Iberital, la màquina de cafè del futur

Innovació i sostenibilitat falquen l'estratègia empresarial que ja factura 15 milions d'euros i és present en gairebé un centenar de mercats

Vision és la màquina de cafè més innovadora i sostenible d'Iberital Vision és la màquina de cafè més innovadora i sostenible d'Iberital

"Un producte ha de ser el colofó de tot allò en què tu creus" és el resum de la filosofia d'Aurora Farré, responsable de Recursos Humans i Màrqueting, membre de l'equip rector d'Iberital i part de la família fundadora de l'empresa fabricant de màquines de cafè per al sector professional. La marca ha llançat Vision, la màquina de cafè més sostenible i avançada del mercat. Iberital compta amb volum de negoci que supera els 15 milions d'euros, dóna feina a unes 80 persones i exporta entre un 60% i un 70% de la seva facturació. Espanya i Itàlia són els grans fabricants de màquines de cafè al món i una de les empreses més importants té arrels barcelonines.

L'afició feta negoci

En les estones lliures fora de la carnisseria de la família, Blai Farré -pare de l'actual direcció de l'empresa- reparava bombes per a màquines de cafè en un garatge de Barcelona. La seva afició va esdevenir coneguda i cada cop més clients li demanaven encàrrecs. Era l'any 1975. "Així es va iniciar en el món de la recanvística i la mecanització de peces, fer motllos i treballar amb les màquines de cafè", relata la filla del fundador.

La demanda de peces i serveis creixia i el local es quedava petit, així que l'any 1980 l'empresa va canviar d'instal·lacions. "Es produeix una expansió empresarial, ja veniem arreu d'Espanya", diu. En aquest context comencen a treballar amb les primeres màquines pròpies. Les comercials d'hostaleria eren els principals clients d'Iberital, que venia les màquines de cafè als bars.

"El cafè ha esdevingut un sector aspiracional, socialment cool, hem de vendre una eina que sedueixi i acompanyi l'experiència"

Sense deixar de banda la fabricació pròpia, l'any 1985 Blai Farré també va començar a distribuir recanvis per a diferents models de màquines de cafè, cosa que va permetre l'expansió en els primers mercats internacionals. El coneixement de les necessitats del client va fer, fins i tot, que Farré fos pioner en fabricar un molí professional per a cafès descafeïnats.

Les comercials d'hostaleria van anar desapareixent fins que el torrefactor va agafar el relleu, que també es feia càrrec de la maquinària dels locals a canvi del consum de cafè, i van canviar els clients d'Iberital. "En mercats com l'espanyol o l'italià el nostre client són les marques de cafè, en altres encara tenim distribuïdors o importadors", detalla.

Exportar és prevenir

Cap als 90 el catàleg ja compta amb 8.000 referències i l'empresa llança la seva primera pròpia màquina de cafè Espresso. "Cap al 1997 Iberital comença la voluntat total de ser exportadors de màquines de cafè -no només peces de recanvi- i comença a treballar les homologacions internacionals de producte", per poder vendre a l'estranger. I això vol dir superar exàmens alimentaris i de seguretat de cada país on es vol arribar, un procés llarg i costós. Així, actualment Iberital és present en gairebé un centenar de països i aquest fet els va prevenir de patir la crisi econòmica de manera més cruenta.

L'antiga seu d'Iberital a Barcelona

L'antiga seu d'Iberital a Barcelona

El 2001, amb el nou segle, Iberital es va traslladar per segon cop. Van mudar-se a unes  instal·lacions més grans a Sant Feliu de Llobregat. Una seu que va ser remodelada sota criteris sostenibles: llumenària autoregulable, façana verda, reutilització d'aigües, ventilació creuada, etc.

"Innovació, innovació i innovació"

D'aleshores ençà la senda de l'empresa ha estat "innovació, innovació i innovació". Iberital ha passat la crisi amb creixements percentuals anuals a base d'afegir "producte que el mercat demanda, qualitat a bon preu i creant valor afegit". Per això el 2015 "es crea Metalgama -filial de planxisteria per a altres clients-, ens mudem i entrem en un projecte europeu". Mentre Nespresso explosionava amb les càpsules, l'empresa fa un gir i s'enfoca a la gamma alta: "El cafè ha esdevingut un sector aspiracional, socialment cool, hem de vendre una eina que sedueixi i acompanyi l'experiència".

El 2016 "vam triplicar la inversió en R+D. La nostra visió i obstinació per construir un futur més sostenible és avalada per la Unió Europea: el nostre projecte 2017-2018 per desenvolupar “la màquina de cafè del futur” és subvencionat amb el programa H2020 SME Instruments" amb 1,6 milions d'euros. El projecte d'Iberital va ser uns dels 33 seleccionats, entre 1.090 empreses. En aquest procés d'innovació constant, l'empresa ha comptat amb el suport de diversos programes d'Acció.

Iberital llança Vision, una màquina de cafè amb una petjada mínima de CO2 i que consumeix la meitat d'energia per al seu funcionament, fent-la molt més sostenible. Altres sistemes eviten que perdi energia i permeten programar tots els paràmetres de la màquina, que a més s'opera a través d'una tauleta tràcies a tot el sistema d'IoT que incorpora. "El món dels béns d'equip és un sector molt mecànic, per a aquest projecte hem incorporat experts en cafè i enginyers de telecomunicacions", remarca.

"Aquest ha de ser el buc insígnia d'Iberital, sostenibilitat i una clara aposta per l'R+D", sentencia. Iberital va ser la primera empresa de l'Estat espanyol en posseir  la certificació internacional en gestió de qualitat empresarial (ISO 9001) i mediambiental (ISO 14001).

Més informació
Els Marcilla no es desenganxen del cafè
Familia Osorio, cafè colombià torrat a Manresa
Coffee-Center, el cafè responsable de Girona
Avui et destaquem
El més llegit