• Empresa
  • Emprenedores les 24 hores del dia

Emprenedores les 24 hores del dia

Una periodista que dirigeix una agència, una enginyera agrònoma propietària d'un celler i una jove dissenyadora de moda expliquen el difícil equilibri femení entre l'àmbit personal i el professional

Dedicar hores al seu porjecte i perdre la por són alguns dels consells que han donat les dones emprenedores de la jornada de Foment
Dedicar hores al seu porjecte i perdre la por són alguns dels consells que han donat les dones emprenedores de la jornada de Foment
Neus Navarro | VIA Empresa
Exdirectora de VIA Empresa
24 de Novembre de 2014 - 04:00
"Em vaig quedar embarassada just dos mesos després d'haver creat la meva empresa i quan la crisi va créixer, el 2008, em vaig tornar a quedar embarassada". És la carta de presentació de Noemi Boza (@noemiboza), periodista catalana i empresària que viu a cavall entre Barcelona i Madrid. En ambdues ciutats opera la seva empresa, Mas cuota, especialitzada en creació de continguts per a grans firmes.

Ella, juntament amb Marta Pedra, co fundadora del celler La Vinyeta (@la_vinyeta) i Núria Posa, co creadora d'Iconic, fashion made in Barcelona, són exemples en femení de com l'emprenedoria omple el 100% del temps.

"Cal posar l'ànima al teu negoci i passar-ho bé perquè serem emprenedores les 24 hores del dia", explica Boza. En el marc de la jornada L'emprenedoria vista amb ulls de dona que ha organitzat Foment Emprèn aquest dilluns a Barcelona, les empresàries han explicat com han construït els seus negocis de zero, els obstacles i les dificultats per conciliar intimitat i professió sent dones. La clau està a la qualitat del temps que passen amb la família: menys hores però més valuoses.

Un negoci i model de vida 
Perquè elles són empresàries des que s'aixequen fins que se'n van a dormir. Ho matisa Marta Pedra, enginyera agrònoma i propietària del celler La Vinyeta, petita empresa vitivinícola ubicada a Mollet de Peralada. "És el meu negoci però també el meu mode de vida. No puc deslligar-ho". Pedra comparteix la direcció del celler amb la seva parella i dedica el seu temps al negoci i, des de fa uns mesos, també a la cura del nadó que tenen en comú. "En la nostra vida tot gira al voltant de La Vinyeta", apunta.

El seu és un projecte jove que surt de l'empenta i la confiança, tot i les dificultats que han anat trobant-se. "No venim de família de viticultors, però l'antic propietari de les vinyes és un home gran que no tenia qui continués el seu projecte i ho vam fer nosaltres", apunta. El 2002 van començar a treballar La Vinyeta, primer només com a productors de raïm i anys després com a productors de vi, amb diferents línies de productes. "Des del 2007 ens hem anat estenent en el mercat local amb un pes molt important a Girona. Ara estem a 14 països diferents -el 20% de la nostra producció es destina fora- i tot i que vam començar en 2007 amb 10.000 ampolles, aquest any passat ja vam produir 200.000 ampolles", relata Pedra.

La Vinyeta absorbeix el seu temps perquè és un projecte integral: produeixen vi, però també crien gallines en llibertat, tenen ovelles que pasturen i preveuen la pròxima inauguració d'una formatgeria. A més, organitzen rutes turístiques, tastos, casaments... "Sóc propietària de la bodega, sí, però també sóc enòloga, guia turística, gestora...", enumera Marta Pedra.

Dilluns, el dia dels e-mails
El projecte empresarial de Núria Posa és molt diferent, però la implicació personal no deixa de ser la mateixa. Co creadora d'Iconic (@ICONICBARCELONA), Núria és emprenedora en el sector tèxtil, "profusament afectat per la influència de grans companyies com Inditex, per exemple". Quan diu afectat es refereix a les seves dificultats per trobar tallers de costura que facin realitat els seus dissenys, el principal producte d'una petita empresa amb seu al barri del Poblenou que va muntar amb l'assessorament de Barcelona Activa.

Els inicis no van ser fàcils i va haver de recórrer als estalvis i a l'ajuda de mare i germana per poder mostrar la seva primera col·lecció, però la perseverança va aconseguir que l'Hotel W Barcelona confiés en ella per dissenyar els uniformes de les seves hostesses. Capficada a triomfar amb una marca made in Barcelona donant feina a tallers locals, Posa assegura que la seva dedicació és total i també una miqueta absorbent. "A vegades intento no mirar el correu electrònic el cap de setmana, perquè potser hi ha alguna cosa important que no puc resoldre i em poso més nerviosa. Deixo els e-mails per dilluns", assegura la jove emprenedora.

"Jo vaig ser audaç"
Embarassada i mare amb 27 anys, Boza assegura que va ser audaç. Coneixia el terreny on es movia i era conscient de les seves capacitats professionals. "No pots ser temerària. Has de tenir habilitats, coneixement, experiència i circumstàncies. De vegades s'és molt arriscat, perquè cal saber que t'has d'enfocar en un projecte en el qual sàpigues de què tracta i que sàpigues què fer", afirma. Des d'aquesta situació és com va engegar la seva empresa de comunicació, un model de negoci que ha crescut amb els anys i del que ara es planteja la seva expansió internacional. "El repte és un dia poder dir que no sabia que treballar tant pogués ser tan divertit i em fes tan feliç", afirma Boza. Una reflexió que es plantegen cada dia pel camí emprenedor que un dia van encetar.