El català torna a treure el cap a Google

L'actualització de l’algorisme duplica la presència de la llengua en els primers resultats

Imatge del cercador de Google | Generalitat Imatge del cercador de Google | Generalitat

Google ha donat a conèixer una actualització del seu algorisme, fet que ha provocat que el català recuperi visibilitat en els primers resultats del motor de recerca. Aquesta tasca s’ha produït amb la col·laboració de l’Aliança per la presència digital del català, una iniciativa impulsada per la Generalitat i deu entitats de la societat civil. 

“Fa mesos que treballem amb aquesta Aliança i aquesta coordinació dedicada exclusivament al tema dels algoritmes, i recentment Google ha reconegut el problema que existia amb el català i ha començat a fer esmenes per intentar solucionar-lo” assenyala a VIA Empresa la secretària de Polítiques Digitals de la Generalitat, Gina Tost, qui destaca que, fa un mes, els resultats en català que es mostraven en una cerca eren només el 24%, i ja s’ha aconseguit que aquest percentatge evolucioni fins al 57%.

 

L’equip tècnic d’aquest projecte ha estat liderat per Albert Cuesta i Pep Masoliver. Tot el personal de l’Aliança ha analitzat el trànsit de més de 600 pàgines web amb contingut en català i en altres idiomes, malgrat que “hi ha molt marge de millora i cal continuar treballant, encara queda un llarg camí per recórrer”, afegeix Tost.

L’informe elaborat ha permès obrir un diàleg amb els departaments d’enginyeria de Google i Microsoft per resoldre les incidències. “L’esforç que l’empresa ha fet per tornar a respectar les preferències lingüístiques dels usuaris precisament en un moment en què la irrupció dels xatbots d’IA complica molt el comportament dels cercadors web tradicionals”, explica Cuesta. Per aquesta raó, l’expert assegura que “mantindran el diàleg” amb els enginyers de Google i, a la vegada, volen fixar “un dispositiu de monitoratge”. 

Tot el personal de l’Aliança ha analitzat el trànsit de més de 600 pàgines web amb contingut en català i en altres idiomes

La proactivitat dels catalans

A través d’una piulada, el cercador ha fet referència i reconeixement de la col·laboració de l’Aliança en tot aquest procés. “Durant els darrers mesos hem fet una sèrie de canvis per ajustar millor els resultats a l’idioma en el qual algú cerca. Estem agraïts a tothom que ens ha proporcionat exemples en diferents idiomes per provar les nostres millores, inclosos els usuaris catalanoparlants i l’Aliança per la presència digital del català”. 

La secretària de Polítiques Digitals de la Generalitat recorda que, a més dels objectius establerts des del Departament de Cultura i la Secretaria de Política Lingüística “molt més proactius i no tan reactius per continuar lluitant per la presència del català digital”, els catalans hem de mantenir una actitud proactiva. En aquest sentit, Tost apunta que "és clau configurar els dispositius en català per tal de facilitar la seva implementació i manifestar explícitament a les empreses que volem consumir contingut en català".

Més informació
Entra en vigor la llei europea de Serveis Digitals per regular gegants com Google, Meta o Netflix
CaixaBank i Google impulsen la innovació en analítica de dades
Tiktok i Google, entre les 20 plataformes que hauran d'informar sobre els seus algorismes
Avui et destaquem
El més llegit