Faro Barcelona, d’una botiga de piles a facturar més de 30 milions

Faro Barcelona va començar com una botiga de piles al costat de la Boqueria i avui és present en més d'un centenar de països

Les llums de Faro Barcelona han rebut reconeixements internacionals | Cedida Les llums de Faro Barcelona han rebut reconeixements internacionals | Cedida

Carlos López va fundar el 1940 una petita botiga de piles de deu metres quadrats als voltants de la Boqueria. En plena postguerra va iniciar un negoci familiar que ha anat evolucionant fins a convertir-se en Faro Barcelona, empresa dedicada al món de la il·luminació i que tancarà l’any amb més de 35 milions d’euros de facturació, presència en més d’un centenar de països i diversos reconeixements internacionals pels seus dissenys.

“Era un moment de postguerra amb moltes oportunitats de negoci”, explica Xavier Martín, CEO de Faro.

L’impuls a la botiga de piles

En pocs anys, Carlos López va endinsar-se en la comercialització de flexos per ajudar un amic especialista en el muntatge d’aquestes lluminàries d’escriptori.  El fundador fotografiava les llums i viatjava per tot Espanya per vendre-les. Va ser tot un èxit i es va convertir en la principal font d’ingressos per l’empresa.

Així, va fundar LOREFAR. Les primeres lletres del seu cognom, López, i el de la seva dona, Orejudo, al costat de la paraula Faro componien el nom de l’empresa familiar.

L’empresa arruïnada

Els anys 70, Faro viu moments molt complicats. L’atomització del sector de la il·luminació i els augments dels costos de gestió van passar factura. El fill petit del fundador, Carlos López Orejudo, entra a l’empresa: “Es va quedar el negoci al 82, estaven pràcticament arruïnats”. Li compra l’empresa als seus pares i als seus germans.

Xavier Martín: “Va ser un dels pioners d’anar a buscar producte a Àsia”

I es va convertir en el renaixement de Faro i un moment crucial. López Orejudo va ser un pioner i un visionari, tal com recorda Xavier Martín: “Veu que necessita una font de producció estrangera i va a Taiwan i Hong Kong per buscar productes més competitius. La companyia estava en dificultats i té una idea guanyadora: un ventall molt ampli de productes que doni servei al 90% de les necessitats de productes de les botigues de llums”.

“Va ser un dels pioners d’anar a buscar producte a Àsia. Estava atent al que passava al món”, afegeix l’actual CEO.  D’aquesta manera, podia oferir un catàleg molt complet a les botigues de llums i els petits proveïdors quedaven més relegats. L’empresa comença una etapa de creixement i a principis dels 90 comencen les primeres exportacions a França.

D’importadors a dissenyadors

El 1991 entra  a la companyia Carlos Martí, com a director general. Tot i el creixement viscut, l’empresa en aquells anys tenia només 12 treballadors. Carlos Martí mor de forma sobtada i Xavier Martín pren el relleu a la direcció general amb la clara missió de diferenciar la marca.

En aquell moment, Faro exercia principalment d’intermediari entre productes que comprava a l’Àsia i els clients finals. I Martín decideix avançar en els dissenys propis i convertir-se en fabricants, apostant per la creativitat i la qualitat del disseny.  “Vam contactar amb dissenyadors i vam fer les nostres pròpies col·leccions”, destaca.

“El nínxol que vam veure és que hi havia un producte molt bàsic o un molt elitista. La gamma mitjana, coberta per un distribuïdor com Ikea, tenia un ampli recorregut. Fem un disseny democràtic, per tothom, però amb disseny i personalitat”, resumeix el director general, que reconeix que el seu model a seguir va ser Ikea, però aportant un disseny més mediterrani.

De Catalunya a Nova Caledònia

Coincidint amb aquesta aposta, Faro augmenta la seva visió internacional. A través d’agents comercials, s’estableixen a França. Poc després, fan el salt a Itàlia i a altres països europeus. Viatgen per tot el món i participen en algunes de les fires més importants a Dubai, Moscou, París, Milà o Nova York.

En pocs anys aconsegueixen estar presents en 114 països i més de la meitat de la facturació prové de fora de l’estat espanyol. Nova Caledònia, l’Orient Mitjà, Madagascar o Sri Lanka són alguns dels països més remots. En aquest temps, Faro es trasllada a una nau industrial molt més gran a Castellbisbal i la plantilla va creixent fins al centenar de treballadors actual.

En hotels de tot el món

A més, també s’experimenta un canvi en el model de negoci: a principis dels 2000, el 90% de les vendes es feien en la botiga tradicional; mentre que actualment no arriba al 20%.

En canvi, destaquen les grans distribuïdores, els acords amb cadenes hoteleres com Melià o Marriot i els contractes amb gabinets d’arquitectura i enginyeria que escullen Faro per equipar des d’hospitals fins a terminals portuàries. De fet, les llums de Faro es poden trobar en hotels d’Sri Lanka o Madagascar.

Barcelona al cor

Des que el 1940 va començar la petita botiga de piles, Barcelona ha estat al cor de la companyia. El 2015 es va materialitzar en el nom de l’empresa, que es va reinventar.

“Necessitava posar en el mapa els dissenys de Faro. Barcelona té una projecció internacional molt reconeguda i ens ajudava a obrir mercats estrangers, ens situava. És una ciutat reconeguda pel disseny i arquitectura”, emfatitza Xavier Martín. Ara el repte que enfronten des de fa uns anys és apostar per la producció local a Europa i rebaixar la dependència amb Àsia.

Reconeixements internacionals

Tot aquest treball de Faro Barcelona ha estat reconegut internacionalment. Els seus dissenys han guanyat dos Red Dot Design Award, un IF Design Award, tres German Design Award i un Green Product Award, entre altres.

“Dona sentit a tot el canvi de model que vam començar el 2003. De no tenir a un producte propi a tenir més de 600 referències dissenyades per nosaltres. És una satisfacció i certificació”, celebra el director general.

Aquesta ha estat l’evolució de Faro Barcelona en els seus 82 anys fins a convertir-se en referent internacional per les seves creacions, que defineixen així: “Dissenyem objectes pensant en la felicitat i el benestar de les persones que hi estaran en contacte. Creiem en el disseny honest, proper i accessible”.

Avui et destaquem
El més llegit