El Grup Julià vol invertir 150 milions d'euros per expandir-se | Cedida
El Grup Julià vol invertir 150 milions d'euros per expandir-se | Cedida

Grup Julià, en ruta pel món

Després d'una suspensió de pagaments i una reestructuració total del negoci, la companyia de transport s'ha convertit en el segon operador de bus turístic més gran del món

El primer autobús que Grup Julià va posar a la carretera l’any 1933 s’encarregava de portar els aficionats al futbol als camps. Va ser la idea que quatre amics van tenir en veure que hi havia pocs mitjans de transport que traslladessin les penyes als partits del cap de setmana, una activitat que inicialment van anar compaginant amb la seva feina i que concebien més aviat com un extra.

El negoci, però, va agafar prou magnitud per veure-hi un futur pròsper. “Aquí va ser quan la companyia va perdre un dels quatre fundadors, precisament el que es deia Julià”, explica l’actual conseller delegat, Josep Adell, qui representa la tercera generació de la companyia que va cofundar el seu avi, un dels que sí que es va mantenir ferm en el projecte.

Durant la Guerra Civil l’empresa ho va perdre tot, però va aixecar el cap ràpidament i va arribar als anys ’40 amb una flota de 20 autocars. “Però el moment clau va ser el Congrés Eucarístic de Barcelona el 1952, va ser el gran enlairament de la part del transport”, narra Adell, replicant el relat que des de petit ha escoltat als seus avi i pare.

Captura de pantalla 2017 12 04 a las 16.21.40

Autobús antic del Grup Julià | Cedida

L’embranzida cap a la consolidació com a companyia forta la van prendre amb l’oferiment d’excursions per a turistes entre els ’60 i ‘70, com la línia a Montserrat que avui encara tenen al catàleg, i la posterior creació de Julià Tours i Julià Travel, els segments de negoci que els posiciona també com a agència de viatge. Una decisió que, segons el director, “van prendre per obligació perquè la llei els exigia tenir aquesta forma”.

I ben aviat la internacionalització va ser una necessitat: “Van obrir oficines a fora perquè a Espanya començava a créixer el sector turístic. Es feien moltes excursions per tota Espanya i Europa, molts dels turistes que portàvem eren de Llatinoamèrica i hi van obrir delegacions per portar turistes cap aquí. Hi eren a Argentina, Mèxic, Miami Puerto Rico...”. Una llista de localitzacions que no ha parat de créixer, com ho ha fet la cartera de productes i que ha convertit Grup Julià en una companyia líder al sector i que va tancar el 2016 amb 309,1 milions d’euros de facturació i una plantilla de 1.626 treballadors.

Una història amb daltabaixos

Si el turisme internacional amb destinació a Espanya, especialment l’americà, els va catapultar a l’èxit, avui representa només el 3% de la xifra de negoci. Era un model que va funcionar en la seva època, però que amb la digitalització ha tingut un terrabastall que els va portar a la suspensió de pagaments amb l’arribada del nou segle.

josep adell Grup Julià | Cedida

Josep Adell, conseller delegat del Grup Julià, amb un dels 40 busos turístics de Barcelona | Cedida

“El turisme ha canviat molt. Les cadenes hoteleres han desenvolupat les seves agències de viatges i treballen amb línies aèries, quan això ho gestionava un touroperador”, constata Adell, “l’entrada de nous actors, que eren empreses grans, va disminuir el negoci i vam entrar en pèrdues”. A més a més, la davallada va anar acompanyada dels atemptats de l’11 de setembre als Estats Units i el corralito argentí.

"El 98% del nostre negoci és l’equip que tenim, les persones, perquè d’autocars en pot tenir qualsevol"

La resposta, presa poc després de l’entrada de l’actual conseller delegat al càrrec, va ser fer una suspensió de pagaments per reestructurar el grup: “El 98% del nostre negoci és l’equip que tenim, les persones, perquè d’autocars en pot tenir qualsevol. Ajuntar un hotel amb un avió, una atracció i fer un paquet turístic, és persona i mans. Vam fer una aposta molt forta per la gent que teníem, els vam explicar el projecte i ens vam quedar amb els que tenien actitud i hi creien”. Això va suposar acomiadar també prop de 400 persones i tancar el 2009 fregant els 800 treballadors, unes vacants que de mica en mica la companyia ha tornat a cobrir i ha duplicat, però sempre seguint l’estratègia de “no buscar perfils concrets, aptituds o coneixement, sinó compromís”.

Amb aquesta reestructuració i implementació d’una estratègia financera centrada en l’eficiència van poder afrontar la crisi. “Quan va esclatar, estàvem sanejats i vam poder aguantar-la”, comenta el directiu, qui va tenir molt clar des del principi que no podien dependre de cap negoci ni país i que calia diversificar per evitar caigudes.

Cap a les ciutats més colossals

Actualment el transport privat –on figura el trasllat de treballadors a les instal·lacions de grans empreses com Seat, excursions per Europa o lloguer de vehicles- representa el 8% de la facturació del grup i es reparteix entre Barcelona -on poden circular 150 autobusos alhora a la seva àrea metropolitana un dia laborable-, Madrid i Màlaga.

La gestió dels busos turístics aporta un 22% i és la branca que més han desenvolupat en els últims anys. Van començar amb Barcelona i Madrid, i ja sumen una quinzena de ciutats amb joies com San Francisco, Londres o Roma.

La companyia ha invertit 10 milions de dòlars per aterrar als Estats Units i 5 milions d'euros per a a Roma

Aterrar en una nova localització pot suposar des de l’adquisició de nous vehicles per valor de 10 milions de dòlars com van fer als Estats Units, fins a la inversió de 5 milions d’euros per les llicències i els busos a Roma. “Sempre depèn del país i de si anem de la mà d’algú o no”, apunta Adell, qui reconeix que els 150 milions d’euros que havien previst destinar a l’expansió en la pròxima dècada segurament augmentaran. Un esforç, però, que ja els ha posicionat com el segon operador més gran de bus turístic al món.

15 London City Tour Grup Julià | Cedida

Londres és una de les ciutats on es pot trobar Grup Julià | Cedida

El 70% restant del negoci, el gruix principal, prové del turisme sota el model d’agència de viatges. Aquí hi ha tant l’emissió d’espanyols a diversos països europeus i llatinoamericans, com la recepció de turistes i els viatges de negocis corporatius, on van guanyar el concurs de l’ajuntament de Barcelona i el de Màlaga o TV3. Tot plegat fa que el 57% dels ingressos del grup provinguin de l’exterior, amb els Estats Units, Mèxic i Argentina com els països bandera.

Aquest model els permet resoldre l’estacionalitat que presenten els àmbits on operen. “Quan a Europa és temporada baixa, a Argentina és alta. I el transport per carretera sempre és invers al turisme. De novembre a febrer el trasllat de personal o a les escoles és quan genera més feina, mentre que el turisme és fluix”, corrobora.

Si vols facturar, reinventa’t

“Ens qüestionem constantment el model de negoci. Tenim claríssim que si continuem fent-t’ho tot igual, d’aquí a 10 anys facturarem molt menys. El que un dia és negoci, al cap de poc deixa de ser-ho”, explica el director del Grup Julià. Defensa fermament que la innovació “no és una cosa passatgera”, és una necessitat si volen mantenir el lideratge i fer que la reestructuració de principis del 2000 tingui sentit i no es repeteixi.

Per això, la companyia ha apostat per acords amb grans distribuïdors com poden ser Tripadvisor o Expedia. “Quan la transformació del sector turístic ens va tocar de ple, vam veure que calia anar a buscar el client individual que es busca els vols, l’hotel i les activitats ell tot sol”, comenta, “ara estem en plataformes que sabem que freqüenten i on poden trobar els nostres productes quan planifiquen el viatge”. Així han aconseguit que el 50% dels consumidors els escullin.

"Tenim claríssim que si continuem fent-t’ho tot igual, d’aquí a 10 anys facturarem molt menys"

A més a més, Adell és conscient de la importància del producte final. En el seu cas, no és només els autobusos, també ho són les excursions o els guies. “Si volem donar un valor afegit, no hem de donar només entrades i visites concretes, també guies en diferents idiomes i hores”, insisteix. Un servei que cuiden fins al més mínim detall perquè l’experiència sigui única.

Més Informació
Grup Julià tanca el 2016 amb 309 MEUR al maleter
Grup Julià comença a operar el bus turístic de Roma
Josep Adell, rellançant el Grup Julià
Avui et destaquem
Comentaris