els herois que estan impulsant el canvi dins les grans empreses", ha assenyalat aquest dimecres Joana Sánchez (@ejoana), fundadora i presidenta d'Íncipy i Inesdi durant la primera conferència anual d'aquest perfil professional. "Quan crees una companyia nova ja ho pots fer amb una filosofia diferent. Però en multinacionals és molt més complicat", evidencia Sánchez. Per això cal "visió, cultura i lideratge". Al capdavall, indica, "no hi ha transformació sense CEO".

Els reptes
Impulsar un procés compartit que faciliti noves habilitats dels professionals, liderar el canvi cultural dins l'empresa, fer un bon diagnòstic del seu estat i crear un pla específic són algunes de les principals tasques amb les que conviuen a dia d'avui els Digital Managers.

Hector Premuda (@hpremuda) és el cap de màrqueting per Espanya i Portugal de Cinesa, un autèntic gegant dins del grup xinès Wanda. "Un de cada quatre espectadors que va al cine a Espanya ho fa a un Cinesa", anuncia. Per Premuda, després de poc més d'un any a la companyia, el principal repte segueix sent "alinear la digitalització amb l'estratègia global de l'empresa". Des de la seva àrea convida a "liderar a través de les dades, del coneixement del client". Alhora, assegura que s'esforça cada dia per "fer veure a tota la companyia els avantatges per al negoci que suposa la digitalització".

Uns avantatges que per Premuda no es poden obviar, especialment en el sector on competeix Cinesa. "És un negoci on tots tenim les mateixes pel·lícules i sales similars. El que et diferencia és l'experiència. Gràcies a la transformació digital podem conèixer el client i personalitzar-la".

"Digitalitzar totes les comandes a escala mundial és essencial. Hem de modificar les metodologies de treball de tota la companyia". Sergio Martínez fa vuit mesos que s'ha incorporat a Pronovias, on té el càrrec de Chief Digital Officer. "Amb el digital has de deixar de pensar en catàleg per pensar en venda", assenyala.

Per Martínez el principal repte és aconseguir un canvi cultural en una empresa molt implantada en el món físic amb botigues pròpies i franquícies, on la botiga online es pot veure com una amenaça. Per això concentra esforços a aconseguir que "tothom senti el projecte de digitalització com a seu i que ningú ho entengui com una possible pèrdua del seu lloc de treball". Una tasca amb la que "aprens psicologia a marxes forçades i on Recursos Humans n'ha de ser el principal aliat".

Sánchez, Premuda, Ronco i Martínez han exposat la realitat dels Digital Managers. PGF


Hi coincideix Victor Ronco: "la transformació digital és un procés de canvi de persones. Incorporar noves competències als que ja coneixen una àrea perquè la puguin afrontar". Acabat d'aterrar al grup Volkswagen, Ronco assenyala la necessitat de fer un bon diagnòstic inicial que permeti elaborar un pla adequat. "El millor és que ho faci un agent extern. Les consultories potser no diuen res de nou, però posen sobre la taula veritats incòmodes", reflexiona. D'aquesta manera, assegura, "pots veure l'impacte de la digitalització a la marca".

Amb aquesta tasca inicial comença la del dia a dia, la que per aquest expert en digitalització suposa "destruir sistemàticament el meu lloc de feina". Ho és perquè un dels seus objectius és donar suport a la resta de persones que treballen en màrqueting perquè tinguin eines per actuar de forma autònoma amb coneixements digitals. "Gràcies a això el màrqueting digital s'eleva a una àrea digital que dóna servei a tota l'organització", apunta.

Els objectius
"La meva missió bàsica és vendre més gastant menys", simplifica amb ironia provocadora Sergio Martínez, de Pronovias. Com que els indicadors per analitzar l'èxit de la seva tasca "són moltíssims", recomana "generar quick wins que et permetin avançar". Per exemple, augmentar el tràfic al web i generar més conversió incrementant les cites que es concerten online. "No hi ha d'haver cap noia que es casi sense passar pel nostre web", exemplifica. Amb anys d'experiència en aquest camp, constata que com que "el discurs inicial és molt filosòfic, si no hi ha uns beneficis tangibles és molt complicat sobreviure".

A Cinesa, Hector Premuda assenyala tres tipus d'indicadors que permeten veure l'èxit de la transformació digital. D'entrada, evidentment, hi ha els de negoci: "quant fem créixer la venda online i la taxa d'ús online, així com la conversió". Alhora, fa referència a indicadors culturals. "Quan et comencen a demanar més projectes en aquest sentit és perquè han entès el valor del digital", assegura. Finalment, parla dels indicadors reputacionals, és a dir, "què s'està dient de la marca, com s'entén i com varia l'engagement amb els consumidors".

Encara que pugui semblar el contrari, són moltes les organitzacions que topen amb dificultats a l'hora de completar aquest procés. Per això, Victor Ronco anima els Digital Managers a "buscar les persones que puguin ser bones aliades a cada àrea de la companyia. Aquella que sempre va amb l'iPad a les reunions et pot ajudar a difondre la cultura digital", conclou.