
08
d'Agost
de
2013
Act.
08
d'Agost
de
2013
En la definició de qualsevol bon líder no poden faltar-hi les habilitats comunicatives, tan públiques com interpersonals. Però una cosa són els perfils idíl·lics i una altra la realitat. La comunicació sol ser l'assignatura pendent entre els directius però, per sort, és una habilitat que s'entrena. Una de les millors maneres de fer-ho pot ser a través del teatre.
"El teatre ensenya a comunicar i aporta moltes altres habilitats", assegura Toni Alcalde, cofundador de L'artsabercomunicar. Format sobre els escenaris, Alcalde va introduir els conceptes del teatre en els centres de recursos per a dones, treballant la comunicació en casos d'abusos, i preparant entrevistes de feina a Barcelona Activa, on va veure el potencial de la disciplina en el món empresarial. "Es treballa el lideratge, la generació de dinàmiques de grups i resolució de conflictes a través del plantejament d'escenaris", explica el professor.
Comunicació verbal i corporal
El mètode proposat per L'artsabercomunicar es basa en el plantejament de situacions per resoldre les problemàtiques que necessiti el client. En el cas de la comunicació, el més demandat sol ser respondre a situacions de comunicació en públic. "S'ha de treballar la projecció de la veu, la seguretat i la velocitat del discurs, però també s'ha d'aprendre a tenir concepció de l'espectacle", argumenta Alcalde.
Aquesta "concepció de l'espectacle" es basa en un únic paràmetre: entendre al públic que es té al davant. "Quan parlem tendim a no atendre a la reacció del públic, simplement tenim un guió que seguim fins el final; si aprenem a fer-ho, millora la comunicació verbal, però també la corporal, que acaba sent el 70% del missatge", assegura Alcalde.
Amb el teatre es treballa per prendre consciència del propi cos i expressar-se en coherència amb el missatge a transmetre. "Totes les decisions que prenem tenen un punt emocional, i així les hem de transmetre".
Dinàmiques per a situacions dins l'empresa
El teatre és un camp ric en exercicis. Des de la improvisació fins a la reproducció d'escenes clàssiques. A L'artsabercomunicar investiguen sobre les necessitats del client i, a partir dels resultats, plantegen improvisacions dirigides per treballar-les. "Solen ser qüestions com la resolució de conflictes, la comunicació interdepartamental o el desenvolupament de la creativitat; el teatre és ideal per aquestes qüestions, ja que ajuda a crear sinèrgies i a trencar les barreres mentals que obstaculitzen la creativitat", descriu l'empresari.
Però l'objectiu no és només treballar les habilitats a l'aula, sinó també mostrar exercicis extrapolables a la vida real. "Els departaments de Recursos Humans ja han posat en marxa role plays a l'estil del Mètode Gronholm per la selecció de personal, però també hi ha mètodes d'escolta activa del client per incrementar la capacitat de venda dels comercials".
Humor per superar la inseguretat
Improvisacions, debats, discursos,... els exercicis són il·limitats, però tots ells tenen en comú un element moltes vegades oblidat en el món empresarial: l'humor. "És l'oli del motor de la comunicació", assegura Alcalde, que creu que és l'element que permet superar la timidesa i generar noves dinàmiques comunicatives. "És fabulós pel treball en equip i dóna seguretat per superar situacions de por com parlar en públic".
"El teatre ensenya a comunicar i aporta moltes altres habilitats", assegura Toni Alcalde, cofundador de L'artsabercomunicar. Format sobre els escenaris, Alcalde va introduir els conceptes del teatre en els centres de recursos per a dones, treballant la comunicació en casos d'abusos, i preparant entrevistes de feina a Barcelona Activa, on va veure el potencial de la disciplina en el món empresarial. "Es treballa el lideratge, la generació de dinàmiques de grups i resolució de conflictes a través del plantejament d'escenaris", explica el professor.
Comunicació verbal i corporal
El mètode proposat per L'artsabercomunicar es basa en el plantejament de situacions per resoldre les problemàtiques que necessiti el client. En el cas de la comunicació, el més demandat sol ser respondre a situacions de comunicació en públic. "S'ha de treballar la projecció de la veu, la seguretat i la velocitat del discurs, però també s'ha d'aprendre a tenir concepció de l'espectacle", argumenta Alcalde.
Aquesta "concepció de l'espectacle" es basa en un únic paràmetre: entendre al públic que es té al davant. "Quan parlem tendim a no atendre a la reacció del públic, simplement tenim un guió que seguim fins el final; si aprenem a fer-ho, millora la comunicació verbal, però també la corporal, que acaba sent el 70% del missatge", assegura Alcalde.
Amb el teatre es treballa per prendre consciència del propi cos i expressar-se en coherència amb el missatge a transmetre. "Totes les decisions que prenem tenen un punt emocional, i així les hem de transmetre".
Dinàmiques per a situacions dins l'empresa
El teatre és un camp ric en exercicis. Des de la improvisació fins a la reproducció d'escenes clàssiques. A L'artsabercomunicar investiguen sobre les necessitats del client i, a partir dels resultats, plantegen improvisacions dirigides per treballar-les. "Solen ser qüestions com la resolució de conflictes, la comunicació interdepartamental o el desenvolupament de la creativitat; el teatre és ideal per aquestes qüestions, ja que ajuda a crear sinèrgies i a trencar les barreres mentals que obstaculitzen la creativitat", descriu l'empresari.
Però l'objectiu no és només treballar les habilitats a l'aula, sinó també mostrar exercicis extrapolables a la vida real. "Els departaments de Recursos Humans ja han posat en marxa role plays a l'estil del Mètode Gronholm per la selecció de personal, però també hi ha mètodes d'escolta activa del client per incrementar la capacitat de venda dels comercials".
Humor per superar la inseguretat
Improvisacions, debats, discursos,... els exercicis són il·limitats, però tots ells tenen en comú un element moltes vegades oblidat en el món empresarial: l'humor. "És l'oli del motor de la comunicació", assegura Alcalde, que creu que és l'element que permet superar la timidesa i generar noves dinàmiques comunicatives. "És fabulós pel treball en equip i dóna seguretat per superar situacions de por com parlar en públic".