Dit i fet: què fan les empreses pel medi ambient?

VIA Empresa analitza quines són les actuacions de Gas Natural Fenosa, Ricoh, Seat i el Port de Barcelona per garantir la sostenibilitat de l'entorn

Les empreses mostren el seu compromís amb el medi ambient. | iStock Les empreses mostren el seu compromís amb el medi ambient. | iStock

Fa més de 40 anys que el 5 de juny se celebra el Dia Mundial del Medi Ambient. Aquest 2018, el lema és “sense contaminació per plàstics” i el gran amfitrió és l'Índia. Per passar de la teoria a la pràctica, VIA Empresa s’ha posat en contacte amb quatre grans empreses molt vinculades a Catalunya com són Gas Natural Fenosa, Ricoh, Seat i el Port de Barcelona per tal de conèixer de primera mà què fan i què volen seguir fent pel medi. De les bones intencions de cara al futur al compromís i les actuacions d’avui.  

Gas Natural per terra, mar i aire

Gas Natural Fenosa està present en tots els esglaons de la cadena energètica sovint molt vinculada al medi ambient. La seva estratègia té horitzó 2020 i busca contribuir a la sostenibilitat mediambiental tant d'operacions com de clients a través d'un "ús eficient de recursos energètics, protecció del medi i innovació de disseny de productes i serveis". 

En aquest sentit, el subdirector de medi ambient de la multinacional, Iban Chico, ha assegurat que "això que podria quedar-se en bones intencions, ho materialitzem en actuacions concretes en clima i aire, aigua, capital natural i economia circular". És a dir, quatre eixos connectats amb un mateix objectiu: protegir el medi.

Chico: "Podria quedar-se en bones intencions, però ho materialitzem en actuacions concretes en clima i aire, aigua, capital natural i economia circular"

Chico explica a VIA Empresa que en matèria de canvi climàtic, Gas Natural Fenosa redueix les emissions de les seves operacions alhora que incrementa la presència d'energia renovable o l'ús de gas natural a la recerca també de guanyar eficiència (més serveis i productes sostenibles amb menys energia). 

Objectiu 2030: reduir un 17,8% les emissions de CO2

"Posem molt en relleu el gas renovable, volem que sigui una realitat i una modalitat", ha afegit. Es pot obtenir a través de fonts renovables, ja sigui per residus sòlids urbans en descomposició, residus alimentaris o excedents d'energies renovables. Alhora, Gas Natural també utilitza noves eines de gestió com el carbon pricing (posar un preu a l'emissió de carboni) o el càlcul de la petjada ambiental i de carboni. 

Voluntaris de Gas Natural Fenosa treballant a Tarragona | Cedida

Voluntaris de Gas Natural Fenosa treballant a Tarragona. | Cedida

A tall d'exemple, l'aigua reciclada suposa més del 29% de l'aigua de la companyia i l'objectiu fins a 2030 és reduir un 17,8% les emissions de C02 respecte a les de 2012. Segons Chico, "són reduccions molt importants però no poden ser radicals perquè això generaria un sobrecost que no només afecta el sistema sinó també al client".

Més info: "Les dones estan adaptades a l'economia circular"

De l'acord de París amb 144 països contra el canvi climàtic, es vol arribar a un escenari de "baixa dependència" del carboni durant el 2050 de la mà de les renovables i l'eficiència energètica. Gas Natural admet que ja està preparant la seva activitat per a una futura regulació i ho fa amb innovació de producte i servei. "Com li donem un impuls al gas renovable perquè sigui una realitat en poc temps? Amb la innovació que abarateix costos i genera menys impacte", ha afegit. 

Les tres P de Ricoh

En tres P i en anglès: persones, planeta i profit (beneficis). La responsable de RSC de Ricoh a Espanya i Portugal, Laura Rodríguez, ha explicat que "tot el negoci s'articula en funció de les tres P i la innovació és cada vegada més sostenible". Això inclou des de la fabricació del producte fins a l'equip comercial o el reciclatge.

Més concretament, la multinacional tecnològica té tots els seus equips en mode d'hibernació i només s'activen quan s'apropa la persona que vol imprimir, l'energia de les oficines és de fonts renovables o no hi ha papereres sinó centres de reciclatge. Alhora, ha llançat una flota de 200 vehicles de GLP híbrids i elèctrics per reduir un 32% les seves emissions de C02

Rodríguez: "Tot el negoci s'articula en funció de les tres P i la innovació és cada vegada més sostenible"

De fet, tots els Ricoh d'arreu del món s'han marcat com a objectiu reduir les emissions en un 87,5% fins a 2050. Tot plegat es decideix a escala global però també per països gràcies als comitès de sostenibilitat on hi ha representants de totes les línies de negoci. "Volem centrar-nos en la col·laboració empresarial que és la forma de canviar les maneres de treballar", ha reivindicat Rodríguez.

Ricoh ajuda a transformar-se i ja viu la seva pròpia transformació: més tecnologia, més treball remot, més talent, més desplaçaments i menys CO2. La responsable de RSC a Espanya i Portugal defensa que "no és que la tecnologia hagi de transformar la forma de treballar sinó que la forma de treballar ja ha canviat i s'han d'habilitar els espais de treball". No hi falten pantalles interactives, serveis de cloud o espais oberts. Una nova proposta de valor que integra tecnologia, persones i espais.

La factoria sostenible de Seat

Seat també té la seva pròpia estratègia. Lluny de conformar-se complint la normativa i l'expedient, el primer productor de vehicles del conjunt d'Espanya vol marcar tendència dins el sector amb projectes com l'Ecomotive Factory que redueix l'impacte de la producció industrial en el medi. Un cop superades amb escreix les expectatives inicials d'arribar al 25%, el seu nou objectiu és assolir una disminució del 50% d'aquest impacte (energia, CO2, aigua, residus i compostos orgànics volàtils) de cara al 2025 en comparació a 2010. 

La seva particular lluita contra el canvi climàtic inclou el respecte al medi, l'eficiència mediambiental durant el cicle de vida, les tecnologies del combustible, el compliment i el suport al desenvolupament legislatiu, la formació i la motivació personal i la seguretat vial. A més, Seat al Sol és la planta d'energia fotovoltaica solar de la companyia a Martorell i la més gran d'Europa amb més de 276.000 metres quadrats que permeten estalviar 17 milions de kWh. 

Seat al Sol és la planta d'energia fotovoltaica solar de la companyia a Martorell i la més gran d'Europa

Hi ha exemples de tot tipus: recuperació d'energia tèrmica de gasos residuals de forns de pintura per generar aigua sobreescalfada, implementació d'il·luminació LED per interiors i exteriors de tallers o nous sistemes de transport automatitzat així com millor aïllament a les parets i els sostres o optimització de la temperatura en processos de tractament de superfícies, entre d'altres.

De fet, els models Ibiza i Arona de Seat es presenten com dos referents en la protecció del medi ambient gràcies a noves prestacions en la reducció d'emissions en motors de combustió i tecnologies alternatives de propulsió.

L'interior d'un cotxe de Seat. | Cedida

L'interior d'un cotxe de Seat. | Cedida

Durant la reunió anual del Cercle d'Economia a Sitges, el president de Seat, Luca de Meo, va llançar el seu particular pronòstic (amb terminis) sobre el futur dels automòbils: "En dos o tres anys hi haurà cotxes elèctrics accessibles, en cinc o sis anys estaran connectats al 5G i en un màxim de 10 anys, hi haurà cotxes autònoms que circularan pels carrers". La seva previsió inclou llançar 80 models elèctrics fins al 2025.

El Port de Barcelona més endollat

El Port de Barcelona també es mou per terra, mar i aire. Tant és així que durant el 2016 l'entitat va presentar un pla de millora de la qualitat de l'aire on s'apliquen 53 actuacions, entre les quals destaquen la promoció del gas natural liquat com a combustible per a vaixells, camions i maquinària de terminal (redueix un 80% les emissions de diòxid de nitrogen), l'electrificació de tota la flota de vehicles per a l'horitzó 2020 (a finals de 2017 s'hi van invertir al voltant d'un milió d'euros) així com l'aplicació de bonificacions per als vaixells energèticament més eficients. 

“Durant les darreres dues dècades hem estat un port pioner en matèria ambiental i tenim la ferma voluntat de seguir sent capdavanters. Som conscients que la nostra responsabilitat com a empresa pública és liderar el canvi cap a un model més sostenible”, va assegurar llavors l'encara president del Port de Barcelona, Sixte Cambra

Més info: El Port de Barcelona s'endolla a la mobilitat sostenible

Des de 1996, el Port de Barcelona està endollat a la mobilitat sostenible i cada vegada ho està més gràcies el ferrocarril, el short sea shipping (SSS), el control ambiental de totes les obres que promou, la xarxa de vigilància de la qualitat de l'aire, la regulació de la manipulació dels sòlids a granel o el seguiment d'emissions a l'atmosfera. Tot suma a tota vela. 

Tal com va defensar l'exministra francesa i gran impulsora de l'Acord de París, Segolène Royale, en un Cornellà Creació: "Tenim la gran responsabilitat de lluitar contra la gran xacra de l'escalfament global”. Amb el canvi climàtic no es juga. 

Més informació
Com anar de Barcelona a Madrid per 20 euros?
Leyre Olavarría (Seat): "Blablacar és un competidor més directe que Tesla"
El Cercle s'obre amb censura
Avui et destaquem
El més llegit