De cap de cuina en un restaurant amb estrella Michelin a oferir alta cuina en un garatge de l’Hospitalet de Llobregat: aquest és el trajecte de Gastrogaratxe, l’empresa de dos companys que es van conèixer treballant a Santa Coloma de Gramenet. Carlos Novo era el xef del Lluerna i Eric Ochoa, del Bar Verat. L’empresa va néixer el 2022 en un garatge ple d’oli, rodes i caragols, amb una inversió mínima de 4.000 euros, l’opció més econòmica que van trobar. Avui, Gastrogaratxe s’ha consolidat com un dels restaurants més valorats de la zona, amb una proposta culinària que trenca amb el convencional: una barra protagonista en un local que simula un garatge, evocant els seus orígens humils.
Gastrogaratxe va néixer el 2022 en un garatge ple d’oli, rodes i caragols, amb una inversió mínima de 4.000 euros
Novo i Ochoa, cofundadors de Gastrogaratxe, van començar el restaurant en el garatge del germà de l'Eric, inicialment de manera clandestina, només per a familiars i amics. El concepte girava al voltant d’una barra com a protagonista, amb capacitat per a 8 comensals. A mesura que les xarxes socials generaven moltes expectatives, el negoci va començar a créixer, igual que la demanda i el volum de producció. De manera natural, el garatge es va quedar petit i ja no podia abastir tota la clientela, fet que els va empènyer a buscar noves solucions per continuar creixent.
Nova etapa al Prat: Gastrogaratxe amplia local i reforça l’equip

D’aquesta manera, l’any 2024, Gastrogaratxe es va traslladar a un nou local al Prat de Llobregat, incorporant dues persones més a l’equip. Van mantenir la base de cuina catalana amb productes de proximitat del Baix Llobregat, així com el concepte i l’essència originals, però amb una barra més gran que ara pot acollir fins a 17 comensals. “Al juliol d’aquest any vam fer una reforma integral: hem canviat tota la cuina i n’hem fet una a mida. La inversió ha estat unes vuit vegades superior a la inicial i tota amb fons propis. Tots els beneficis sempre els hem reinvertit, sempre han tornat a l’empresa”, explica Novo en una conversa amb VIA Empresa.
L’objectiu de Novo i Ochoa és consolidar Gastrogaratxe com un projecte gastronòmic de referència a Catalunya. “Actualment, comptem amb una mitjana d’uns 100 clients setmanals, repartits entre els dos menús degustació que oferim: el curt de migdia, de sis passes, a porta oberta i amb un preu de 40 euros per comensal sense beguda, disponible de dimecres a divendres; i el llarg de nit, més elaborat i tècnic, amb onze passes, a porta tancada de dimecres a dissabte, per 75 euros sense beguda”, explica el cofundador.
L’objectiu de Novo i Ochoa és consolidar Gastrogaratxe com un projecte gastronòmic de referència a Catalunya
Fins fa poc, només oferien el menú llarg de nit, però el menú de migdia va sorgir com una solució per augmentar la facturació i cobrir les noves incorporacions, sense que això afectés l’estructura del restaurant. “Vam decidir obrir al públic, ja que eren hores que igualment dedicàvem a cuinar, i amb l’ampliació de personal era una manera de generar una mica més d’ingressos per poder sostenir l’equip”, explica Novo.
L’empresa emergent catalana va tancar l’any 2024 amb una facturació de 300.000 euros, tot i comptar només amb dos membres de personal i obrir només cinc serveis a la setmana, quan la mitjana d’un restaurant acostuma a ser el doble. “Obrint la meitat, vam aconseguir facturar 300.000 euros”, destaca el xef, que afegeix: “Aquest any, probablement, ens acostarem als 350.000 euros”.
Gastrogaratxe aspira a Michelin i Repsol sense perdre la seva essència
Amb la mirada posada al futur, l’objectiu a curt termini és guanyar més presència a les xarxes socials, que la gent parli de Gastrogaratge i que això els ajudi a destacar en guies com la Repsol o la Michelin, posant en relleu el projecte com a innovador al Baix Llobregat.
"A mitjà termini farem una petita ampliació horària, obrint també els dimarts al migdia, probablement a principis de l’any vinent", explica el cofundador, que afegeix que són molt humils, però també cuiners amb setze anys d’experiència, i que els agradaria rebre algun reconeixement. "Seria la cirereta del pastís. I, per descomptat, volem mantenir uns números estables perquè el negoci sigui rendible: els premis i reconeixements, si el negoci no funciona, no serveixen de res".