Molt probablement, el primer que pensem en parlar de connexió i de telefonia mòbil és la seva connectivitat. Del 5G, del 6G i, fins i tot, hi ha qui ja parla del 7G. Però, arran dels darrers avenços en tecnologia, especialment en intel·ligència artificial, s’ha accentuat un altre tipus de connexió, cada vegada més sòlida i més present a la nostra societat: la dels dispositius i els humans. Des de desbloquejar el telèfon fins a fer un pagament: els mòbils actuals són capaços de dur a terme més tasques amb una sola mirada.
En aquest sentit, les noves tecnologies estan capacitades per diferenciar cares i, fins i tot, interpretar emocions, com ara l’alegria, la tristesa, la por o la sorpresa. Així ho demostra Feeder, una eina d’anàlisi d’audiències proveïda d’un algorisme que estudia les reaccions i emocions dels usuaris en reproduir un contingut audiovisual. A través del reconeixement facial (i de la càmera frontal del mòbil), el sistema extreu les microexpressions de l’usuari i, en temps real, genera una analítica frame a frame de com aquest interpreta el contingut. A més, aquesta solució proposa reduir el pressupost que es desaprofita a les campanyes publicitàries: segons diversos estudis, suposa entorn d’un 21%.
Feeder proposa reduir el pressupost que es desaprofita a les campanyes publicitàries, que és d'un 21%
L’origen: expressar les emocions
“Cap al 2018, en una tarda de cerveses entre amics, vaig rebre un vídeo divertit i el vaig voler compartir a la taula. Tots vam riure molt, però, a la persona que em va enviar aquest vídeo li vaig contestar un simple ha, ha. Vaig pensar que s’estava perdent la resposta real i la bona estona que ens va fer passar”, explica a VIA Empresa Pablo Filomeno, cofundador i CEO de Feeder. Va ser en aquell moment quan, Filomeno, va trucar el seu millor amic, actual soci i cofundador de la iniciativa, Mauro Gadaleta, i van decidir dur a terme una primera versió del programari que van compartir entre amics i familiars.
Dos anys després, la pandèmia va suposar un punt d’inflexió per Filomeno: va perdre la seva feina i va decidir involucrar-se completament en el seu projecte. És llavors quan va apostar per la intel·ligència artificial i el reconeixement facial i desenvolupar un algorisme “més seriós” que l’inicial, capaç de traduir les emocions lligades a les microexpressions. A més, l’equip liderat per Filomeno i Gadaleta va decidir fer un pas endavant que els permetés créixer: establir la seva oficina al Parc Tecnològic de Barcelona Activa.
“Una nova forma de fer màrqueting” amb intel·ligència artificial
En l’actualitat, la iniciativa proposa “una nova forma de fer màrqueting” amb un programari capaç de preveure l’èxit de les campanyes publicitàries. El servei està destinat principalment a agències de màrqueting, a l’e-commerce, startups i freelancers. Ha estat utilitzat per analitzar campanyes d’agències, mitjans de comunicació, productores audiovisuals i plataformes d’esports electrònics, entre d’altres.
Al capdavant de Feeder trobem un equip de set persones, entre les quals destaca la presència de Gabriel Broner, exdirector general de Microsoft (i exmentor de Filomeno), qui fa un any va acceptar la proposta d’entrar com a cap d’operacions al projecte. A més, han comptat amb la col·laboració de professionals d’àmbits com la sociologia i la psicologia que han contribuït fins a arribar a la versió actual.
El 2021, després de presentar la seva aplicació al Web Summit de Lisboa, considerat l'esdeveniment tecnològic més gran del món, va sortir la seva beta i, un any després, es va començar a comercialitzar la primera versió del programari. La darrera novetat va tenir lloc fa dos mesos amb el llançament de la segona versió, “una versió pràcticament definitiva del producte”, segons Filomeno, que els està aportant una facturació mensual de 1.300 euros.
Les audiències massives: el futur de Feeder
Així i tot, Feeder encara compta amb un llarg recorregut. “Estem focalitzats en aquesta segona versió i hem optat per integrar-nos amb Semrush, l’eina de màrqueting més important en l’actualitat a escala mundial”, ha detallat Filomeno, qui ha explicat el seu següent gran repte: “a partir del setembre, aquesta segona fase estarà destinada al públic massiu”.
Filomeno: “El discurs emprenedor acostuma a ser massa èpic. Jo no vaig néixer emprenedor”
El cofundador destaca la importància de ser optimista, tot i apuntar que “el discurs emprenedor acostuma a ser massa èpic. Jo no vaig néixer emprenedor. Vaig perdre la feina i les circumstàncies em van portar aquí. Mai es parla de la necessitat real, i per ser emprenedor també es necessita un coixí econòmic que jo mai vaig tenir, necessitava el meu sou”. D’altra banda, Filomeno destaca un gran aprenentatge que ha obtingut avançant per un camí rodejat d’algorismes: la fal·làcia del temps perdut: “El temps mai és perdut. Sempre avances cap endavant, aprenent cap a on has d’anar”.