La fruita imperfecta, l'arma contra el malbaratament alimentari

TALKUAL Foods porta al mercat el producte que l'agricultor es veu forçat a llençar

Oriol Aldoma i Marc Ibós, cofundadors de TALKUAL Foods | Cedida Oriol Aldoma i Marc Ibós, cofundadors de TALKUAL Foods | Cedida

Al supermercat no hi ha lloc per a la imperfecció. Les fruites i verdures que surten dels estàndards establerts de mida i color, o aquelles que tenen un cop o una ratllada no arriben, de fet, ni a la botiga. Els agricultors se'n desfan abans de vendre el producte. "Les arranquen de l'arbre, perquè no robi energia a la resta de fruites, o en el moment de preparar la comanda, les seleccionen per tirar-les a la brossa", explica Oriol Aldoma, CEO i cofundador de TALKUAL Foods. La startup nascuda a Bellpuig (Lleida) ha trobat una via per ajudar els agricultors locals amb l'excedent imperfecte i, alhora, lluitar contra el malbaratament alimentari: portar al mercat la fruita i verdura imperfecta.

Aldoma recorda el cubell ple de pomes que Marc Ibós, també fundador de TALKUAL, havia de desaprofitar cada vegada que preparava la seva producció per al comprador. "Potser eren pomes més grogues de l'establert o massa petites, però estaven superbones i eren de molta qualitat", explica Aldoma, qui en més d'una ocasió s'havia emportat l'excedent del seu amic a casa. 

Albergínia imperfecta, que seria rebutjada pel sistema actual | Cedida

Albergínia imperfecta, que seria rebutjada pel sistema actual | Cedida

Aldoma denuncia que, davant de la imperfecció estètica de la peça, l'agricultor té dues opcions: desfer-se'n de la fruita o verdura, o vendre-la per fer sucs. "Però paguen una misèria, tres cèntims per quilo, i això no serveix per cobrir costos", critica, i afegeix que, "de fet, no tota la fruita i verdura serveix per a fer sucs". L'opció més rendible per a molts, per tant, és optar pel malbaratament: un problema per al negoci dels agricultors i per al planeta.

Però si la qualitat és la mateixa, "per què no pagar un preu just?". Aquesta és la seva filosofia i, de fet, és com treballen amb la xarxa de 80 agricultors que ja tenen repartits principalment per Catalunya però ara també per diferents llocs d'Espanya. Inicialment van prioritzar la producció catalana -"aquí tenim la millor fruita d'os amb diferència"- però han anat ampliant el ventall incorporant més productes cultivats a la resta del territori espanyol, com llimones, alvocats o nespres.

Aldoma: "Aquí tenim la millor fruita d'os amb diferència"

La startup la van llançar dos mesos abans de l’esclat de la pandèmia, primer com a Imperfectus, però des de setembre del 2021 sota la marca TALKUAL. La pandèmia i l'auge de l'e-commerce, estès també per a productes frescs, els va facilitar l'acceptació del seu model, que funciona mitjançant l'enviament a domicili de caixes amb fruites i verdures imperfectes. 

Naranjas imperfectas que serían rechazadas por el sistema actual | Cedida

Taronjes imperfectes que serien rebutjades del sistema actual | Cedida

L'empresa emergent ha aconseguit, amb dos anys i mig de recorregut, assolir un volum de 1.000 caixes setmanals. "Ara estem movent 15.000 quilos de fruita i verdura", s'alegra Aldoma, sense conformar-se: "però el problema és molt més gran: necessitem arribar a més gent i ajudar més pagesos". De fet, són els mateixos pagesos els qui truquen a TALKUAL amb l'objectiu de buscar una via per als seus excedents imperfectes. "Tinc llimones lletges", li diuen. "I què importa si tenen la mateixa qualitat?", replica.

Les caixes estan pensades per a una o dues persones (d'entre 9 i 10 kilograms), per a famílies (d'aproximadament 15 kilograms) i, des de fa gairebé quatre mesos, també per a empreses. En el model B2B (business to business), però, només hi ha l'opció de demanar fruita. A domicili, en canvi, poden ser caixes mixtes, o amb fruites o verdures exclusivament. El contingut exacte? Varia cada setmana, depenent del producte de temporada i de l'excedent de l'agricultor. Això sí, el client pot establir quins productes vol vetar per a la seva casa. 

Aldoma: "fins ara el comprador no tenia l'opció de comprar aquest producte, ja que no arribava al mercat"

La startup ha sigut reconeguda amb un accèssit del premi Emprendimiento Quintanes-BBVA i va ser una de les startups finalistes dels premis Impact Leaders de Netmentora. Però el major reconeixement l'ha aconseguit per part del consumidor, qui fins ara "no tenia l'opció de comprar aquest producte, ja que no arribava al mercat", però que un cop l'ha tingut a l'abast, no només ha comprat el producte, sinó també la filosofia de TALKUAL. Valguin com a exemple les xifres de facturació: si l'any passat van facturar 800.000 euros, enguany preveuen arribar a 1,5 milions i, per al 2023, assolir els tres. El model B2B representa el 7% d'aquesta facturació actual, però Aldoma preveu que, a mesura que consolidin aquesta nova branca, s'anirà equilibrant la proporció. 

Avui et destaquem
El més llegit