Maurici Badia va idear el projecte d'Hannun a casa els seus pares. L'objectiu era fer mobles amb materials sostenibles i en tallers locals. La seva aventura va començar al juny de 2017, penjant fotos de mobles que li agradaven a Wallapop i, quan algú responia, els construïa i enviava ell mateix. Cinc anys després, Hannun factura més de quatre milions d'euros, ven a diversos països europeus, gestiona unes 2.000 comandes al mes i dona feina directa a 75 persones.
"Un mirall d'Hannun per davant pot ser igual que el d'Ikea. Però, per darrere, simbòlicament, hi ha una altra història: un contracte just amb els artesans i uns materials sostenibles", resumeix Badia.
La idea original
Maurici Badia estava moblant un pis a Terrassa amb una amiga i, per inspirar-se, van començar a mirar fotos de mobles a Pinterest. Li agradaven aquells productes locals, fets a mà, amb fusta massissa i sostenibles. "Quan vam anar a mirar per comprar-ne, no vam poder. Tot era fet a Àsia, amb melamina...", explica.
Així va pensar a impulsar el seu propi projecte, creant una marca que reuneixi aquests valors. "Pifia-la ràpid i barat, era el nostre mantra", recorda el fundador. Així, el primer que van fer va ser agafar aquestes fotos de particulars de Pinterest i penjar-les a Wallapop, per veure si els mobles tenien sortida: "En tres o quatre dies ja hi havia comandes. Anàvem a comprar les fustes, eines i banc de treball i interpretàvem les mides i els colors. Ho fabricàvem nosaltres".
Maurici Badia: "D'una cosa dolenta en va sortir una de molt bona"
Maurici Badia és enginyer industrial, però tenia experiència amb els treballs manuals. Ell mateix explica com "d'una cosa dolenta, en va sortir una de molt bona": "Quan era adolescent no era una persona fàcil de portar i sempre estava castigat als estius. Em feien instal·lar el parquet, muntar una taula, escatar els porticons i pintar-los...". Aquella experiència forçada va ser imprescindible per impulsar Hannun.
L'èxit a les xarxes socials
Al juny de 2017 ja estaven a Wallapop i al juliol van fer el salt a Instagram, on ara tenen més de 600.000 seguidors. El resultat va ser exitós, i les comandes arribaven a través dels missatges directes. Així, al setembre van decidir obrir la seva pàgina web, amb la vista posada a un incipient Black Friday. "Va venir el boom. Al juny vam facturar 5.000 euros i, pel Black Friday, vam arribar als 15.000".
En aquell moment encara feien ells mateixos els mobles i així es van preparar per aquella data: "Vam trucar tots els amics, vam agafar un taller i un magatzem a Terrassa i els vam convidar a pizzes i cerveses perquè ens ajudessin a empaquetar".
Maurici Badia: "Vam convertir Hannun més enllà d'una marca que havia nascut a casa els pares en una marca compromesa"
A partir d'aquest èxit, tenien clar que Hannun tenia futur. I van fer un pas més en la seva professionalització gràcies a Demium, una incubadora d'startups que els va aportar assessorament. Una aliança que suposa un gran impuls pel projecte, ja que Joan Álvarez, que treballava a Demium, entra com a director general d'Hannun. Es divideixen l'empresa al 50-50 i cadascú aporta els seus coneixements.
"Ens comencem a professionalitzar. Vam convertir Hannun més enllà d'una marca que havia nascut a casa els pares en una marca compromesa". Així, van arribar al Nadal de 2017, on van facturar 20.000 euros i decideixen crear una plataforma d'e-commerce: "Ens permetia tenir la casa més ordenada i poder invertir en campanyes de màrqueting. Abans era un caos, rebíem les comandes per missatges directes d'Instagram". El 2018, mesos després de posar-se en marxa, Hannun va facturar al voltant de 300.000 euros.
Un producte local
Un dels valors que tenien clars a Hannun era un producte fet a casa, local. Així, cap a finals de 2017 ja comencen a buscar fusters per Terrassa i els voltants per si podien construir les comandes que rebia Hannun. Avui ja col·laboren amb una cinquantena de tallers catalans, espanyols i alguns europeus, buscant ser el màxim a prop dels clients finals.
El projecte ha suposat un impuls per molts d'aquests fusters. "Una de les preguntes que ens han fet és si s'agafen una altra nau. Hem de ser molt curosos, volem reduir el seu risc. Anem fent. Hi ha un fuster que ha passat d'un a tres tallers i ara s'ha instal·lat amb una nau i el 99% ho fa per nosaltres".
La revolució dels mobles
Hannun va néixer per la sensibilitat de Maurici Badia en oferir al mercat una alternativa al moble tradicional que aposti per la sostenibilitat i la localitat. "El valor més diferencial és que volem combatre el fet que a Europa es consumeixen 10,5 milions de tones de mobles cada any. El 95% acaba en abocadors o incinerats. El sector del moble no s'ha parat mai a pensar on van els mobles quan ja arriben al seu final, a com es separen i reciclen els materials. Hannun canviarà tot això", sentencia.
Maurici Badia: "Volem crear col·leccions que, quan canviïs un moble, puguis anar al bosc i la natura l'absorbeixi"
I el seu somni a mitjà termini aspira a ser una autèntica revolució: "Volem crear col·leccions que, quan canviïs un moble, puguis anar al bosc i la natura l'absorbeixi. Que una cadira sigui com un plàtan, que creix i acaba integrat a la natura". Això passa per materials orgànics amb els quals ja estan treballant, com closques de crustaci o suro. "Hi ha un potencial molt gran perquè el sector del moble tingui un impacte molt menor en el medi ambient", reivindica. També aposten per mobles fets amb fusta provinent de residus industrials.
Una aposta social
Més enllà de la sostenibilitat i un producte local, Hannun defensa la seva aposta per cuidar els treballadors i els artesans amb els quals treballa. "Intentem fitxar el millor talent possible i intentem ser generosos amb ells, pagant els millors salaris possibles, donant les millors condicions amb una cultura empresarial de la qual estem orgullosos", explica Badia.
"Tenen molta llibertat i cada cop incorporem més dies festius (el dia del teu aniversari és festa, tens un dia al mes per dedicar a una causa social, un divendres al mes és festa, un cop a l'any anem tots junts a un ressort...). És la manera que estiguin molt més motivats", descobreix el fundador d'Hannun.
De Terrassa a Europa
El 2019, Hannun comença a fer campanyes de màrqueting a les xarxes socials a països d'arreu d'Europa i van tenir una bona resposta. Sobretot va destacar França, Alemanya, Itàlia i Portugal, on han posat tot el seu focus de creixement.
"Ara estem obrint tallers a Europa perquè estiguin més a prop de la destinació final del client", afirma Badia, mostrant la seva preocupació per l'empremta de carboni que podria suposar fabricar a Catalunya i enviar-ho a altres països. Actualment, el 45% de les vendes d'Hannun ja són fora d'Espanya. Un dels passos per fer-ho va ser augmentar el catàleg, que va passar de 200 a més de 1.000.
Valorada en més de 30 milions d'euros
El 29 de juny de 2022 va arribar un dels moments més destacats en la trajectòria d'Hannun, amb la sortida a borsa al mercat de valors BME Growth, especialitzat en pimes en creixement. L'empresa es va valorar en 31,6 milions d'euros.
"Som una empresa que porta una trajectòria de creixement, hem anat donant entrada a diferents inversors. És un pas més en aquest camí, per anar buscant el creixement en la part internacional", detalla Joan Álvarez. Per tal de preparar la seva sortida a borsa van obrir una ronda d'inversió, amb la qual volien captar vuit milions d'euros. Van tenir demandes per sobre de 22 milions. Una mostra de confiança dels inversors en el seu projecte.
Joan Álvarez: "Nosaltres som el contrari a la globalització, som locals, som artesania i som sostenibilitat"
"I no som un mercat de nínxol, estem a uns preus molt similars al que pot ser Maison du Monde, que factura mil milions d'euros. Tenim un potencial de creixement molt gran. El nostre valor és difícil d'imitar, ens estem posicionant", sentencia Joan Álvarez, que dona la clau del seu èxit: "Combinem l'artesania, la sostenibilitat i la localitat amb un producte bonic i a bon preu".
Mentre marques de mobles històriques s'han vist afectades als últims anys per multinacionals com Ikea, Hannun ha sabut trobar el seu espai i explotar els valors de sostenibilitat. Amb l'objectiu clar de ser la principal empresa europea d'aquest sector. "Nosaltres som el contrari a la globalització, som locals, som artesania i som sostenibilitat", resumeix.