• Empresa
  • Només 1 de cada 3 empreses familiars han planificat el seu relleu generacional

Només 1 de cada 3 empreses familiars han planificat el seu relleu generacional

Consultores com Family Business Solutions adverteixen sobre les dificultats de continuïtat d'aquest tipus de negocis de cara al futur

Les empreses familiars tenen un índex de mortalitat més alt | iStock
Les empreses familiars tenen un índex de mortalitat més alt | iStock
Redacció VIA Empresa
Barcelona
25 de Setembre de 2024
Act. 25 de Setembre de 2024

L'Institut de l'Empresa Familiar ha advertit en el seu darrer informe que només 1 de cada 3 empreses familiars ha planificat el relleu generacional. La xifra és més gran entre les companyies que formen part d'aquesta institució (54,7%) que entre les empreses que no en són membres (només el 24,2% ha planificat el seu relleu).

 

Una problemàtica que cada cop preocupa més. De fet, consultores d'empreses familiars, com ara Family Business Solutions, s'han fet ressò d'aquestes dades amb motiu del Dia Internacional de l'Empresa Familiar (5 d'octubre) per alertar de les dificultats de continuïtat d'aquest tipus de negocis.

 

“Les empreses familiars tenen uns índexs de mortalitat més elevats que la resta dels negocis, en bona part a conseqüència de les dificultats de barrejar la família amb els negocis i a causa dels problemes que sorgeixen al si de la família en traspassar l'empresa a la generació següent”, argumenta Ricard Agustín, consultor d'empreses familiars i fundador de Family Business Solutions. Les estadístiques indiquen que només el 33% de les empreses familiars espanyoles aconsegueix transmetre's a la segona generació de la família i que només el 13% arriba a la tercera generació.

La planificació, el deure pendent

L'assignatura pendent de la majoria de les empreses familiars continua sent planificar adequadament la successió. “El relleu generacional és encara el taló d'Aquil·les de les empreses familiars del país. La generació sortint normalment vol transmetre el negoci a la següent generació de la família perquè continuï amb el llegat familiar, però li costa trobar el moment de preparar la sortida del negoci i de planificar com cedirà les regnes de l'empresa als fills, ja sigui per mandra, perquè entren en joc les emocions familiars o perquè és un assumpte complex i delicat i abordar-ho significa obrir la capsa de pandora dels conflictes familiars”, assenyala Agustín.

El Protocol familiar és un instrument legal que cal elaborar a mida de cada família empresària i mitjançant el consens de tots els membres de la família implicats

Tot i això, el fundador de Family Business Solutions assegura que cada vegada hi ha més conscienciació sobre la necessitat de preparar el relleu generacional i de regular la relació família-empresa-propietat en un Protocol familiar per aconseguir traspassar el negoci amb èxit a la següent generació, sense afectar l'eficàcia empresarial ni perjudicar l'harmonia familiar. En concret, Agustín assenyala que hi sol haver un augment de consultes relatives al Protocol familiar després dels períodes en què es comparteix més temps amb la família, que són la tornada de les vacances d'estiu i després de Nadal, períodes durant els quals solen augmentar els frecs i els conflictes familiars.

El Protocol familiar és un instrument legal que cal elaborar a mida de cada família empresària i mitjançant el consens de tots els membres de la família implicats. “L'èxit d'un Protocol familiar rau en com s'ha gestat, si s'ha alineat l'estratègia empresarial i la familiar (les expectatives dels signants) i si posteriorment s'utilitza com una eina de treball en la presa de decisions que impliquen la família i l'empresa o, per contra, es deixa oblidat en un calaix”, conclou Agustín.