
Aurelio Moles Garcés era un perfumista que va emprendre el seu propi negoci en una habitació al barri de Les Corts de Barcelona. Era el 1953 i només utilitzava una petita balança i les provetes i pots amb les matèries primeres per a crear noves fragàncies. És l'origen d'Esencias Moles, que setanta anys després és un referent internacional en el món de les fragàncies, amb presència a més de seixanta països i uns vint milions d'euros de facturació.
"La nostra obsessió és ser un referent en creació, innovació tecnològica i qualitat", resumeix Alex Moles, director general i tercera generació de l'empresa.
D'una petita habitació a un gran laboratori
Aurelio Moles creava les seves pròpies fragàncies i les distribuïa per Catalunya i l'Estat espanyol en l'àmbit de la perfumeria i la saboneria. "No hi havia moltes més aplicacions per a les fragàncies", explica Àlex Moles, que reivindica que avui dia les olors juguen un paper imprescindible en molts productes que utilitzem.
"Les fragàncies van dirigides cap a un dels sentits del cos humà, molt relacionat amb la memòria i les emocions. Estem parlant d'un valor afegit subjectiu, que també ens ajuda a poder fer els productes més atractius i més agradables i crear marca", emfatitza.
El negoci de l'Aurelio va anar creixent i amb els anys es va traslladar en un local de dues plantes, on ja hi havia més espai dedicat a la producció i a les oficines. Fins que als anys 80 es va fer el salt definitiu a Cervelló, en una nau on Esencias Moles ha anat basant la seva expansió i avui dia compta amb una planta de 6.000 metres quadrats.
De Cervelló al món
"Sempre hem mirat molt a la internacionalització", subratlla l'Àlex. Un punt clau va ser als anys 90, quan la família Guirro entra a l'empresa i posa Llatinoamèrica i l'Orient Mitjà i el nord d'Àfrica com a objectius preferents. Llavors, Esencia Moles ja treballava en els quatre grans àmbits que manté: perfumeria fina, higiene personal, ambientació i productes de neteja.
L'Àlex destaca que van entomar la internacionalització amb el convenciment que el seu producte tindria èxit per tot el coneixement acumulat, la qualitat i la seva manera de treballar. I així ha estat fins a dia d'avui, amb centres de producció propis a Argentina i Uruguai i vendes a més de seixanta països des del Carib fins a l'Àsia.
Moles: "Un dels nostres valors és l'escolta activa al client"
Esencias Moles s'ha destacat sempre per oferir un servei molt personalitzat als seus clients, entre els que es troben les grans marques de productes de neteja, sabons, perfums o ambientadors que podem trobar a qualsevol supermercat. "Un dels nostres valors és l'escolta activa al client", apunta l'Àlex, que ho resumeix de manera concisa: "Fem de les necessitats dels clients, les nostres necessitats".
Com que Esencias Moles no és una marca visible, tenen clar que l'èxit dels seus clients és el seu èxit: "Això fa que la relació sigui molt estreta". A aquest tarannà se li suma l'aposta continuada per la innovació, la recerca i el desenvolupament, també col·laborant amb universitats i centres de recerca. Tot plegat per oferir solucions i fragàncies personalitzades a cada client i per a cada país, ja que cada àrea geogràfica té unes tendències olfactives diferenciades. Per Àlex Moles, aquest suport a tota mena de clients, és un "luxe" de la seva feina.
El perfumista
Tot i que han passat set dècades i el món ha canviat molt, l'ofici del perfumista, com ho era l'Aurelio Moles, es manté valorat a l'empresa. "Tenim uns perfumistes que són uns artistes", celebra l'Àlex. No només han de crear fragàncies, sinó que han d'entendre les necessitats dels clients, els gustos dels mercats, les regulacions i els costos: "És una barreja molt complexe".
"El sector és fantàstic, perquè podem tenir incidència i ajudar moltes marques a posicionar-se millor", conclou l'Àlex, que té clar que les fragàncies són meravella que evoquen records i emocions" arreu del món.