Del freebie marketing en diem màrqueting d’esquer i ham

El màrqueting d'esquer i ham el podem trobar en la venda de maquinetes d'afaitar i les fulles de recanvi

De la forma anglesa freebie marketing, en català en diem màrqueting d’esquer i ham | Termcat De la forma anglesa freebie marketing, en català en diem màrqueting d’esquer i ham | Termcat

Qui no s’ha sentit atret, en més d’una ocasió, per una d’aquelles campanyes comercials en què s’ofereix un producte de franc o a un preu molt baix? I si optem per comprar-lo, quants no ens haurem trobat com el peix que mossega l’esquer i es queda enganxat a l’ham en adonar-nos que el preu dels complements o recanvis per a fer funcionar aquell producte és considerablement més elevat del que creiem esperar?

D’aquesta estratègia de venda, més coneguda per la forma anglesa freebie marketing, en català en diem màrqueting d’esquer i ham. És una denominació lingüísticament adequada, formada a partir del nucli màrqueting (aplicació d'un conjunt de tècniques planificades, coherents i dinàmiques de gestió empresarial per a obtenir un procés eficient de producció, distribució i venda de productes o de serveis) i el sintagma d'esquer i ham, en referència metafòrica al fet que un article molt bé de preu actua d'esquer perquè el consumidor el compri i quedi obligat a adquirir els consumibles, complements o serveis addicionals corresponents, que funcionen com l’ham amb què l'empresa el manté atrapat o, dit en termes de màrqueting, fidelitzat.

El tret que caracteritza el màrqueting d’esquer i ham és que actua alhora com un esquer (el preu baix o nul d’un article) i com un ham

El màrqueting d'esquer i ham el podem trobar en la venda de maquinetes d'afaitar i les fulles de recanvi; màquines de cafè i les seves càpsules; impressores i els cartutxos de tinta, o consoles i els videojocs corresponents, entre molts altres exemples.

Es tracta d’una denominació clara i suggeridora del concepte, perquè si bé es pot considerar que qualsevol acció de màrqueting funciona com un esquer, el tret que caracteritza el màrqueting d’esquer i ham és que actua alhora com un esquer (el preu baix o nul d’un article) i com un ham (el preu elevat de les compres derivades de l’adquisició d’aquell article), de manera que l’empresa recupera amb escreix els diners perduts amb l’oferta inicial.

Podeu consultar aquest terme i d’altres relacionats amb l’àmbit del màrqueting i la comercialització  al Cercaterm.

Més informació
Reconeixement facial i IA: Feeder proposa "una nova forma de fer màrqueting"
El metavers, un nou espai per al màrqueting
Quan el màrqueting es va deixar d'escriure amb majúscules
Avui et destaquem
El més llegit