TikTok i Twitch: Com rendibilitzar les dues xarxes socials del moment

Les dues plataformes sumen cada dia més adeptes i es posicionen com a líders de l'entreteniment pel públic jove

El logo de Twitch | EP El logo de Twitch | EP

La irrupció de TikTok al panorama digital demostra que l'interès per aquesta xarxa social per part dels usuaris és cada vegada més gran. Tot apunta que la plataforma xinesa té al davant un futur prometedor: TikTok va ser l'app mòbil més descarregada el 2019 i el 2020 (any en què va explotar de manera exponencial a causa del context pandèmic, segons l'Estudi de Xarxes Socials 2021).

El mateix informe confirma que actualment els usuaris de l’aplicació duren connectats a la plataforma uns 46 minuts al dia. Això es tradueix en una mitjana de més de 500 visualitzacions a tiktoks (vídeos publicats a TikTok) cada dia. A més, les previsions pel canal són superar els 1,5 bilions d'usuaris el 2022, segons apunta Social Media Today. Això suposaria que TikTok se situaria al lloc número 4 de les xarxes socials més utilitzades del món, només per darrere de Facebook, WhatsApp i Instagram. És un èxit rotund de l'app, tenint en compte el seu curt temps de vida.

Un factor important a tenir en compte amb TikTok és l'edat mitjana dels usuaris: majoritàriament l'app destaca per tenir un públic jove d’entre 16 i 24 anys (generació Z) que suposa gairebé el 70% del total dels usuaris. Atreure aquest rang d'edat és complex i començar a fidelitzar-lo és actualment una inversió a llarg termini que les empreses haurien d'aprofitar (sempre que el públic objectiu sigui similar al de la xarxa social).

Davant d'aquest context, quines són les oportunitats de negoci que es presenten per una empresa? L'entorn de TikTok esdevé cada vegada més un ecosistema més brand friendly on les marques poden executar campanyes publicitàries de forma senzilla a través d'anuncis de branding, visibilitat i captació de leads.

Per a treure el màxim profit de la plataforma com a empresa i impactar els usuaris de la teva marca o producte, és recomanable seguir els passos següents:

  1. Analitza si el públic objectiu de la teva marca es troba a la plataforma.
  2. Registra un compte de TikTok per a la teva marca amb un perfil d'empresa.
  3. Completa el perfil de la teva marca a TikTok i optimitza'l al màxim.
  4. Planifica una estratègia de continguts per a la teva marca a TikTok i inclou hashtags per a viralitzar el teu contingut.
  5. Complementa el contingut amb una campanya de publicitat a través de TikTok Ads per a empreses.
  6. Monitoreu i feu seguiment dels resultats per a mesurar l'èxit de les campanyes de la vostra empresa.

El punt de partida més bàsic no és cap altre que dotar el perfil de la marca de tota la informació necessària que resulti d'interès per al client potencial, com ara l'accés a la pàgina web del negoci mitjançant la biografia del perfil o la nova funcionalitat de Shopping, que ha introduït la plataforma recentment. Ambdues opcions serveixen per apropar la marca i els seus productes a la vostra audiència.

La plataforma es troba en un moment de baixa saturació en l’àmbit de la publicitat i de poca competitivitat en quant a perfils d'empresa, per la qual cosa hi ha poca competència al canal. A més, el nivell d'interaccions i engagement que assoleixen les publicacions de TikTok és alt. Tot això fa que sigui el moment òptim perquè les empreses comencin a utilitzar Tik Tok i aprofitar les opcions que brinda l'aplicació.

Twitch: a la conquesta de la TV tradicional

Quan pensem en una plataforma de streaming de vídeo en directe automàticament ens ve a la ment una companyia: Twitch. L'empresa creada el 2011 per Justin Khan i Emmett Shear i adquirida per Amazon el 2014 ha aconseguit consolidar-se dins del seu sector com el canal per excel·lència pel que fa a retransmissions de vídeo en directe, especialment dins del sector dels videojocs i eSports. No hi ha dubte que Twitch és la primera opció per la majoria dels gamers i que els seus directes aconsegueixen captar l'atenció de centenars de milers d'espectadors cada dia.

La plataforma de streaming compta actualment amb més de 38 milions de visites mensuals i més de 20 milions de jugadors. Cada visitant destina, de mitjana, 1,5 hores a Twitch cada dia.

Es tracta d'una eina que en l’actualitat encara es troba en fase de creixement com a plataforma, per la qual cosa la tendència creixent del canal continuarà mantenint-se durant els anys vinents. El que va començar com una plataforma estrictament del sector dels videojocs, actualment ha anat mutant cap a un nou espai per l'entreteniment en directe i les retransmissions de tota mena.

El més sonat recentment és l'èxit d'Ibai Llanos a les Campanades d'aquest any, que han estat a prop de duplicar les de l'any anterior. Fa just un any, The Grefg, un altre dels nous streamers més internacionals, va batre el seu propi rècord aconseguint 2,5 milions d'espectadors simultanis al canal.

Però quin és el secret del seu èxit? I el que és més important, com podem explotar Twitch des de l'empresa? Quines possibilitats publicitàries ofereix? Aquestes són algunes de les més destacades:

  1. Entrevistes. Són una de les millors maneres d’obtenir trànsit a Twitch i guanyar més subscriptors. Si algun dels convidats és un influencer que tingui una base de seguidors gran, encara tens més paperetes d'assolir l'objectiu més ràpidament.
  2. Esdeveniments a través de Twitch. Per a augmentar la notorietat de la teva marca, el millor és crear un esdeveniment a través de Twitch on s'ofereixi contingut relacionat amb aquesta.
  3. Webinars. Crear una retransmissió sobre una temàtica concreta, combinada amb entrevistes, debats i preguntes obertes amb la comunitat de Twitch és un gran encert per a aconseguir seguidors i fer créixer el canal.
  4. Formats publicitaris. Twitch ofereix molts formats diferents del terreny publicitari. Aquests apareixen durant les diferents retransmissions dels usuaris.
  5. Patrocinis. Una altra de les opcions que ens ofereix la plataforma consisteix a arribar a un acord amb el propietari d'un canal per a poder promocionar alguna cosa durant la seva retransmissió, igual que fan constantment influencers com Ibai Llanos en forma de product placement, com si es tractés de la televisió. Pot ser en forma de menció, incloent-hi un logo o regalant productes durant el vídeo.

L'opció òptima per la teva marca o empresa dependrà de l'objectiu a aconseguir i del tipus de públic al que vulguis arribar, però el que sí que és cert és que no pots deixar passar l'oportunitat d'endinsar-te a Twitch i provar totes les possibilitats que ofereix un mitjà en constant transformació i creixement que suma cada dia més adeptes.

Més informació
Judicis, prejudicis i màrqueting
L’altra invasió russa
Innovació: veure més enllà del nostre temps
Avui et destaquem
El més llegit