Alarcón: "És mentida que l'emprenedor surt de la zona de comfort"

L'emprenedora i CEO de SocialCar, Mar Alarcón, augura que "ens quedarem sense llum quan tots endollem el cotxe"

Mar Alarcón és la CEO de SocialCar. | ACN Mar Alarcón és la CEO de SocialCar. | ACN

Mar Alarcón no necessita presentació. Almenys, entre els emprenedors més col·laboratius. La seva plataforma SocialCar per llogar el cotxe entre particulars és una de les més conegudes de l'ecosistema barceloní. Però, lluny de caure en la rutina, Alarcón aprofita un First Tuesday per tornar back to the origins i trencar tòpics: "És mentida que l'emprenedor surt de la zona de confort. Hi ha un component d'ADN i és el resultat d'allò que has viscut i allò que busques".

Més info: Mar Alarcón: "El cotxe només s'utilitza un 2% del seu temps"

Llicenciada en Dret, Alarcón va donar els seus primers passos en un bufet de prestigi com Cuatrecasas fins que es va adonar que havia convertit la seva vida laboral en "el dia de la marmota" i va canviar d'aires amb un màster especialitzat en inversions xineses a Londres i Beijing. L'últim cop que va treballar per un altre va ser al Banco Grameen fundat pel Premi Nobel de la Pau, Muhammad Yunus, on va descobrir que "els negocis socials eren possibles". 

Alarcón: "Si vols mesurar molt les coses mai no llançaràs res"

Tan possibles que s'hi va llançar de cap i va crear juntament amb el seu marit i soci, Francesc Queralt, la companyia Social Energy. "Vam ser els primers importadors de panells xinesos a Espanya", recorda. Però era el 2005 i la "bona qualitat" de Xina estava en dubte... Ara, l'hegemonia xinesa dels productors de panells és inqüestionable. "El regulador i el lobby es van carregar el sector de les renovables. La rematada final va venir amb l'impost del sol", critica. 

L'amor és un bon negoci

De l'energia a la mobilitat, amb flota d'usuaris en comptes de cotxes. "Coses del gen xinès...", bromeja Alarcón. El presentador de First Tuesday i empresari Carlos Blanco entra en acció i es confessa: "He invertit en empreses amb la meva dona i m'he separat. Vosaltres com ho porteu?". La pregunta no és fàcil, però Alarcón es treu un as de la màniga: "A la vida no hi ha res segur excepte que moriràs. Ens coneixem molt, ho hem creat tot de zero i no hem conegut cap inversor que hi estigués en contra. Tot sempre a parts iguals entre nosaltres dos". 

Mar Alarcón participa al First Tuesday presentat per Carlos Blanco. | VC

Mar Alarcón participa al First Tuesday presentat per Carlos Blanco. | VC

L'amor també fa negoci dins l'ecosistema emprenedor. Queralt intervé des de la primera filera del públic: "Jo tinc l'última paraula que és Sí, amor". Esclaten les rialles i la CEO de Social Car insisteix que s'ha de confiar amb la persona que tens al costat. Blanco repregunta: Es pot compaginar ser mare i emprenedora? Ella li dona la volta seguint l'estil de la periodista Mar Galtés: "Es pot compaginar ser pare i emprenedor?".  

Alarcón i Queralt tenen tres fills i defensen que l'emprenedoria ve de família. Blanco hi afegeix una estadística: "El 90% dels pares emprenedors tenen fills que fan ADE o enginyeria". Però, Alarcón és l'excepció que trenca la norma i és que no només va estudiar dret sinó que volia opositar per convertir-se en jutgessa. 

Idiomes i bitxos diferents

La vida dóna tantes voltes que SocialCar va accelerar per primer cop el 2012 com una de les primeres plataformes d'economia col·laborativa d'arreu d'Espanya. De la primera idea de carsharing es va passar al lloguer entre particulars: "Vam trobar un model que no requeria comprar cotxes sinó optimitzar els existents, ens motivava la sostenibilitat i el punt social de tornar diners als propietaris". El storytelling ja estava fet.

Blanco: "SocialCar té més rendibilitat que la borsa i que un fons d'inversió"

En xifres, SocialCar s'ha finançat amb tres milions d'euros (capital propi, un grup de business angels encapçalats per Luís Martín Cabiedes i el RACC), factura al voltant de dos milions d'euros per any, té un tiquet mitjà de lloguer de 30 euros i s'endú un 30% i dóna una rendibilitat a l'inversor d'un 15%. Blanco treu el titular: "SocialCar té més rendibilitat que la borsa i que un fons d'inversió". 

Pel que fa a les negociacions amb Seat, Alarcón revela el misteri: "Era rumorologia, es va parlar de cooperar però mai va haver-hi un acord". "Les grans empreses i les startups són bitxos de diferents espècies", explica. Blanco s'afegeix al carro de les metàfores: "Un parla xinès i l'altre alemany". Diferents idiomes, però amb un mateix missatge que passa per la voluntat de cooperació. 

Compartir cotxe i Facebook

Malgrat no tenir "cap bola de vidre", la CEO de SocialCar augura que "la revolució de la mobilitat és positiva". Sobretot, pel seu impacte sostenible i la tendència a compartir-ho pràcticament tot amb estat d'ànim de Facebook inclòs. Alarcón també alerta que "ens quedarem sense llum quan tots endollem el cotxe". L'energia i les seves fonts s'han de pensar arreu. 

"La regulació d'aquest país és un fre al·lucinant", critica. Un vox populi entre emprenedors cansats de dibuixar un futur il·legal davant l'administració pública. SocialCar es planteja nous mercats com el Sud d'Europa o Llatinoamèrica alhora que descarta el Regne Unit per "temes culturals" i Itàlia per "problemes reguladors". 

Alarcón: "Falten referents per a dones"

Mentrestant, l'assegurança de la plataforma amb Axa és pràcticament a tot risc: "Hem aconseguit que les assegurances d'automòbil siguin rendibles i alhora és un ganxo per l'assegurança de casa, de vida...". Blanco hi afegeix una xifra amb valoració: les assegurances mouen 66.000 milions d'euros arreu d'Espanya i són "el pitjor sector tecnològic que hi ha". Oportunitat de negoci insurtech a la vista. 

Per acabar, arriba el torn de preguntes i Alarcón deixa caure una allau de consells: "La informació ha de ser fidedigne i les valoracions van a missa", "Si vols mesurar molt les coses mai no llançaràs res", "Hi ha molts referents per a nens i homes però falten referents per a dones", "Treballa molt bé el teu producte, inverteix molt en màrqueting online i comunicació i el boca-orella funciona"... I Blanco remata a porteria: "Un emprenedor que no vulgui vendre que no busqui inversors". 

Més informació
Social Car: com llogar el cotxe entre particulars
"Com es comença sense diners? Inventiva i ous"
Un futur il·legal
"És un error pensar que un fundador és un bon CEO"
Avui et destaquem
El més llegit