La falta d’espai logístic amenaça el comerç electrònic

El 78% dels consumidors deixa de comprar en una empresa si rep un producte tard o incomplet per tercera vegada

El parc logístic de la Zona Franca de Barcelona El parc logístic de la Zona Franca de Barcelona

L’auge del comerç electrònic dispara la contractació d’espais logístics, que va assolir un nivell de contractació de 665.000 metres quadrats a Barcelona durant el 2018, una xifra rècord que significa un increment del 44,3% respecte a l’any anterior. Segons dades de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), les vendes per internet creixen a un ritme interanual del 27,2%, i ja mouen 21.800 milions d’euros a l’Estat espanyol.

Més info: L''ecommerce' catapulta la contractació logística cap al rècord a Barcelona

Fenòmens de màrqueting com el Divendres Negre (Black Friday) o el Ciberdilluns (Cyber Monday) van donant lloc a la necessitat d’una infraestructura logística de grans dimensions, fet que obliga les grans distribuïdores a ampliar contínuament les instal·lacions.

El professor dels Estudis d’Economia i Empresa de la UOC Xavier Budet assegura que "la celeritat és un factor clau de les cadenes de subministrament actuals", i que és precisament per aquest motiu que "els operadors logístics es van situant més a prop dels seus clients". No obstant això, l’Associació de Promotors de Catalunya (APCE) i la consultora immobiliària Forcadell alerten de la poca disponibilitat de naus industrials als llocs on la demanda és més elevada, com Barcelona i Madrid. "Si el creixement de les compres en línia segueix el ritme dels darrers anys, arribarem a un punt en què no hi haurà prou espai urbà i es produirà un col·lapse de les comandes", assegura el professor dels Estudis d’Economia i Empresa de la UOC Josep Maria Català.

Solucions per mantenir el negoci

Segons un informe de Zetes, avui dia les empreses líders del mercat només tarden vint minuts a preparar un encàrrec i garanteixen un lliurament complet en el primer intent. Ara bé, una saturació dels lliuraments —lligada a un augment dels temps de lliurament— posaria les companyies entre l’espasa i la paret, tenint en compte que el 78% dels consumidors deixa de comprar en una empresa si rep un producte tard o incomplet per tercera vegada. Serà necessari, doncs, trobar solucions alternatives.

Català assegura que l’ús de les dades massives podria ser una solució a la falta d’espai logístic, ja que "permetria l’especialització dels magatzems segons el barri on siguin i factors com la renda per capita, el volum comprat, el temps de reposició o els productes més demanats per zona, hores i tipus de comprador". Analitzar les dades de les comandes també permetria guanyar més espai per a les mercaderies. "Es podrien oferir descomptes en els productes amb menys rotació o bé es podrien traslladar a les naus de fora la ciutat per a prioritzar l’emmagatzematge dels productes més venuts", exemplifica Català.

Un dels grans reptes dels lliuraments de compres electròniques és l’impacte mediambiental, ja que les principals ciutats europees comencen a restringir l’entrada de vehicles contaminants. "Caldrà buscar alternatives més respectuoses amb el medi ambient, com ara els vehicles elèctrics o altres mitjans de transport com el patinet o la bicicleta", exemplifica Budet. Català hi coincideix, i assegura que en un futur també es podria optar per «l’ús dels drons", encara que actualment la legislació no ho permet.

Més informació
El vídeo és l'estrella de l''ecommerce'
L'ecommerce' portuari accelera el sector logístic
L’última milla i la sostenibilitat, els reptes de l’’ecommerce’
Avui et destaquem
El més llegit