Gairebé 50.000 persones i més de 700 experts. El HIP 2024 (Horeca Profesional Expo) ha superat totes les expectatives i rècords, en un esdeveniment que ja és el més multitudinari mai registrat al sector. En tres dies, 49.137 professionals han passat per IFEMA Madrid, on s'han tractat les diferents solucions i productes que permetran els hostalers de tot el món millorar la competitivitat dels seus negocis o àrees operatives.
La cita ha comptat amb 757 especialistes de tots els segments del canal Horeca, i amb la visió de referents com Paco Morales, Amancio López, Ferran Adrià, Roberto Canessa, supervivent de la tragèdia dels Andes, o Jeffrey Pérez, alcalde de nit de Nova York. Tots ells han convertit la cimera en l'acte més atractiu de l'hostaleria mundial, per sobre de ciutats com Nova York o Londres, i superant el rècord de prop de 44.000 assistents que va registrar el mateix HIP l'any passat.
49.137 professionals i 757 converteixen el HIP 2024 en l'esdeveniment Horeca més multitudinari del món
Manuel Bueno, director de HIP 2024, s'ha mostrat satisfet i ha agraït “a tots i cadascun dels visitants que s'han citat als pavellons de HIP per aprendre conceptes, estudiar models, debatre punts de vista, i descobrir tecnologies, que proporcionaran l'impuls que el sector requereix per continuar creixent”.
La IA, la inflació i la innovació, els tres reptes del sector
Durant l'exposició, els diferents professionals han dibuixat el full de ruta del sector de cara als pròxims anys. Un dels punts en comú és l'aplicació de la intel·ligència artificial, clau per a la gestió del negoci. Es tracta d'un repte de futur que han abordat referents com Alfonso Rodríguez, entrenador tècnic generatiu d'IA a Microsoft, i Oriol Castro, xef i propietari del restaurant Disfrutar, que a finals de l'any passat va aconseguir la tercera estrella Michelin. "La IA serà una important eina creativa, i podrà simplificar alguns processos, alguna cosa sobre la qual hauran de treballar les persones”, ha avançat Castro.
Un altre repte per al sector és el de la inflació. Tot i que és un tema que encara preocupa, els experts com José Antonio Latre, soci d'EY-Parthenon, o Amancio López, president del Grup Hotusa, són optimistes. Les seves previsions apunten a un bon any per a les empreses, ja que ara mateix el sector es troba a l'"última milla" de la inflació.
D'altra banda, el HIP 2024 també ha abordat altres temàtiques, com ara la figura del client o la innovació. En aquest apartat, la cimera ha comptat amb la presència de grans noms com Vicio, que ha anunciat l'obertura de 15 nous establiments l'any que ve, o els líders de lliurament, Glovo, que també han compartit a l'esdeveniment la seva visió de negoci per als pròxims mesos. En total, 684 firmes han presentat més de 4.500 innovacions per a negocis de qualsevol segment del canal Horeca.
Les catalanes Vicio i Glovo, dos dels referents principals al sector de l'hostaleria
Els fòrums també han tingut una bona acollida. Dues de les intervencions més aclamades han estat les de Roberto Canessa i Ferran Adrià. El primer ha explicat la seva experiència als Andes i ha tractat els conceptes de resiliència, sacrifici i treball en equip, entre d'altres. També el xef català ha inspirat amb la seva ponència, on ha destacat la importància de l'educació i els valors. “El que és important és l'actitud innovadora i estar obert al canvi, però des de la qualitat absoluta. De vegades és millor oferir qualitat que ficar-se a l'alta innovació, que és una cosa molt complexa”, ha aconsellat Adrià.
Des de l'organització el balanç és immillorable. A més de batre rècords d'assistència i participació, el HIP 2024 també ha suposat un impacte econòmic de 71 milions d'euros per a Madrid durant els tres dies que ha durat.