• Empresa
  • Essential for Business, comunicar per guanyar

Essential for Business, comunicar per guanyar

Una startup crea un mètode pràctic i únic perquè les companyies aprenguin noves llengües i assoleixin amb èxit la internacionalització

Bea Navarro and Àngels Creus set up Essential for Business in 2011
Bea Navarro and Àngels Creus set up Essential for Business in 2011
06 de Setembre de 2016
Act. 07 de Setembre de 2016
La internacionalització s'ha convertit en la millor estratègia per créixer i també per sobreviure en una dura etapa de crisi. Però assumir aquest repte implica també acceptar que cal millorar en qüestió d'idiomes. I a Essential for Business saben com ajudar les companyies que estan més que decidides a emprendre el camí per assolir els dos reptes.

La startup va néixer el juny del 2011 de la mà de l'Àngels Creus i la Bea Navarro, dues professionals amb més de 20 anys d'experiència en multinacionals en les àrees de màrqueting i financera. El que els va empènyer a muntar el negoci, recorda Creus, va ser una manca de coneixements per part del teixit empresarial: "Calia fer alguna cosa per trencar la barrera de comunicació dels professionals, el que és un veritable perill per les companyies que volen sortir a l'exterior".

Un mètode personalitzat i adaptat als objectius
D'escoles i formadors que ofereixen cursos d'idiomes n'hi ha molts, però la majoria es basen a ensenyar gramàtica, vocabulari i donar algunes pautes que es veuen com bàsiques per poder mantenir una mínima conversa. Però res que s'assembli al dia a dia de l'empleat.

En el cas d'Essential for Business, el programa va molt més enllà. Creus i Navarro han creat un mètode d'ensenyament que basa les sessions en objectius. Quan un client demana informació, la startup pregunta quin és el perfil i habilitats de la seva plantilla, en quin àmbit treballa i què és el que vol aconseguir, entre altres detalls tècnics. Tot això els permet configurar un programa adaptat a les necessitats concretes del client.

El mètode rep el nom de Situation-Based-Learning i Creus el defineix com "un a aprenentatge basat en la pràctica de les situacions". "No parlem de fer presentacions, tenir converses per telèfon o subratllar paraules que coneixem amb articles dels diaris, sinó que fem sessions de treball on es practiquen situacions reals com ho són tancar un acord en una reunió, interrompre de forma formal o parlar de problemes tècnics", explica amb més detall, i assegura que tot seguit que han identificat prop de 400 situacions habituals que es troben les empreses en els negocis amb professionals d'altres països.

En les seves classes, recreen aquestes situacions reals i ajuden els estudiants a elaborar un guió amb frases que van posant en pràctica a classe amb els companys i el professor perquè les puguin incorporar de manera natural al discurs. "Així, quan s'hi troben de debò, tenen els recursos suficients per sortir-se'n", conclou l'altra fundadora de la startup, Bea Navarro. Per ella, el procediment és "fer teatre" i adquirir la confiança necessària per superar-ho amb èxit.

Tot això, afirma la cofundadora, és el resultat d'haver estat "un any estudiant els mètodes d'aprenentatge de totes les disciplines, des de música fins a matemàtiques", el que els va permetre arribar a un sistema basat en l'aplicació "del sentit comú".

Pel que fa als professors, han de complir alguns requisits: ser natius, tenir experiència en la docència i també en el món de l'empresa. "És important que sàpiguen sobre la matèria, que expliquin bé i que entenguin quins matisos s'apliquen a la comunicació quan tenim una audiència massiva o una reunió de petit format", justifica Creus. L'equip està format per prop de 40 professionals en plantilla i freelance.

Suspesos en comunicació
Si una cosa tenen clara, aquesta és que la clau de l'èxit està en les habilitats per comunicar. I això és precisament on Creus considera que falla la cultura empresarial del nostre país: "Veiem que hi ha mancança molt important, no sabem comunicar-nos davant d'un auditori ni discutir o defensar uns punts de vista amb arguments". Una situació que, insisteix, no passa "al món anglosaxó, al nord d'Europa o, fins i tot, a països com Itàlia, on s'ensenya i es practica des de ben petit".

Conscients d'això, i del fet que les empreses busquen optimitzar els seus recursos i assolir amb facilitat els objectius estratègics, Essential for Business es ven com una start-up que ajuda els clients a consolidar els reptes amb més facilitat. "Nosaltres no diem que arribem a un nivell superior de l'idioma abans que una altra escola, però sí diem que arribem abans als objectius que l'empresa es marca perquè treballem per solucionar les seves necessitats concretes", assenyala Navarro.

Creus afegeix a la reflexió de la seva companya que les empreses haurien de prendre consciència sobre la importància de definir "una estratègia lingüística alineada al seu talent". Si això s'aconsegueix, l'empleat aprofitarà més la formació i tindrà un retorn en forma de resultats positius per la companyia.

Treballant amb els grans
El seu primer client va ser la cervesera Damm, qui encara confia en els seus serveis, però han ampliat la llista fins a una trentena amb noms com Laboratoris Ordesa, Pepe Jeans, Korachan o Simon Holding. I tot i que són companyies grans, Creus reconeix que inicialment pensaven més en empreses petites i mitjanes, però amb el temps van veure que el seu mètode era aplicable a qualsevol negoci i oferia un tret únic que els feia destacar per sobre dels competidors.

El primer idioma va ser l'anglès i avui dia representa el percentatge de negoci més important. Tanmateix, també comptem amb cursos de francès, italià, alemany, portuguès i espanyol per a expatriats, així com formacions sobre aspectes interculturals. Una necessitat, segons Creus, sorgida amb la internacionalització: "Fins no fa massa anys, les empreses anaven a zones amb afinitat cultural, però quan van començar a anar a l'Àsia i als països àrabs, van prendre consciència que a vegades la comunicació no és suficient i calen altres elements per establir una relació de confiança i respecte". I també s'ha de tenir en compte que no és únicament l'àrea comercial qui ha de dirigir la seva estratègia cap al mercat exterior, sinó que defensa que el canvi de xip s'ha de fer des de totes les àrees i cal preparar tot l'equip en idiomes i comunicació.