Grupo Castilla, capdavanters en software per a recursos humans

La companyia és una de les líders a Espanya i està en ple procés de creixement amb la compra i integració d'altres empreses

La cúpula de Grupo Castilla. | Cedida La cúpula de Grupo Castilla. | Cedida

Quan l'any 1979, Carlos Castilla va rebre el primer encàrrec per desenvolupar un sistema de nòmines, la informàtica al nostre país no tenia res a veure amb l'actualitat. Castilla, enginyer agrònom de professió i aficionat a la informàtica, va ser un pioner en el mercat dels software per gestionar nòmines, que llavors era pràcticament verge. Va obrir una oficina a Reus, va començar a desenvolupar un programa amb llenguatge Cobol, i va posar en marxa una xarxa comercial d'empreses a nivell nacional, en cada comunitat autònoma. Els ordinadors començaven a arribar a les empreses, i la comptabilitat i les nòmines van ser les primeres en notar-ho. Totes les empreses que tenien treballadors al seu càrrec havien de gestionar-ne els sous. "Vam ser pioners. Avui en dia surten competidors com a bolets, però llavors era diferent. Ningú sabia res d'informàtica", explica Carles Castilla, CEO de Grupo Castilla i fill del fundador.

La companyia va arribar a estar formada per més de 30 societats diferents repartides arreu de l'estat, però la gestió era complicada. Però això, l'any 2014 va començar la unificació i simplificació de la seva estructura organitzativa, que va culminar el 2019. Des de fa gairebé dos anys, Grupo Castilla ja opera com una única empresa amb una seu central a Riudoms, al Baix Camp. A l'edifici, de més de 2000m2, s'hi ubiquen la Software Factory, el servei d'atenció a usuaris, els serveis administratius i la major part de l'equip directiu. Al mateix temps es manté una àmplia xarxa d'oficines repartides per l'estat que treballen per a l'empresa matriu. En aquests anys, l'empresa ha culminat també el procés de relleu generacional.

Castilla: "Vam ser pioners. Avui en dia surten competidors com a bolets, però llavors era diferent. Ningú sabia res d'informàtica"

Més de 180 treballadors, 2.300 clients, 15 oficines i una facturació de 12,5 milions d'euros: aquestes són les xifres que defineixen Grupo Castilla en el seu últim tancament fiscal. Del total de facturació, entre un 15 i un 20% es dediquen a I+D+I, per mantenir els sistemes actualitzats i en l'avantguarda de la tecnologia. L'activitat principal de l'empresa se centra en dissenyar, desenvolupar i comercialitzar solucions HCM (Human Capital Management): llicències, serveis de consultoria, implantació i formació, manteniment, actualització, assistència i suport. Les solucions de software són de diferents tipus en funció del perfil d'empresa i s'adapten a les necessitats dels clients. El principal avantatge de les seves solucions és que permeten gestionar el cicle de vida complet d'un treballador des d'un punt de vista integral.

En plena estratègia de creixement

L'empresa es troba ara de ple en un moment d'expansió. El març de 2020 va integrar la catalana Data Process, amb seu a Granollers, especialitzada en software de nòmines. Aquest mes d'octubre va anunciar l'adquisició del 100% de Thinking People, una consultora aragonesa líder la regió, especialitzada en serveis de consultoria estratègia de recursos humans. Finalment, aquest mes de novembre s'ha fet pública l'adquisició de la unitat productiva de gestió de recursos humans d'Almerimatik, i l'obertura d'una nova oficina a Almeria de Grupo Castilla.

Aquest creixement inorgànic complementa el creixement orgànic de la pròpia empresa. Busquen integrar companyies que tinguin experiència i coneixement en els diversos aspectes que hi ha al voltant d'un departament de recursos humans: software, disseny i consultoria de recursos humans, gestió de nòmines... "Són empreses molt bones, petites i molt especialistes en la seva matèria", explica Carles Castilla. L'objectiu és aconseguir una facturació de 20 milions d'euros l'any 2022.

Sede central Riudoms Grupo Castilla

Seu central Riudoms del Grupo Castilla. | Cedida

I és que Grupo Castilla té clar que hi ha molt de recorregut per créixer en el seu sector, que està molt fragmentat. "Ara mateix facturem 12,5 milions sobre els 2.000 milions possibles de volum del sector", explica Carles Castilla. Per això no es plantegen fer encara el salt a un altre país, fins que no es consolidi la posició de lideratge. "La internacionalització per una companyia petita és un repte massa gran. Hem vist altres empreses que han desaparegut per fer el salt abans d'hora, o han perdut el control del negoci. Nosaltres som més conservadors: fins que no puguem replicar el model, no volem anar a un altre país", assegura Castilla.

Castilla: "Si fóssim a Barcelona o a Madrid, segurament no haguéssim crescut tant"

Precisament en moments de crisi com l'actual, aquest creixement inorgànic és més recomanable que mai: és un bon moment per integrar altres empreses. En canvi, la venda nova a client final baixa, perquè les companyies no s'aventuren a canviar el seu software de recursos humans en moments d'incertesa. Sí que ha crescut, en canvi, la necessitat de migrar els sistemes al núvol, instal·lar nous mòduls o rebre assessorament, per culpa de la crisi sanitària i econòmica.

Un encert ubicar-se al sud de Catalunya

Des de Grupo Castilla asseguren que un dels encerts més grans com a empresa ha estat ubicar-se al Camp de Tarragona, lluny de la pressió de les grans ciutats. Tot i que la major part dels seus clients no són a la província, sinó a tot l'estat, el fet d'estar en una zona menys massificada ha estat la clau per retenir el talent. "Els perfils informàtics, tecnològics, científics... són molt escassos. Quan va néixer la Universitat Rovira i Virgili van començar a sortir-ne enginyers, i no hi havia empreses per anar a treballar. Per nosaltres va ser perfecte: vam poder captar tot aquest talent jove", explica Carles Castilla. La seva taxa de fidelització d'empleats és molt alta, i la majoria de plantilla porta entre 20 i 30 anys treballant a l'empresa. A les grans ciutats, en canvi, hi ha més empreses tecnològiques on anar a treballar. "Si fóssim a Barcelona o a Madrid, segurament no haguéssim crescut tant", assegura Castilla.

Més informació
El software és la “vertadera” revolució de l’automoció
Ekon, evangelitzant sobre software empresarial des dels anys 60
Avui et destaquem
El més llegit