Mantenir la cultura emprenedora al llarg dels anys és clau per no perdre el rumb de la startup | iStock
Mantenir la cultura emprenedora al llarg dels anys és clau per no perdre el rumb de la startup | iStock

L’esperit emprenedor, la brúixola per escalar

Mantenir la cultura i la visió de l’empresa al llarg dels anys és clau per innovar sense perdre el rumb, i més quan s'emprèn des de qualsevol lloc del món

Tothom coneix la història de com HP va néixer en un garatge de Palo Alto, a Califòrnia. I la d’Ebay? Va ser un experiment del seu fundador Pierre Omidyar el 1995 per veure si podia vendre alguna cosa per Internet i es va sorprendre quan un usuari li va comprar un làser trencat perquè ho col·leccionava. Més a prop nostre, Holaluz va néixer amb el clar objectiu de crear una energètica verda. “Ara bé, encara que la història del relat verd és bonica, sempre hi ha birres en tot inici d’una startup”, bromeja la seva CEO i fundadora, Carlota Pi. Que tenen en comú aquests tres exemples? Que l’esperit i cultura que els va fer iniciar un projecte emprenedor en els seus inicis el segueixen mantenint tot i el pas dels anys.

Més info: La cultura d'empresa, factor de competitivitat

Una cultura que és essencial que es transmeti a tots els treballadors de la companyia perquè no quedi en l’oblit. “A les nostres oficines, a cada cantonada, hi ha una rèplica de la nostra cultura”, afirma Carlota Pi durant el cinquè aniversari del Startup Grind Barcelona. I és que per a l’emprenedora, la visió de l’empresa ha d’arribar a tot el seu equip, ja que són les potes que aguanten la companyia. “Una de les característiques d’una startup és que el creixement ha de ser molt ràpid. No pots perdre temps i per això has de confiar amb el teu equip”, assenyala la CEO de Red Points, Laura Urquizu. Per a l’empresària, s’ha de seleccionar un equip que estigui alineat amb el CEO i amb l’estratègia i la visió de la companyia.

Carlota Pi: "Sempre hi ha birres en tot inici d'una startup"

Tan important és per a Urquizu el seu equip que, “si hagués de escollir una de les coses que canviaria en una empresa seria la contractació, ja que els treballadors són molt importants i contractar és molt difícil”. I més quan es busca un equip que sigui divers i multicultural. Precisament, els fundadors d’HP tenien una ferma aposta per la diversitat i creien en la capacitat de créixer de les persones.

De fet, aquesta confiança en els treballadors i en crear un equip divers és la clau per adaptar-se a la innovació i a la transformació digital. “Tots els nous processos d’innovació d’avui necessiten gent amb diferents habilitats, i segur que el futur serà amb dones”, apunta la directora general d'Impressió en Gran Format d'HP, Guayente Sanmartín. Ara bé, trobar aquest talent digital a Barcelona no és fàcil, ja que “no hi ha hagut ningú abans”, assenyala Urquizu. La bona notícia és que “Barcelona és una ciutat increïble per atraure aquestes persones” que ajudin a les empreses catalanes en el camí cap a la innovació.

El client, el centre de la innovació

Una innovació que cada vegada més se centra en el client com a eix vertebrador. Això va ser el que precisament va fer Ebay quan es va veure enfonsat per totes les noves companyies de comerç electrònic. La companyia ha hagut de canviar el model de negoci cap a la innovació, creant noves experiències i funcionalitats amb la intel·ligència artificial, “perquè el client ho demanava”, explica el director d’innovació i desenvolupament de negoci per al sud d’Europa d’Ebay, Jorge Herrero.

En el cas d’Holaluz, “enfocar-nos en les vendes va ser la millor estratègia que podíem seguir, perquè ens va fer molt independents d’altres recursos”, apunta Pi. Per a l’empresa, l’àrea d’atenció al client és la més important de totes, ja que cuidar el consumidor i centrar-se en ell és el més important. “Cada vegada que, per manca de temps, abandonem una mica l’atenció al client, les coses van malament”, reconeix l’emprenedora. I aquest precisament ha estat part de l’èxit de la companyia: “Durant els primers anys les grans companyies energètiques ens van ignorar, després ens van intentar lluitar i ara ens intenten copiar. Aquí és quan ens vam adonar que estem liderant una transformació energètica”, afegeix.

Més info: Fer créixer una startup a base d'hòsties

I és que moltes vegades es mira la facturació, els beneficis o la inversió que aconsegueix una startup per mesurar d’alguna manera el seu èxit, però a Red Points mai celebren rondes d’inversió, sinó clients. “Els millors inversors són els nostres clients”, assenyala Urquizu. Per aquest motiu, s’ha de posar el client al centre de la innovació i transformar-se pensant sempre en el consumidor. I això ha estat el que ha fet Ebay, introduint el Big Data, la intel·ligència artificial i el Machine learning per a oferir una major personalització en les recomanacions de productes. “L’ecommerce està canviant cada dia i ens hem d’adaptar per oferir solucions noves i competir amb la resta”, apunta Herrero.

Pi: "Primer les grans companyies ens van ignorar, després ens van intentar lluitar y ara ens intenten copiar"

I en aquest camí cap a oferir solucions noves i disruptives, les startups i les corporacions han d'anar de la mà. Una cosa que té molt clar Ebay, que vol empoderar els venedors i les startups perquè puguin vendre arreu del món a través de la seva plataforma. "Intentem col·laborar amb empreses que tinguin marketplaces o ecommerce amb bona reputació i bones experiències per al client", afirma Herrero. Una estratègia per a recuperar una mica el potencial que va tenir la companyia anys enrere. "Doneu una oportunitat a Ebay. Molta gent ja no l'empra, però hem canviat i hem millorat", ha afegit amb un to d'esperança.

Emprendre des de Barcelona, San Francisco o Malàisia

L'edició d'aquest any del Startup Grind Barcelona ha reunit grans empreses i startups de renom i que tothom coneix. Dues d'elles catalanes, com Holaluz i Red Points, i dues nord-americanes, com HP i Ebay. Silicon Valley és el somni de tot emprenedor, tothom vol tenir el seu espai en el bressol dels grans gegants tecnològics actuals. Però tal com apunta el CEO de Bitnami, Daniel López, "no tot són unicorns i arcs de Sant Martí a Silicon Valley". Aquest emprenedor català va decidir muntar la seva empresa als Estats Units, a Sant Francisco. Ell va fer créixer el seu negoci des del continent americà, però reconeix que s'ha de tenir un propòsit per canviar la seu als Estats Units, ja que "hi ha dificultats perquè els nord-americans et prenguin seriosament. És estrany veure una companyia tecnològica d'Espanya a Amèrica". 

Daniel López: "No tot són unicorns i arcs de Sant Martí a Silicon Valley"

Ara bé, la xarxa emprenedora dels Estats Units també està molt més consolidada que la catalana i és per això que arribar a inversors, clients o partners al país nord-americà és més fàcil que aquí perquè no hi ha intermediaris. Així que sí algun emprenedor està capficat en traslladar el seu negoci als Estats Units, López dóna tres consells basats en la seva experiència: "Anar als Estats Units només perquè hi ha un propòsit i un objectiu definit al darrere, destinar prou temps a crear la xarxa de contactes al nou país, i comptar amb un cofundador amb qui confiar i pugui estar amb l'equip durant el trasllat d'oficina d'un territori a un altre". 

I es pot dirigir una startup des de Sant Francisco però també a una platja de Malàisia. Això va ser el que va fer Sergio Gago, CTO de Zinio, qui va decidir deixar la seva feina com a enginyer, empaquetar tot i pujar a un avió cap a Singapur. Va ser viatjant pel continent asiàtic quan va començar a rebre trucades de clients que volien treballar amb ell. Així que va començar a treballar des de qualsevol indret i amb clients a qui ni havia vist en persona. Dificultats? Per a Gago cap ni una, "no hi ha cap diferència, ja que els problemes del nòmada digital són els mateixos que els de les grans companyies". L'única complicació és "aconseguir wifi i cobertura per a fer trucades en alguns llocs, com quan anava per un desert d'Austràlia", reconeix entre rialles l'emprenedor. 

Més informació
"Si no t'agrada sortir a vendre, o deixar-te guiar, no et facis emprenedor"
Albino Campo: "La cultura emprenedora s'ha d'inculcar a primària"
Avui et destaquem
El més llegit