Amenaça a l'empresa familiar: la desafecció

Jordi Tarragona exposa els possibles motius de l'oposició de les noves generacions a fer-se càrrec del negoci familiar

La desafecció és un dels dimonis de l'empresa familiar | iStock La desafecció és un dels dimonis de l'empresa familiar | iStock

Aquesta història és totalment fictícia. Qualsevol semblança amb la realitat és pura coincidència. Està treta del llibre Ángeles y demonios de la familia empresaria. Manel veu amb satisfacció com el negoci de metal·listeria que ell va fundar ha prosperat amb els seus dos fills. Però li preocupa la continuïtat. Té quatre néts: Maria, de 32 anys, és metge a l'hospital; Joan, de 31, ha estudiat periodisme i fa de reporter freelance a Sud-Amèrica; Anna és mestra com la seva parella i mai no ha volgut saber res del món empresarial; i Alfons, de 27 anys, ha estudiat ADE i porta treballant a l’empresa des que començà el batxillerat.

Alfons ha comunicat a la família que el món de l’empresa, ara que el coneix de veritat, no l'atreu. Que les preocupacions per pagar nòmines, atendre comandes i negociar amb els bancs crea unes tensions vitals i familiars que ha viscut i que no vol per a ell. Diu que el que realment li agrada és l'art i la justícia social. Vol viure de la música gràcies a la carrera de violí, que va estudiar per insistència de la seva mare, col·laborant amb la ONG Música per la Pau; i si tot va bé, guanyar uns diners extres amb la seva altra afició: la pintura.

Manel no entén què ha passat. “Han tingut de tot gràcies al negoci. Els seus pares i jo ens hem deixat la pell per ells i ara ningú vol saber res del negoci. "Haurem de vendre’l o tancar-lo”, li diu a la seva dona. Aquesta li contesta: “És natural, el que volen és ser feliços i viatjar per conèixer món. No volen haver de treballar els dissabtes i quasi no tenir vacances, com nosaltres i els nostres fills. El món canvia”.

Més info: El dimoni de la confusió

Aquesta breu història ens presenta el cinquè dels pecats capitals de la família empresària: la desafecció, que crea desinterès per l’empresa familiar. Allunya els que no hi treballen, sobre tot a les persones de la següent generació. Les noves generacions tenen un nivell de formació i coneixement del món molt més amplis que les precedents. El ventall de possibilitats que tenen és incomparablement més extens. És molt possible que el seu domicili fins i tot estigui a un continent diferent que el de l’empresa familiar.

Les noves generacions tenen un nivell de formació i coneixement del món molt més amplis que les precedents; el ventall de possibilitats és incomparablement més extens

Tot això, afavoreix la desafecció respecte a treballar a l’empresa familiar i també a ser-ne propietari. I pot venir afavorit per una concepció de la vida en què la felicitat s'ha d'assolir sense sacrifici. Aquesta desafecció pot veure’s afavorida per una transmissió centrada, potser de forma inconscient, en els inconvenients de l’empresa familiar. Si els eventuals continuadors han viscut empipades, preocupacions, desvetllaments, mals humors i dedicacions excessives dels antecessors per l’empresa en el dia a dia familiar, potser es decanten per no ser empresaris. "Qui vol aquesta forma de vida?", poden pensar.

Els afegits, és dir, els parents per afinitat (o polítics) poden ser portadors, potser de forma inconscient, del virus de la desafecció. Aquest dimoni s’ha d’atacar quan planta la llavor; fer-ho quan ja ha crescut és molt difícil.

Més informació
L'oblit de les farines
El pecat capital més perillós: la incomunicació
L'ADN no garanteix l'herència empresarial
Avui et destaquem
El més llegit