• Empresa
  • Grassoler, els sofàs catalans de Google, Hyundai o Rockefeller Center

Grassoler, els sofàs catalans de Google, Hyundai o Rockefeller Center

Grassoler, nascuda el 1960, és la fàbrica de sofàs més antiga de l'Estat que encara continua oberta

L'equip de Grassoler en la celebració dels 62 anys de l'empresa | Cedida
L'equip de Grassoler en la celebració dels 62 anys de l'empresa | Cedida
Bernat Bella
Periodista
20 de Juny de 2022

"Per nosaltres un sofà no és un producte a vendre, és una peça imprescindible per la vida de les persones. És on la família i els amics seuen i comparteixen moments molt importants en la seva vida". Aquesta és la filosofia darrere de Grassoler, una empresa catalana nascuda el 1960 que ha fet del sofà la seva religió. Amb innovacions revolucionàries, les seves creacions es poden trobar a les oficines de Google a Dublin, les de Hyundai a Corea del Sud o en hospitals, hotels i aeroports de tot el món.

 

Tot i viure moments difícils com les diferents crisis econòmics o un incendi que va arrasar la seva fàbrica, Grassoler segueix en peu i és la fàbrica de sofàs més antiga de l'Estat que continua oberta.

La primera butaca, entregat amb una vespa

La història es remunta al 1960, quan José Gras Soler, amb només 19 anys, impulsar un petit taller de tapisseria a Barcelona. En aquells inicis, l'empresa comptava amb un únic treballador. Núria Gras, segona generació i directora de Desenvolupament de Negoci de Grassoler, explica com va començar tot plegat: "La primera butaca que van entregar el van portar al seu client, Mobles Valverde, amb una vespa. El meu pare i el seu treballador el van carregar a la moto i el van entregar".

 

La revolució dels sofàs

Tot i l'inici rudimentari, en poc temps Grassoler va començar a ser conegut i les vendes es van anar incrementant. I tot va esclatar a partir del 1964, quan José Gras va idear i patentar un nou sistema de molles i canviant les estructures de fusta per ferro. Una idea que li va sorgir visitant un fabricant d'estructures metàl·liques de París. "Va ser pioner en portar al mercat de la tapisseria espanyol tècniques que no s'havien vist mai", explica Núria Gras.

Amb aquest sistema revolucionari van llançar al mercat el sofà Davis, que va ser un èxit de vendes fulgurant. En els pròxims 18 anys, se'n van vendre gairebé 100.000 unitats. Davant del creixement exponencial que van viure, el 1966 van decidir fer un pas més i van construir una nau de 12.000 metres quadrats a Cerdanyola on fabricava els sofàs.

Tot i que han desaparegut tots els fabricants d'aquestes estructures metàl·liques, Grassoler encara manté una col·lecció totalment de metall. Uns sofàs amb garanties de 25 anys. "Ens fa molt feliços quan ens arriba un correu d'un client que ha tingut durant 40 anys un sofà, que li ha durat tota la vida", celebra Núria Gras.

Núria Gras: "Li va sorgir el desig per exportar"

L'ambició per créixer de José Gras Soler no es va quedar aquí i ja des de bon començament visitava fires internacionals i proveïdors i productors d'arreu d'Europa. "Li va sorgir el desig per exportar", detalla la Núria. Als anys 70 els seus sofàs ja es trobaven per diferents països europeus i, a continuació, van expandir-se a Àsia i la resta de continents. El seu sistema tenia èxit arreu.

Amb el seu creixement, Grassoler va arribar a tenir més d'un centenar de treballadors. Però a través de viatges Itàlia, van decidir que la millor aposta era externalitzar la producció, ja que fins llavors tot ho feien ells. Tot i això, aposten per proveïdors locals: "Més del 60% dels proveïdors estan a menys de 30 quilòmetres de Cerdanyola, molts altres són del sud d'Espanya i la resta de països europeus com Alemanya o Itàlia".

De Dubai a Nova York i a Corea

Una part important del negoci de Grassoler està dirigit a l'equipament d'espais i instal·lacions d'arreu del món. Els seus sofàs es poden trobar per tots els continents, com a símbol de comoditat i qualitat. "Fabriquem sofàs sota la comanda de cada client. Cada sofà és únic", explica Núria Gras.

Aquests sofàs fets a Cerdanyola estan presents en més de 300 hotels de luxe de tot el món de cadenes com els Hilton o Plaza. En oficines corporatives d'arreu del planeta de marques com Google, Swarovski, Eriksson o Hyundai. En edificis emblemàtics com el parlament escocès o andalús, el centre de convencions de Las Vegas, ambaixades o el Rockefeller Center Cafe de Nova York.

En aeroports de Dubai o a les zones VIP de diferents aeroports de Swiss Air. També en clubs de golf o hipòdroms exclusius, bancs a països àrabs o Suïssa.

Un incendi destructiu

grassoler sofas cerdanyola

La fàbrica de Grassoler a Cerdanyola | Cedida

Tot semblava anar sobre rodes a Grassoler, quan un incendi el 2001 va calcinar gairebé tota la fàbrica de Cerdanyola. La producció es va haver d'aturar i es va perdre molt material. Abans havien obert botigues pròpies a Barcelona i Madrid i tot va penjar d'un fil. Tot i perdre alguns clients estrangers, es va remuntar la situació.

"Vam superar els moments complicats invertint més, perquè creiem en el nostre producte diferencial i volem que la marca ens superi a tots", reconeix Núria Gras. La Covid-19 també ha tingut un impacte molt important, ja que tota la divisió dedicada a hotels o aeroports va caure en picat. L'objectiu és tancar el 2022 amb la mateixa facturació que el 2019, que va ser d'uns cinc milions d'euros.

Un sofà per tota la vida

I la filosofia de Grassoler encara és vigent, un sofà és un element únic molt rellevant en la vida de les famílies. Una de les característiques que fa especial l'empresa catalana és el fet de crear productes únics. En el seu catàleg compten amb unes noranta referències, però cada model té infinites combinacions de peces, colors o teixits. "Cada sofà és únic", insisteix.

Núria Gras: "El nostre client ho tria tot. Crea una gran diferenciació"

En un mateix sofà, es poden instal·lar dos seients de diferents característiques perquè s'adaptin als gustos de comoditat de cada usuari. I tot es pot reconvertir. Un sofà de Grassoler no es canvia cada dos per tres, sinó que dura anys i anys. I sempre amb la possibilitat de canviar una peça que s'ha fet malbé o que es vulgui modificar per gust.

"Tots els competidors que fan productes en massa, tenen un model amb quatre mides i quatre colors. El nostre client ho tria tot. Crea una gran diferenciació i cada comanda és a mida del client final", resumeix Núria Gras.

Amor al producte

Amb l'objectiu d'emfatitzar els seus valors com a empresa familiar, Grassoler ha posat en marxa una nova campanya amb el lema Experience. Quality. Love. L'experiència de més de seixanta anys en el negoci, la qualitat dels seus productes i l'amor per la seva feina. "Amor i l'afecte en cada fase de producte, tot ho sentim molt nostre, no som un producte més. No és només vendre i rendibilitat", emfatitza Núria Gras.