Benito: "Pensàvem que Dubai era el lloc ideal per aixecar una ronda milionària"

El cofundador de Paack, Fernando Benito, defensa que "s'ha de ser molt paranoic amb la competència"

El cofundador de PAACK, Fernando Benito, en un First Tuesday | Cedida El cofundador de PAACK, Fernando Benito, en un First Tuesday | Cedida

Emprendre a Dubai no és una seqüela de la pel·lícula Mission: Impossible – Ghost Protocol de piruetes inversemblants entre gratacels protagonitzada per Tom Cruise, sinó l'origen de Paack. La seva història és la de tres amics d'infància Fernando Benito, Víctor Obradors i Xavier Rosales que van decidir arriscar-se lluny de casa. "Pensàvem que Dubai era el lloc ideal per aixecar una ronda milionària i vam tornar amb 0 després de sis mesos. Tot i això, vam conèixer un programador d'Índia i no estaríem on estem sense ell", assegura Fernando Benito en un First Tuesday presentat per Carlos Blanco que ha durat quasi el mateix temps que Paack triga a fer una entrega ecommerce

Amb un MBA i experiència en una drogueria, en el sector del turisme i en el departament de màrqueting de Danone, Benito va emprendre en logística sense saber-ne. Igual que la resta de l'equip de la startup. "No té sentit que puguem demanar una pizza i que ens la portin a casa en 10 minuts i que, en canvi, et compris alguna cosa online i hagis d'esperar 3 o 4 dies per rebre-la", assegurava el CEO a VIA Empresa a principis de juliol de 2015, en ple programa d'acceleració Turn8 als Emirats Àrabs i tot just quatre mesos després de la seva creació. 

Benito: "Hem de ser molt paranoics amb els competidors"

Des de llavors ja han passat gairebé quatre anys, però la mentalitat segueix sent la mateixa: "Una persona són dues coses: dedicació i tot allò que pot aportar". I amb el pas del temps, Benito reivindica que "emprendre amb amics no ha estat un error, seguim sent bons amics i ho tornaríem a fer". "El talent de les persones fa gran un producte", que diu l'inversor israelià Yossi Vardi. 

Estratègia: SEUR del segle XXI

El CEO de Paack s'autodefineix com "un noi bastant normal i emprenedor". Prèviament, ja havia creat juntament amb Obradors un local per a fer classes de cuina japonesa que van acabar tancant amb balanç positiu de 500 plats i 200 forquilles. "En el món dels negocis hi ha estratègia i tàctica. Estratègia és allò que es fa abans i tàctica és allò que es fa per guanyar el partit", apunta Blanco. 

Tot i que Paack encara perd diners, la seva estratègia és clara: "Som una solució d'entrega de paqueteria ecommerce a Estats Units, Regne Unit, França, Espanya, Portugal... Per a grans retailers. Som els SEUR o MRV del segle XXI i ens diferenciem amb tecnologia perquè així el consumidor pot escollir la franja a la qual vol rebre la seva comanda". 

Blanco: "En el món dels negocis hi ha estratègia i tàctica. Estratègia és allò que es fa abans i tàctica és allò que es fa per guanyar el partit"

"Hem de ser molt paranoics amb els competidors", alerta. Per clients no serà i és que la llista és tan llarga com coneguda: el Corte Inglés i L'Oréal van ser els dos primers clients i després s'hi van afegir també Vodafone, Fnac, Decathlon, Nespresso, L'Oréal, Privalia, L'Oréal, Media Markt, Natura, Loewe, Deporvillage, Colvin o Torres, entre d'altres.

Ras i curt, Blanco ho té clar: "Estàs digitalitzant el model tradicional de paqueteria". Amb tecnologia i processos. 

Escollir o no escollir inversors 

"Tots som bons venedors i ens envoltem de primeres espases del sector", explica Benito. Tot i això, aixecar rondes de finançament no va ser una tasca fàcil: "Vam fer una ronda d'un milió i mig de capital llavor. Quan entra un inversor ens deixem portar pel nom, el segell, el portfoli d'empreses i al final es tracta molt de persones".   

Benito: "Quan entra un inversor ens deixem portar pel nom, el segell, el portfoli d'empreses i al final es tracta molt de persones"

Entre els seus inversors figuren Big Sure, Bonsai, Bankinter, Nauta Capital o Kibo. I el CEO de Paack recorda que "una valoració molt alta pot enfonsar la companyia" i "si generes unes expectatives molt grans en les següents rondes tens un risc més gran de no complir els objectius". Pasito a pasito. Encara més: "Una companyia que no tingui l'interès alineat dels fundadors i inversors és un mal presagi". 

Blanco torna a l'acció: "Les bones startups sempre tenen la possibilitat d'escollir i amb Paack es repeteix el patró inversor de Madrid i startup de Barcelona".

En concret, Paack es troba en una valoració de 50 milions d'euros, treballa amb 8 dels 10 grans retailers que hi ha a Espanya, fa milions d'entregues per any en missatgeria ecommerce i ronda el milió d'euros de facturació neta. El seu equip no arriba a les 60 persones però sí que supera la quinzena de nacionalitats. 

Blanco: "Les bones startups sempre tenen la possibilitat d'escollir i amb Paack es repeteix el patró inversor de Madrid i startup de Barcelona". 

"Tenim la sort de què Barcelona és un lloc molt fàcil per emprendre. A Espanya arrosseguem complexes i creiem que allò de fora és millor. La marca Barcelona ven fora i encara està lluny dels grans hubs tecnològics però comencen a haver-hi empreses grans i amb ambició global", conclou. De Dubai al Mediterrani, amb segell urgent. 

Més informació
Paack, emprenedors a Dubai
Riudor: “M’arriba abans una bici d’Aliexpress que una transferència feta un divendres”
Cester: "Com s'aixequen 700.000 euros amb 24 anys? Sent perseverant"
Alarcón: "És mentida que l'emprenedor surt de la zona de comfort"
Avui et destaquem
El més llegit